Hej. Ønsker hjælp til vægten på tegltag kontra pladtag. Mit tag er 112 kvm med 2-kupet tegl. Har en indervæg som skal fjernes på overetagen. Ifølge en gammel dygtig snedker sagde han følgende: Hvis teglet skal blive, skal jeg forstærke der, hvor væggen fjernes. Men han sagde også, at hvis jeg skal have pladtag, behøver jeg ikke at forstærke det. Kan det virkelig passe? Han sagde, at taget vejer frygteligt meget med tegl og våd sne på. Findes der nogen beregning på de forskellige tage?

Håber på svar fra nogen, der ved dette. Jeg selv kan ikke slå et søm i uden at skulle på hospitalet :-[ :'(

Kan ikke forestille mig, at der kan være mere end 25kg/kvm forskel mellem tegltag og pladetag.
Snelasten er den store del, og det burde spille mindre rolle. Det er klart, at hvis man ligger på grænsen, har tømreren sikkert ret. Hør med en konstruktør, som kan regne lidt på det.

Hej Jeg ved ikke, om det er lertagsten eller beton. Vedhæfter et billede af den regel i taget, og som du kan se, så har der været en værelsesvæg, resten er så kaldet katteloft, som skal bygges, så det bliver et større rum.

• Takregel og katteloft med fjernede vægplader, der skal ombygges til et større rum.
Jeg tror, at tømreren tager med i sin analyse, at hvis man har plåttak, så hænger sneen ikke så let fast. Det meste falder ned. Så det handler om både lavere belastning fra tagmaterialet og fra sneen.

Nu tror jeg ikke, at man må regne med den effekt, når man dimensionerer et tag. For der er ingen garanti for, at der ikke kan lægge sig meget sne alligevel ved visse vejrtype.

rent omkostningsmæssigt så er det sandsynligvis billigere at forstærke taget end at lægge om det. Men det afhænger selvfølgelig af, hvordan det skal forstærkes, en forstærkning kan i værste fald betyde, at man river hele taget ned og "begynder forfra". Men så slemt skal det vel ikke behøve at være.

Hej

Så dine planer om at åbne op til "kattvinden", jeg har også lignende planer. Dog er den type væg ofte en del af tagstolens konstruktion, jeg har lige gennemgået dette i min tråd "planlægger at rive en hjertvæg", jeg fik god info fra nogle på forumet der. Anbefaler at læse det. Antager at det, som du/jeg ønsker at gøre, allerede er gjort i mange huse og ofte uden at en konstruktør er involveret. Ejer et hus siden et år tilbage, hvor en sådan væg allerede var fjernet, den har jeg genopbygget og bemærkede da mindst 4 cm nedbøjning i den øvre tilbageværende bjælke. Intet skete, men det har nok "stresset" den øvrige konstruktion en del.

Mvh Hans O

Jeg har haft en tømrer og en bygningskonstruktør. Tømreren siger, at det er ok at fjerne det hele, så kattvinden bliver en del af rummet. Da pladetaget vil veje cirka 3 ton mindre end hvad det vejer i dag, cirka 4,5 ton, uden snetungde. Det eneste problem siger begge to er, at jeg har for lange bjælker, omkring 4,50, som gør det lidt svajende. Var for spinkle 3x15, mente de. Fik så rådet at indfælde en stålbjælke ifølge bygningskonstruktøren. Mærkeligt hvad forskellige fagfolk siger. Tømreren er en kendt mand på denne type af gamle huse. Konstruktøren siger spørg tømreren :-/

Kan man ikke indsætte en limtræsbjælke, så spær og vægge bliver mindre belastede?
:-[ Sådan ser spærerne ud

• Taget indvendigt, oppefra mod spærstrukturen af træ, viser synlige spær og udnyttelsen af loftsrummet under taget.
og vægge

• Loft med træpanelvægge, to vinduer, eksponeret isolering og byggematerialer.
Hej!
Jeg skal gøre præcis det samme. Mine spær er også for svage til at åbne op for skunkrummet. Løsningen er, at jeg parallelt med tagbjælken lægger en 195 bjælke. Desuden får jeg mere plads til at lægge tykkere isolering.

Håber du forstår.

/Sam

Hej samonite. Jeg ved ikke rigtigt, hvad du mener. Kan du beskrive lidt mere for mig
hvordan der kan blive stabilitet i væggene osv.
:-[
M.v.h. Pittbull

H hempularen sagde:
Jeg tror, at tømreren tager med i sin analyse, at hvis man har et ståltag, så hæfter sneen ikke så let. Det meste falder ned. Så det handler om både lavere belastning fra tagmaterialet og fra sneen.

Nu tror jeg ikke, at man får lov til at regne med den effekt, når man dimensionerer et tag. For der er ingen garanti for, at meget sne ikke kan samles alligevel under visse vejrligstyper.

Rent omkostningsmæssigt er det sandsynligvis billigere at forstærke taget end at lægge det om. Men det afhænger selvfølgelig af, hvordan det skal forstærkes, en forstærkning kan i værste fald betyde, at man river hele taget ned og "begynder forfra". Men så slemt bør det vel ikke være.
Over en vis taghældning må man reducere snelasten, jeg tror det er lineært mellem 30 og 60 grader. Jeg tror ikke den norm skelner mellem tegl og stål, selvom en sådan forskel nok findes i virkeligheden, og tegl er væsentligt tungere end stål, men det er alligevel snelasten, der er den store del. Det skal tilføjes, at mine forældre havde et skur med korrugeret plastiktag, og trods lav hældning plejede sneen langsomt at glide af det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.