Jeg undrer, hvor længe let håndspartel holder? Har det en bedst før dato?
 
Det plejer at stå på bøtten, i det mindste store spande. Min åbnede spand var mugnet over vinteren, så det blev til at købe en ny....
 
Mikael_L
ByggaNytt sagde:
Plejer at stå på bøtten, i det mindste store spande. Min åbne spand var blevet muggen over vinteren, så det blev til at købe en ny....
Man burde måske blande en spiseske/teske, boracol i spanden inden man stiller den til side ...
Men det er klart, så gælder spartling med helmaske bagefter ... ;)
 
jeg har haft en spand der har holdt sig længe, blevet lidt "sejere" men så tilsat lidt vand for den rette konsistens igen:o Dette var en slags gipsspartel og om man skal gøre sådan ved jeg ikke, men det fungerede fint!
 
Tror at jeg har læst 1 år et sted. Har dog brugt det længere end det.
 
læg "gladpack" over overfladen på en spand spartelmasse, hvis den skal stå i måneder, så holder spartelmassen sig bedre, glat bare overfladen og på med "gladpacken".
Muggen eller tørret plejer at være min regel, når det skal smides ud, datoen på bøtten bekymrer jeg mig ikke om.
 
Med vis risiko for rekord i gammel tråd, men dumt at starte en ny.

Jeg skal spartle en mindre væg, ca. 5kvm. Havde en spand spartelmasse tilbage i garagen fra da det blev bygget. Åbnede den tidligere, og der var lidt lagdeling på overfladen, ligesom alle maling bliver når de har stået et stykke tid. Jeg tog en spartel og rørte rundt.

Spartelmassen føles god i konsistensen og opfører sig som enhver anden spartelmasse. Dog er den ca. 5 år gammel.

Hvis det ser godt ud og føles godt, er der så en risiko for, at noget kan gå galt? Kan spartelmasse ældes på anden vis?

Spanden har stået i garagen, ca. 8-12 grader året rundt.

Mvh
 
P
Er det 5 år gammelt, så ville jeg ikke have brugt det, for spartelmasse koster ikke så meget, og skulle du mislykkes med, at det f.eks. ikke tørrer, så er det ret meget arbejde at gendanne.
 
Jeg brugte gammelt spartelmasse en gang, men ikke igen... Det tørrede og fik masser af sprækker, selvom det føltes godt, da jeg lagde det.
 
I har overbevist mig, spartlet må tage til genbrugspladsen, så køber jeg nyt! 👍

Tak for hurtige svar!
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.