Hej, jeg ville gerne have nogle tips og refleksioner!

Vi har en gammel økonomibygning på vores ejendom, hvoraf et rum er isoleret.
Rummet er cirka 3,5 x 3 meter med betongulv med en brønd. I rummet er der en ventilationskanal i loftet samt en skorsten med ventilationskanal der.

Ovenover rummet er der et uisoleret loft, sandsynligvis et tidligere høloft, der er ikke noget gulv, kun hørester og mest savsmuld, samt en, hvad jeg antager, er en dampspærre i form af plastfolie.
Hvis jeg nu vil istandsætte rummet som et gæsteværelse, er det så en idé at fjerne al det her savsmuld og erstatte det med moderne isolering, eller kan man lade det være og bare sømme et gulv på bjælkelaget på loftet?

Vedlægger 3 billeder af loftet.
Den ene væg består også af savsmuld.
 
  • Loft med spån og træplanker anvendt som gulv, delvis isoleret med plastik, synlige bjælker og snor langs væggen. Trævægge og noget lysindfald.
  • Loftet med træbjælker, hø og savsmuldspåfyldning, plastiklag og spredt ledning. Potentiel isolering for konvertering til gæsteværelse.
  • Gammelt loft med spartanske trægulvbrædder dækket af hørester og savsmuld, med en skrånende trævæg og bjælker i loftet.
Det går principielt godt at sømme på et gulv uden at skifte isolering, men:
Det forudsætter, at det eksisterende isolerede rum er opvarmet året rundt (bør nok være >15C), ellers kommer plasten på den kolde side af isoleringen med efterfølgende risiko for kondens og skimmel, samt at gulvet kan blive lidt køligt.
Sørg for at sømme ordentligt i kanterne, så ingen gnavere kan komme ind i bjælkelag, vægge eller tag.
 
Oldboy Oldboy sagde:
Det går principiellt bra att spika på et gulv uden at skifte isolering, men:
Det forudsætter at det eksisterende isolerede rum er opvarmet året rundt (bør nok være >15C), ellers vil plasten på den kolde side af isoleringen med deraf følgende risiko for kondens og skimmel, samt at gulvet kan blive lidt køligt.
Sørg for at sømme ordentligt i kanterne, så ingen gnavere kan komme ind i bjælkelag, vægge eller tag.
Okej, tak for svar!
Men for at præcisere så ønsker jeg, at det nuværende isolerede rum kun skal kunne opvarmes efter behov. Sådan som det har været brugt de seneste 30 år, før jeg købte ejendommen. Så burde det vel stadig fungere blot at kunne sømme et gulv på loftet. Bare med det formål at kunne bruge det rum lidt bedre og slippe for at gå rundt på savsmuld?
 
Plasten er ikke god, hvis rummet ikke er opvarmet, men hvis det ikke synes at have taget skade på ... x ? antal år, så kan det måske fungere.
Har du tjekket flere forskellige steder, om der er plast overalt, samt hvor tæt det ser ud til at være?

Ville dog forsøge at ændre forudsætningerne så lidt som muligt. Så bliver det et spontat bræddegulv, ubehandlet. Så evt. fugt/kondens kan tørre ud opad.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.