Som overskriften lyder, kan man have et hjemmegym på et bjælkelags gulv?

Det skal kunne tåle stød og lignende, da jeg skal træne styrkeløft der. Det er jo primært dødløftene, der vil belaste gulvet mest.

Jeg tænkte, at det måske går, hvis man lægger en stødabsorberende måtte først, derefter bygger et podium med krydsfiner og yderligere en måtte.

Hvad tror I? Vil bjælkelaget gå i stykker?

• Synes
hus520
  • Laddar…
Hvis du bygger et podium, der både bredder belastningen ud og fjedrer, så dæmper du jo stødende betydeligt. Hvor tungt skal du løfte, og fra hvilken højde skal du slippe det på gulvet? Jeg ville tro, at risikoen er større for at bryde hul i gulvpladerne end at bjælkelaget knækker. Og det problem løser du med podiet.

• Synes
axn
  • Laddar…
F frutty sagde:
Som rubriken lyder, kan man have et hjemmegym på et bjælkelags gulv?

Det skal kunne tåle stød og lignende, da jeg skal træne styrkeløft der. Det er jo primært dødløft, der vil belaste gulvet mest.

Jeg tænkte, at det måske kunne lade sig gøre, hvis man lægger en stødabsorberende måtte først og derefter bygger et podium med krydsfiner og en yderligere måtte.

Hvad tror I? Vil bjælkelaget gå i stykker?
Spørgsmålet er lidt, hvad du har for et bjælkelag? Hvis det er muligt, så forstærk bjælkelaget med kortling mellem bjælkerne.

• Synes
RiKr
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Hvis du bygger et podium, der dels fordeler belastningen og dels svajer, dæmper du jo stødende betydeligt. Hvor tungt skal du løfte, og fra hvilken højde skal du slippe det på gulvet? Jeg ville tro, at risikoen er større for at slå hul i gulvpladerne end at bjælkelaget knækker. Og det problem løser du med podiet.
Stangen vil "slippes" fra omkring 70cm. Man følger med stangen, men bremser den ikke specielt meget.

Med hensyn til vægt bør det kunne klare op til 300kg. Nu er jeg ikke rigtig der endnu selv, men træningskammeraterne er i den vægtklasse. Så er det jo godt med lidt marginal :-)

• Synes
axn
  • Laddar…
P Pappa1986 sagde:
Spørgsmålet er lidt med hvad du har for bjælkelag? Er det muligt så forstærk bjælkelaget med kortlingar mellem bjælkerne.
Lidt usikker på dette. Kan tjekke om jeg finder noget i en eller anden retning den tidligere ejer efterlod. Men mistænker, at det er et slags standard bjælkelag?

F frutty sagde:
Lidt usikker på dette. Kan kigge om jeg finder noget i en eller anden retning den tidligere ejer har efterladt. Men mistænker at det er en eller anden standard bjälklag?
Er det i stueetagen eller på førstesalen?

P Pappa1986 sagde:
Er det på stueetagen eller førstesalen?
Det er på stueetagen, ja!

F frutty sagde:
Det er i stueetagen, ja!
Krybekælder? Kryb under og forstærk der, hvis du vil.

Det lyder som et dårligt angrebspunkt at forsøge at finde ud af, hvad "noget standard bjælkelag" tåler. At regelmæssigt slippe 300 kg fra 70 cm lyder som en meget højere belastning, end de fleste udsætter deres hus for. Det holder måske. Men det er ærgerligt, hvis det ikke gør det. Hvis du sætter et ekstra bjælkelag oven på gulvet og lægger bjælkerne tæt og måske lægger dobbelt gulvplader, burde du have forbedret situationen betydeligt. Hvis du ikke har lyst til at krybe under og tjekke, hvordan bjælkelaget er bygget og eventuelt forstærke det.

A Avemo sagde:
Det lyder som et dårligt angrebspunkt at forsøge at finde ud af, hvad "noget standard bjælkelag" kan bære. At regelmæssigt slippe 300 kg fra 70 cm lyder som en meget højere belastning end de fleste udsætter deres hus for. Det måske holder. Men det er ærgerligt, hvis det ikke gør det. Hvis du lægger et ekstra bjælkelag oven på gulvet og placerer bjælkerne tæt og måske lægger dobbelt gulvplader, burde du have forbedret situationen betydeligt. Hvis du ikke har lyst til at krybe under og tjekke, hvordan bjælkelaget er bygget, og eventuelt forstærke det.
Hverken jeg eller mine træningspartnere kommer til at træne med sådanne vægte, men man vil jo gerne kunne tage en maksning eller lignende.

Uanset, rigtig gode tips! At jeg ikke har tænkt på det. Skal man lægge noget gulv dog? Eller kan man bruge f.eks. en spånplade/plywood i og med at der kommer gummimåtter ovenpå.

• Synes
axn
  • Laddar…
F frutty sagde:
Skal man lægge et gulv dog? Eller kan man bruge fx en spånplade/plywood eftersom der kommer til at komme gummimåtter ovenpå.
Det er en fordel, hvis det er tykke plader. Gulvspånplader er beregnet til formålet og har kanter, der passer ind i hinanden. Vil du hellere bruge nogle andre plader, så går det selvfølgelig også.

• Synes
axn
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Det er en fordel, hvis det er tykke plader. Gulvspånplader er beregnet til formålet og har kanter, der passer ind i hinanden. Vil du hellere bruge nogle andre plader, så går det naturligvis også.
Perfekt! Jeg er helt ny inden for dette, så undskyld alle de dumme spørgsmål.
F.eks. sådan nogle:
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/spånskivor/golvspånskiva-p1020 ?

• Synes
gimmok
  • Laddar…
F frutty sagde:
Perfekt! Jeg er helt ny inden for dette så undskyld alle dumme spørgsmål.
F.eks. sådan nogle:
[link]
Det var sådanne jeg tænkte på.

• Synes
SimonThn
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Det var sådana jag tänkte på.
Fedt!
Nogle tips til hvad man skal bruge for materiale til selve bjælkelaget som man skal have ovenpå det eksisterende gulv?

Et boligbjælkelag skal ifølge bygningsnorm klare mindst 200 kg/m2 og 300 kg i punktlast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.