Hej,

Jeg ønsker at gøre dørbuen i min lejlighed større for at få lysere køkken/gang.
På dagligstuesiden af buen er der eludtag + afbryder (se billeder) så på den side af buen er der desværre ikke så meget at tage af for udvidelse (vil ikke have for stort projekt). På den anden side står køle/frys samt garderober, så egentlig ikke noget at tage af der heller..
Derfor tænker jeg, at det er selve buen, jeg må fokusere på at fjerne, så bredden bliver ens hele vejen igennem, og at den går hele vejen op til loftet.
1. Hvordan bærer jeg mig ad for at gøre dette? (let trævæg)
2. Bliver det pænt at køre hele vejen op til loftet eller burde jeg spare en decimeter eller to i overkant?
3. Andre forslag til løsning? :)

Tak!

Billede af et køkken med træbordplade, hvidt flisesprøjt og buet døråbning mod et tilstødende rum med vindue og trægulv. Lyst køkken med træoverflader, hvide fliser og et buet dørhul, der leder til stue. På venstre side ses en træhylde og en lampe i loftet. Åbent rum med trægulv, hvidt skab og en buegang til køkkenet med køleskab og skabe. Væggene har lyse tapetmønstre. Billede af en bueformet døråbning i en lejlighed, der leder fra opholdsstue til køkken, med trægulve og indbyggede skabe på venstre væg.

Jeg forstår virkelig, ikke så stor fan af afrundede buer. Hvorfor ikke flytte på elen? Så kan du åbne hele væggen op og op til loftet.

Hvælvingen er jo sikkert ikke original, så du får sikkert større åbning både i bredden og højden ved at fjerne hvælvingen. I en så lille lejlighed ville jeg ikke tage op til loftet, da mados og lignende sikkert ville sprede sig hurtigere i hele lejligheden.

• Synes
Anna_H og 2 andre
  • Laddar…
Satse på bedre belysning i køkkenet i stedet for loftlampen, der sidder der i dag. En række spots ville gøre underværker for det fine, men lidt mørke køkken.

• Synes
simonnnn
  • Laddar…
Når jeg kigger på dit køkken, så spekulerer jeg over muligheden for en mere åben planløsning. Hvad hvis du fjerner væggen ved din krog i stuen? Naturligvis hele væggen med hvælvet (-så garderoberne kan være tilbage). Så får du spisepladsen meget mere praktisk placeret i direkte forbindelse med køkkenet.

Angående mados, sørg for at have en god emhætte.

Er det virkelig en trævæg og ikke gips?

En apelsin Mia Orange sagde:
Jeg forstår virkelig, ikke så stor fan af rundede buer. Hvorfor ikke flytte på elen? Så kan du åbne op hele væggen og op til loftet.
Kun fordi det betyder, at jeg skal hyre en elektriker i så fald, hvilket jeg gætter på vil koste mig mindst nogle tusind. Penge jeg ikke har budgetteret for i øjeblikket :)

Når jeg kigger på dit køkken, så undrer jeg mig over muligheden for en mere åben planløsning. Hvad hvis du fjerner væggen ved din krog i stuen? Naturligvis hele væggen med hvælvet (-så at garderober kan blive). Så får du spisepladsen meget mere praktisk placeret i direkte forbindelse til køkkenet.

Angående madlugte, sørg for at du har en god udsugning.

Er det virkelig en trævæg og ikke gips?
Udvikl venligst hvordan du mener med at rive væggen. Hvordan tænker du placering af seng f.eks.?

Du har nok ret omkring gips, jeg er uvidende :) Har du styr på, hvordan jeg bærer mig ad med at rive denne?

Er det en etværelses med soveplads lige ved køkkenet? Jeg antog, at der var et soveværelse i lejligheden.

Jeg har revet gipsvægge ned ved at skære med en ordentlig hobbykniv og derefter slå pladen ud med koben og slædehammer. Ret let, men støvet. Brug mundbind. Under sidder der træreglar, eller hvis det er nyere, eventuelt af metal. De er sømmet (eller skruet) sammen samt fastgjort til gulv og loft. Træk sømmene ud med en hammer, koben eller tang. Hvis det er skruet, skruemaskine. Sørg for, at der ikke er el eller vvs i væggen.

Er det en et-værelses med soveplads lige ved køkkenet? Jeg antog, at der var et soveværelse i lejligheden.

Jeg har revet gipsvægge ned ved at skære med en ordentlig hobbykniv og derefter slå pladen ud med et koben og en mukkert. Ret nemt men støvet. Brug mundbind. Under sidder træregler eller hvis det er nyere, eventuelt af metal. De er sømmet (eller skruet) sammen samt fast i gulv og loft. Træk søm ud med hammer, koben eller tang. Hvis det er skruet, en skruemaskine. Sørg for, at der ikke er el eller VVS i væggen.
Fejl af mig, troede at du vidste hvordan lejligheden så ud, men hvordan skulle du kunne vide det :) Tag gerne et kig på de vedhæftede billeder.

Tak for forklaring! I dette tilfælde bliver det sandsynligvis bare at fjerne det mod loftet. Tror du, at det kan skade loftet eller blive mærkeligt, eller er væggen en "løs del", som jeg bare kan fjerne, og loftet forbliver intakt?

Moderne køkken med hvide og træfarvede skabe, komfur og ovn, samt hvidt flise backsplash. Lys træplankegulv og lys fra vindue i baggrunden. Køkken med hvide fliser, træbordplade, vask og indbygget kogeplade. Skabe i træ og stål, samt emhætte. Moderne køkken med hvide fliser, brune træskabe, vask, ovn og kogeplade. Åben dør i baggrunden. Et tomt rum med lyst trægulv, bueformet døråbning til køkken og hvide skabe på væggen, vindue i baggrunden. Lejlighed med lys træparket, buegang til køkken med træskabe. Hvid væg med dør, spejl på tilstødende væg. Ingen møbler. Tomt værelse med parketgulv, hvidt loft med træbjælke, radiator under stort vindue og indbyggede skabe på højre væg. Lys beige vægge. Et tomt værelse med trægulv, beige vægge og stort vindue med udsigt til træer. Lys træbjælke med indbyggede lamper i loftet.

BirgitS
Hvor gammelt er huset, og hvor højt er det?
Det siger lidt om, hvordan væggene kan være opbygget.

Man må regne med, at taget bliver noget skadet, når man river væggen ned, i det mindste er der ingen puds, hvis det er betonbjælkelag eller gipsplade, hvis det er det i loftet, der hvor væggen er nu, så en vis loftreparation er nok nødvendig.

Hvis du fjerner dele af væggen, altså ikke kun det, man nu har bygget på til hvælvingen, så kan du få brug for tilladelse fra foreningen, da væggen inden for overfladelaget er deres.

Jeg synes selv, at det vil være pænest at efterlade lige så meget væg over åbningen, som der er over hoveddøren eller badeværelsesdøren, for da det er en ret smal åbning, kan det give mærkelige proportioner, hvis den går helt op til loftet.

• Synes
Thomas_Blekinge og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Hvor gammelt er huset og hvor højt?
Det siger lidt om, hvordan væggene kan være konstrueret.

Man må forvente, at taget bliver lidt beskadiget, når man river væggen ned, i det mindste er der ingen puds, hvis det er betonloft eller gipsplade, hvis det er sådan i loftet, hvor væggen er nu, så en vis tagreparation vil nok være påkrævet.

Hvis du fjerner dele af væggen, altså ikke bare det, man nu har bygget på for hvælvingen, så kan du have brug for tilladelse fra foreningen, da væggen inden for overfladelaget er deres.

Jeg synes selv, det ville være pænere at efterlade lige så meget væg over åbningen, som der er over hoveddøren eller badeværelsesdøren, for da det er en ret smal åbning, kan proportionerne blive mærkelige, hvis den går helt op til loftet.
1970, 6 etager, lofthøjde 250 :)

Tak! Som du siger, burde der være en vis skade på loftet, jeg prøvede at google lidt for at se billeder af, hvordan det nogenlunde kunne blive, men fik desværre ikke noget godt resultat. Malerarbejde har jeg gjort før og har smidt lidt sand i, så hvis det kun er det, er det under kontrol :)

Tak for tips om foreningen, det skal jeg absolut undersøge. Som jeg forstår det, har de ikke ret til at sige nej, men det er lige så godt at være åben om, hvad man laver :)

Jeg tror, du har helt ret, det vil se mærkeligt ud med en smal høj åbning. Hvis jeg fjerner det helt op til loftet, bygger det nok på, at jeg udvider og løser el-problematikken.

Hvis du vælger at fjerne dele af væggen, kan det være godt at vide, hvor stolperne sidder på forhånd. Så kan du skære gipsen langs med en stolpe og på den måde undgå at ødelægge de dele, du vil beholde. Du kan måske være nødt til at flytte stolper, hvis du kun vil øge størrelsen på åbningen.

• Synes
simonnnn
  • Laddar…
BirgitS
Så tror jeg, at der er beton i væggene og ikke trærammer med gips, dog kan det være en anden enklere konstruktion over dørene. Her i vores lejlighed fra -63 er det fra starten en enkel træramme med træplade over dørene som udfyldning mellem betonelementerne, der udgør væggene på siderne. Nogen i bestyrelsen bør kunne svare mere præcist.

Det er korrekt, at de ikke kan sige nej, forudsat at det ikke er en bærende væg, men de kan jo forårsage problemer i fremtiden, hvis man ikke beder om lov men burde have gjort det. Tjek vedtægterne og om der findes nogen regelsamling for foreningen.

Som sagt tror ikke hvælvet har siddet der fra starten. Bank på en tilsvarende lejlighed på en anden etage og tjek, hvordan det ser ud. Er det ikke originalt, bliver det sikkert meget lettere at fjerne.

T topmount sagde:
Som sagt tror ikke valvet har siddet der fra begyndelsen. Bank på en tilsvarende lejlighed på en anden etage og tjek hvordan det ser ud. Er det ikke original, bliver det sikkert meget nemmere at fjerne.
Desværre har alle det samme, så jeg formoder, at det er fra byggeåret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.