Hej!

Jeg undrer mig, om nogen ekspertise kan give lidt tips & tricks.

Vi skal renovere et gammelt hus fra 1937, som er bygget af tegl, næsten firkantet hus, som er 2,5 plan (etage 2 har lige tage).

Jeg kan godt lide rum med ekstra højt til loftet og overvejer derfor at gøre stuen ekstra høj ved at fjerne gulvet i den tilsvarende del på etage 2. Dette vil give mig en højde på ca. 6 meter højt (3+3). Stuen er 4x5 meter, og rummet på etage 2 er i samme størrelse.

Som jeg forstår det, burde det ikke være umuligt. Hvor følsomt er det egentlig at fjerne en 1/5 del af etage 2?

Hvor stor er risikoen for, at ydervæggen i stuen kan få en knækning, når træbjælkelaget ikke står imod?

Er der enkle løsninger, man kan tage til såsom stålprofiler for at forstærke ydervæggen?

Planløsning af et gammelt hus på 2,5 plan fra 1937, inkl. trappe og flere værelser, hvor renovering planlægges for højt loft i stuen.

Jeg synes ikke man kan gøre sådan med godt resultat i et så begrænset rum. Det vil blive opfattet som en skakt. Eftersom det er et plankhus, er bjælkelaget sammenflettet med ydervæggene. Rigtigt sikker på konsekvenserne af et fjernet bjælkelag bliver man først, når det er gjort.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Hej Justus, Mener du, at det ikke vil opleves pænt, da rummet er for lille? Og at jeg ikke vil kunne se, hvor sikkert det er, før jeg har fjernet gulvet? Hvilken anden form for ustabilitet kan man forvente, når man fjerner en del af bjælkelaget i denne sammenhæng udover mulig knækning på ydervæg?

Gulvbjælkelaget ligger i øvrigt vertikalt, hvis man ser på tegningen.

Et rum skal være som en kube for at man kan sætte pris på den store loftshøjde. I dit tilfælde vil det opleves mere som en elevatorskakt. Desværre tror jeg, at huset er for lille til dine ambitioner i denne henseende. Selv har jeg et rum med tre meter til loftet, opnået gennem en udbygning med et lavere gulvniveau end resten af huset. Kan måske være en model for dig? Gulvbjælkerne i mellemplantelaget er integreret i ydervæggen og hjælper med at stabilisere. Fjernes bjælkerne, skal de erstattes på anden vis. Det kan være svært at se, hvor man gør det bedst, før væggene er blotlagt. Misforstå mig ikke. Høj lofthøjde tilfører meget, når det får den plads, det behøver.

• Synes
hempularen
  • Laddar…
Staffans2000
Min tilbygning på 3x6meter har en maksimal taghøjde på 3,6meter. Det ser slet ikke ud som den elevatoraksel, jeg var bange for, at det ville opfattes som. Men 6meter?

Du kan sætte et loft op i en valgfri højde!

Hvorfor ikke flytte op bjælkelaget så loftshøjden bliver passende høj. Derefter får du et rum med lavere loftshøjde ovenpå. Ikke ved jeg hvad det kan bruges til? Förråd? Soveloft?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.