Ok hvad synd, men der sidder sikkert en regel i overkant alligevel

• Synes
simonnnn
  • Laddar…
Det er helt umuligt at afgøre hvilket materiale du har i væggen uden at føle og banke på den. Hvis det er beton, så er det meget sværere at fjerne den.

Jeg undrer, er det mere lys i køkkenet du er ude efter? Så får du ikke så stor effekt af at bare udvide lidt og gøre buen lige i overkanten. Et alternativ for at bevare samme højde på alle døre i huset er at sætte et vindue over.

Er det fordi du (ligesom jeg) har lidt svært ved buer? Så er det absolut nemmest at bruge en bajonetsav (givet at det ikke er beton) for at ændre formen i overkanten bare. Derefter sætte nye brædder på siderne og oppe og ny liste. Billigt og enkelt, og nemt at gøre selv.

BirgitS
S simonnnn sagde:
Desværre har alle det samme, så jeg forudsætter, at det er fra byggåret.
Så skal du absolut høre med bestyrelsen, før du begynder at gøre noget ved hvælvet, dels for at få lov og dels fordi de bør vide (kunne fremskaffe) hvordan væggene er opbygget.

BirgitS
Der er en hel del mørkt træ i køkkenet, og det stjæler en del lys, så det bliver lysere, hvis dækplader, dekorlister osv. udskiftes.

T topmount sagde:
Sats på bedre belysning i køkkenet i stedet for loftlampen, der sidder der i dag. En række spots ville gøre underværker for det fine men lidt mørke køkken.
BirgitS BirgitS sagde:
Der er en hel del mørkt træ i køkkenet, og det stjæler en del lys, så det bliver lysere, hvis dækplader, dekorlister osv. udskiftes.
Præcis min tanke!
De der vægplader, skuffefronter og lister (jakarandaimitation?) stjæler en frygtelig masse lys.
Mal hvidt/lyst, eller dæk med lys kontaktplast, så bliver hele køkkenet og gangen lysere.

BirgitS BirgitS sagde:
Man må regne med, at loftet bliver noget skadet, når man river væggen...
Også gulvet vil sandsynligvis skulle repareres, og det bliver nok ikke så let at gøre pænt.
Der er det ikke nok at spartle og male.

BirgitS
Gulvet fikser man vel med en ny længere og evt. bredere tærskelliste. Det fungerer jo så længe, man ikke begynder at rive væggen mod sovalkoven.

Men det føles som meget arbejde for at få en åbning, der er 15 cm bredere, og det er tvivlsomt, om det gør køkkenet lysere.

• Synes
simonnnn
  • Laddar…
Forsøg at fjerne listerne forsigtigt og se, hvordan det ser ud. Jeg tror ligesom flere andre, at det er muligt at i det mindste lave firkantede hjørner og sandsynligvis også fjerne 5-10 centimeter eller mere i overkanten.

• Synes
simonnnn og 1 anden
  • Laddar…
En ekstremt billig "køkkenrenovering" er at købe sådan plastikfilm i et lyst mønster og klistre på de mørke dæksider.

BirgitS BirgitS sagde:
Der er en del mørkt træ i køkkenet, og det stjæler noget lys, så det bliver lysere, hvis dækplader, dekorlister osv. udskiftes.
Tanken slog mig også, men vurderer, at det bliver et meget stort arbejde at tage dækpladerne og listerne af og aflevere dem? Lågerne derimod kunne man jo nemt tage af, men det føles ikke som om, det er værd at aflevere kun dem, vel?

BirgitS BirgitS sagde:
Da tror jeg, at det er beton i væggene og ikke træregler med gips, dog kan det være en anden enklere konstruktion ovenover dørene. Her i vores lejlighed fra -63 er det fra begyndelsen en simpel træramme med træplade ovenover dørene som udfyldning mellem betonelementerne, der udgør væggene på siderne. Nogen i bestyrelsen bør kunne svare mere præcist.

Det er korrekt, at de ikke kan sige nej, forudsat at det ikke er en bærende væg, men de kan jo forårsage problemer senere, hvis man ikke beder om lov, men burde have gjort det. Tjek vedtægterne og om der findes nogen regelsamling for foreningen.
Mener du, at det kan være beton, selvom den er blød, når man banker på den?
At den ikke er bærende, er jeg helt sikker på, da den lyder hul, når man banker på den. Uanset så tjekker jeg med (informerer) foreningen :)

En apelsin Mia Orange sagde:
Det er helt umuligt at afgøre hvilket materiale du har i væggen uden at føle og banke på den. Hvis det er beton, så er det meget sværere at fjerne den.

Jeg undrer, er det mere lys i køkkenet, du er ude efter? Så får du ikke så stor effekt af at bare udvide lidt og gøre hvælvet lige i overkanten. Et alternativ for at beholde samme højde på alle døre i huset er at sætte et vindue over.

Er det fordi du (som jeg) har lidt svært ved hvælvinger? Så er det absolut nemmeste at bruge en tigersav (forudsat at det ikke er beton) for at ændre formen i overkanten bare. Så sæt nye brædder på siderne og oppe og ny liste. Billigt og nemt, og let at lave selv.
Allergisk mod rundende hvælvinger :) Som du beskriver i sidste afsnit, lyder som en meget god løsning for mig!

Anna_H Anna_H sagde:
En ekstremt billig "køkkenrenovering" er at købe sådan en plastfilm i noget lyst mønster og klistre på de mørke dækplader.
Skulle det være et link eller lignende med? :)

• Synes
simonnnn og 1 anden
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Även golvet kommer troligtvis att behöver lagas, och det bliver nok ikke så let at gøre pænt.
Der rækker det jo ikke med at spartle og male.
BirgitS BirgitS sagde:
Gulvet fikserer man vel med en ny længere og evt. bredere tærskelliste. Det fungerer jo så længe man ikke begynder at rive væggen mod sovalkoven.
Visst, men det var just vad som skulle hända om långväggen revs som jag avsåg.

For øvrigt er vel en "tröskel" på et tilsyneladende umotiveret sted en lille snublerisiko?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.