10,643 læst ·
35 svar
11k læst
35 svar
Hjælp/idéer - udvidelse af døråbning (dørbue)
Det er helt umuligt at afgøre hvilket materiale du har i væggen uden at føle og banke på den. Hvis det er beton, så er det meget sværere at fjerne den.
Jeg undrer, er det mere lys i køkkenet du er ude efter? Så får du ikke så stor effekt af at bare udvide lidt og gøre buen lige i overkanten. Et alternativ for at bevare samme højde på alle døre i huset er at sætte et vindue over.
Er det fordi du (ligesom jeg) har lidt svært ved buer? Så er det absolut nemmest at bruge en bajonetsav (givet at det ikke er beton) for at ændre formen i overkanten bare. Derefter sætte nye brædder på siderne og oppe og ny liste. Billigt og enkelt, og nemt at gøre selv.
Jeg undrer, er det mere lys i køkkenet du er ude efter? Så får du ikke så stor effekt af at bare udvide lidt og gøre buen lige i overkanten. Et alternativ for at bevare samme højde på alle døre i huset er at sætte et vindue over.
Er det fordi du (ligesom jeg) har lidt svært ved buer? Så er det absolut nemmest at bruge en bajonetsav (givet at det ikke er beton) for at ændre formen i overkanten bare. Derefter sætte nye brædder på siderne og oppe og ny liste. Billigt og enkelt, og nemt at gøre selv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,251 indlæg
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
T topmount sagde:
Præcis min tanke!BirgitS sagde:
De der vægplader, skuffefronter og lister (jakarandaimitation?) stjæler en frygtelig masse lys.
Mal hvidt/lyst, eller dæk med lys kontaktplast, så bliver hele køkkenet og gangen lysere.
Også gulvet vil sandsynligvis skulle repareres, og det bliver nok ikke så let at gøre pænt.BirgitS sagde:
Der er det ikke nok at spartle og male.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,251 indlæg
Gulvet fikser man vel med en ny længere og evt. bredere tærskelliste. Det fungerer jo så længe, man ikke begynder at rive væggen mod sovalkoven.
Men det føles som meget arbejde for at få en åbning, der er 15 cm bredere, og det er tvivlsomt, om det gør køkkenet lysere.
Men det føles som meget arbejde for at få en åbning, der er 15 cm bredere, og det er tvivlsomt, om det gør køkkenet lysere.
Forsøg at fjerne listerne forsigtigt og se, hvordan det ser ud. Jeg tror ligesom flere andre, at det er muligt at i det mindste lave firkantede hjørner og sandsynligvis også fjerne 5-10 centimeter eller mere i overkanten.
Tanken slog mig også, men vurderer, at det bliver et meget stort arbejde at tage dækpladerne og listerne af og aflevere dem? Lågerne derimod kunne man jo nemt tage af, men det føles ikke som om, det er værd at aflevere kun dem, vel?BirgitS sagde:
Mener du, at det kan være beton, selvom den er blød, når man banker på den?BirgitS sagde:
Da tror jeg, at det er beton i væggene og ikke træregler med gips, dog kan det være en anden enklere konstruktion ovenover dørene. Her i vores lejlighed fra -63 er det fra begyndelsen en simpel træramme med træplade ovenover dørene som udfyldning mellem betonelementerne, der udgør væggene på siderne. Nogen i bestyrelsen bør kunne svare mere præcist.
Det er korrekt, at de ikke kan sige nej, forudsat at det ikke er en bærende væg, men de kan jo forårsage problemer senere, hvis man ikke beder om lov, men burde have gjort det. Tjek vedtægterne og om der findes nogen regelsamling for foreningen.
At den ikke er bærende, er jeg helt sikker på, da den lyder hul, når man banker på den. Uanset så tjekker jeg med (informerer) foreningen
Allergisk mod rundende hvælvingerMia Orange sagde:
Det er helt umuligt at afgøre hvilket materiale du har i væggen uden at føle og banke på den. Hvis det er beton, så er det meget sværere at fjerne den.
Jeg undrer, er det mere lys i køkkenet, du er ude efter? Så får du ikke så stor effekt af at bare udvide lidt og gøre hvælvet lige i overkanten. Et alternativ for at beholde samme højde på alle døre i huset er at sætte et vindue over.
Er det fordi du (som jeg) har lidt svært ved hvælvinger? Så er det absolut nemmeste at bruge en tigersav (forudsat at det ikke er beton) for at ændre formen i overkanten bare. Så sæt nye brædder på siderne og oppe og ny liste. Billigt og nemt, og let at lave selv.
Fandt nu f.eks. denne https://www.ikea.com/se/sv/catalog/...a3:pla_medium|a4:|a5:|a6:google|a9:rtc|cc:915Anna_H sagde:
Føles jo meget simpelt.... hvordan bliver resultatet?
Nej, det havde jeg ikke tænkt, men det kan du få, hvis du vil:S simonnnn sagde:
https://www.paxlux.se/dekorplastmetervara/
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
KnockOnWood sagde:
Visst, men det var just vad som skulle hända om långväggen revs som jag avsåg.BirgitS sagde:
For øvrigt er vel en "tröskel" på et tilsyneladende umotiveret sted en lille snublerisiko?