Hej.. Har købt et rækkehus i forskudt plan og ville have brug for at fjerne en væg..
Vi har ikke fået adgang endnu og har ingen tegninger tilgængelige bortset fra disse, jeg fandt i kommunens arkiv..

Kan man se, om væggen er bærende ved at kigge på disse?

Har markeret væggen med en rød pil nederst til venstre.. Væggen er hård, når man banker på den..

Taknemmelig for hjælp

Plantegning med en rød pil, der peger på en markeret væg i nederste venstre hjørne. Væggen er mellem rum markeret som "KLK" og en døråbning. Plantegning af et radhus med fokus på en væg markeret med en rød pil nederst til venstre.
 
Gætter på, at den ikke er bærende, men det kan man kun sige med sikkerhed, når man ved, hvordan huset er bygget. Type af bjælkelag mellem etagerne er en vigtig aspekt. Byggeår er godt at kende til også. Det ser lidt 70’er-agtigt ud.
 
  • Synes
Frippi
  • Laddar…
Hvordan går tagryggen, horisontalt på det store billede?
Så ville jeg tro, at det jeg har markeret med rødt her måske kan have en bærende funktion:
Grundplan med røde markeringer, mulig bærende væg.
OBS, jeg er ingen ekspert på dette!
 
  • Synes
Frippi
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Gætter på, at den ikke er bærende, men det kan man kun sige med sikkerhed, når man ved, hvordan huset er bygget. Type af bjælkelag mellem etagerne er en vigtig aspekt. Byggeår er godt at kende til også. Det ser lidt 70'er-agtigt ud.
Hej.. Jeg har fået fat på tegningen nu, fra damen der sælger rækkehuset, men den er som den jeg lagde op cirka i første indlæg.. Huset er bygget 1982..

lægger op billedet fra papirstegningen også..

Plantegning af et rækkehus fra 1982 med rum som sovrum, bad, og tvätt markerede. Vitt papir med detaljerede sorte linjer og tekst.
 
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Hvordan går tagrygningen, horisontalt på det store billede?
Så ville jeg tro, at måske det jeg har markeret med rød her kan have en bærende funktion:
[billede]
OBS, jeg er ingen ekspert på dette!
Hej!
Ja tagrygningen går som du troede, horisontalt med billedet:)
 
Dette er på det nedre plan i sutteräng-rækkehuset.. Glemte at skrive det :lying:
 
Her er et billede til :thinking:



Gavl- og tværsnit af et hus med målangivelser, detaljeret arkitekttegning fra Fritz Jarnick Arkitektgrupp AB, kv. Åkerbäret og Mörner.
 
Et meget elegant hus! Det er bare at gratulere. Fritz Jaeneke var en tysk arkitekt, der kom til Sverige i 30'erne. Var længe kompanion med professor Sten Samuelsson. Sammen tegnede de blandt andet Nya Ullevi i Göteborg og Malmö Stadion. Mellemvæggene på overetagen er ikke bærende, da tagkonstruktionerne er af gittertypemodel. Hvordan det forholder sig med stueetagen afhænger helt af, hvordan bjælkelaget mellem bv og øv er opbygget. Uden information om det går det ikke at sige noget sikkert.
 
  • Synes
JanneJanne123 og 2 andre
  • Laddar…
tommib
Det skal vel meget til at sige imod dig justus, men ser det ikke ud som om, at der ikke er nogen forstærkning af grunden under netop den væg mod klk/bad/vask, til forskel fra den væg, som er mellem nedre hall og de to soveværelser til højre?

Forstærkningen jeg henviser til, ses på det seneste billede. Det er også et rimeligt sted at forstærke, eftersom det er omtrent midt på mellembjælkelaget. Spørgsmålet er vel, hvordan det er gjort netop over det interessante soveværelse med tilhørende klk? Klarer det måske af, at ydervæggen er trukket ind der?
 
  • Synes
Frippi
  • Laddar…
Det meste taler for, at væggen ikke er bærende, inklusive manglen på sokkel under grunden. Men, jeg afventer med den endelige vurdering, til jeg har fået sikrere grundlag.
 
  • Synes
Frippi
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Et meget elegant hus! Det er bare at gratulere. Fritz Jaeneke var en tysk arkitekt, der kom til Sverige i 30’erne. Var længe kompanjon med professor Sten Samuelsson. Sammen tegnede de blandt andet Nya Ullevi i Göteborg og Malmö Stadion. Skillevæggene på overetagen er ikke bærende eftersom takstolene er af gitterværkstypen. Hvordan det forholder sig med stueetagen afhænger helt af, hvordan bjælkelaget mellem stueetagen og overetagen er opbygget. Uden information om det, kan man ikke sige noget med sikkerhed.
Tak for dit svar. Jeg vil forsøge at få fat i konstruktionsplanerne på byggkontoret i morgen :D(y)
 
Nu har jeg fået fat i tegningerne.. Desværre for min del er den bærende :surprised:

Bygningsplan med detaljeret tværsnit af en bærende væg og tagkonstruktion.
 
Plantegning viser konstruktionen af en bærende indervæg med 150 stående væggelementer af letbeton.
 
Upload billederne igen og sørg for, at opløsningen ikke bliver forringet. I denne tilstand er de ikke læsbare. Da du fik dem fra kommunen, var de i høj opløsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.