Ingen problemer.

Håber det løser sig for jer!

Fruppe sagde:
Når vi bygger løsvirkeshuse i dag, bygger vi i følgende rækkefølge, fra indersiden til ydersiden.
Gips-råspont-45*45(ekstra isolering)45*195(stolpeværk)-udegips(i stedet for vindpapp)-spikläkt-panel.
På det seneste hus lagde vi yderligere en 45*45(isolering) mellem stolpeværk og udehuden.

Hos en anden kunde brugte vi både vindpapp og udehuden, da kunden ønskede både livrem og seler..
Har du ikke glemt den diffusionstætte plast mellem 45*45 (installationslaget) og 45*195 (stolpeværket)?

stoif sagde:
Har du ikke glemt den diffusionstætte plast mellem 45*45 (installationslaget) og 45*195 (stammen)?
Det er korrekt, at jeg har glemt den ;)

Så frippe, du anbefaler altså ikke et lag med folie bag gipsen mod en indervæg? og hvorfor? Hvad jeg/vi har hørt, burde man have det for at forhindre indre fugt i at trænge ind i væggen?

Hvad ved jeg? bare hvad jeg har hørt.

MVH
Jennie

OK!! Nu tror jeg amatørbyggeren har forstået det rigtigt?

fra indersiden til ydersiden.

Gips-råspont-45*45 (ekstra isolering) Bagved isoleringen byggfolie, der kan slippe noget fugt igennem, ikke at anbefale alt for tæt plast.

45*195(stolpe) dvs de stærke reglar, der erstatter de fjernede storker. Ingen isolering mellem disse regler/stolpe?

udegips (i stedet for vindpap) Vi ser, hvad vi vælger hi hi

sømlekter-panel. bruger den eksisterende, som er uskadt, da fugten har søgt indad og der gjort skaden

"På det seneste hus lagde vi endnu en 45*45(isolering) mellem stolpe og udegipsen." ok, klogt, skal se, hvor det lander. måske ikke klogt, hvis man bruger pap, hvis fugten lagres i isoleringen?

Men spørgsmålet er, hvordan de resterende dele af huset ser ud..
Jeg bor selv i et torp, som vi er i gang med at istandsætte, og der er det stående tømmer med cc 80cm (bygget med syld og en bjælke som hammerbånd)
Der er yderpanel-stolpe(isoleret med savsmuld)-råspont-masonit-tapet, så ærligt talt ved jeg ikke, hvordan man skal forholde sig til "fugt"spærre i et gammelt hus. Måske har nogen anden et forslag.

Jennie 29 sagde:
Gips-råspont-45*45 (extra isolering) Bagved isoleringen bygningsfolie, der kan lade en vis mængde fugt slippe igennem, det er ikke at anbefale at anvende for tæt plastik.
I nye huse er det netop en tæt plastik, man sætter her. Man ønsker ikke nogen fugtvandring indefra og ud.

Uden at have mere specifik viden om gamle træhuse end mit eget 20'er hus, antager jeg alligevel, at princippet burde være det samme; man vil ikke have fugtig luft ind i væggen (jeg ser i hvert fald ingen fordel ved det, dog en ulempe), men der bør heller ikke være et yderligere tæt lag udenpå.

Senest redigeret:
Fruppe.

Tak for dine indlæg
Tænker vindbeskyttelsesfolie/byggefolie, bag råspont 45 45. Folien diffunderer jo og tillader huset at ånde.
Er enig i, at det ikke er godt at bygge for tæt i gamle huse og derfor skaber yderligere problemer.

Det, der har skabt problemet, er, at den tidligere ejer har bygget en kvist, og afvandingen i vinklen har ikke holdt tæt, når det bliver forår, og isen sprænger, så vi ved, at problemet er lokalt. Vi har blotlagt væggene i et kommende badeværelse, og det ser ud, som gammelt solidt tømmer skal se ud, stenhårdt og mørkt og ingen tendenser til at falde fra hinanden. Ligeledes har vi et koldt opbevaringsrum, hvor stokkene ses, og det er det samme der, og der er det ventilation/åbent op mod taget, ser kernefrisk ud (heldigvis), gamle huse holder sig ganske friske, bare de får lov at ånde, hvis jeg har forstået det korrekt.

Kan ikke lide de tidligere ejere lige nu, kan jeg tilføje, og vores penge bør gå til at tætne vinklen og få det ordentligt gjort af en fagmand, så problemet ikke vedbliver.

bor i Sundsvall hvis nogen vil komme og hjælpe Hi hi. spøg til side, begynder at føles ret OK nu, det virker overkommeligt at gøre for en enkelt kvinde (min samboe har diskusprolaps og må tage sig af markservicen i stedet)

stoif sagde:
I nye huse er det netop en tæt plast, man sætter her. Man vil ikke have nogen fugtvandring indefra og ud.
Enig, yderligere diskussion angående difunderende eller tæt lag bag 45 45 reglerne.

Bygger du nyt og har et badeværelse/bruserum mod ydervæg, hvad gør du da med plasten?

Alvorligt talt tror jeg, at man kunne erstatte plasten med en vindpap, altså dobbelt vindpap. Men det er ikke noget, jeg kan svare på, hvordan det ville fungere.

Edit:
Mest fordi jeg hader plastrullen og at hæfte lortet :)

Senest redigeret:
Sant fruppe.
I badeværelset havde vi faktisk tænkt os at sætte et tæt lag direkte bag betonpladerne i badeværelset. måske unødvendigt tæt lag bag fliserne og under klinker måske er nok. nu taler vi om 2 forskellige rum, og vi vil afvente med badeværelset og få mere hjælp med det af fagfolk.

Dem vi har bygget med badeværelse mod ydervæg har vi enten skippet plasten eller punkteret den, så det kan "ånde", hvis der siver fugt ud fra tætningslaget i badeværelset.

Betonplader har vi valgt for at det ikke skal være så meget organisk materiale bag fliser, gips binder fugt og kan begynde at mugne omkring det, hvis det bliver fugtigt.

Ahhh, fruppe

en tanke der. TAK!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.