Hej!

Jeg er i gang med at isolere garagen, brandklassificeret EI30 i ydervægge og tag.

Jeg har gipsplader første lag gips i garagetaget langs med glesen og kortlagt med PB100 i kortskøderne. Nu skal jeg sætte andet lag gips på tværs af glesen/pladerne. Det jeg nu overvejer, er om jeg behøver at underbygge med Pb100 langs hele langkanten på gipspladen i det ydre lag. Den hviler jo på det indre lag og vil blive skruet cc30 hele vejen, så det føles lidt unødvendigt.. Jeg har søgt information, men bliver ikke rigtig klog, da der står forskellige oplysninger, eller også er det mig, der misforstår.

Begge lag plader skal fuldskruves.

"OBS! For brandklasse EI 30 med to lag 12,5 mm Gyproc Gipsplader kræves, at begge pladelag fuldskruves, samt at plader i det indre lag monteres langs glespanel c 300 mm og at pladernes kortkanter underbygges med Plåtband PB 100.
Gyproc-Monteringshandbok kap7.pdf Sid.154

(Ovenfor: Tolker det som, at jeg kun indre laget kortlægges i kortkanter.)

"OBS! For brandklasse EI 30 og to lag Gyproc 12,5 mm Gipsplader kræves, at alle pladekantere skal være understøttede. Pladerne længdemonteres mod tvær-/sekundærprofil på c 300 mm og kortkanter underbygges med PB 100."
Gyproc-Monteringshandbok kap2.pdf Sid.72

(Ovenfor: Kræver, at alle pladekantere er understøttede. Mener man her, at pladen skal hvile på enten gles, kortling eller anden plade?)

"Flere lag
Alle samlinger forskydes.
Man kan skifte retning fra pladelag til pladelag.
Sidste lag bør monteres på tværs mod underlaget.
Alle tværmonterede kortkanter skal understøttes og længdemonterede kortkanter i ydre pladelag."
Montage af plader, generelt - Knauf Danogips

(Ovenfor: Længdemonterede kortkanter i ydre pladelag understøttes. Er de understøttede, hvis de hviler på en anden plade, eller hvad menes der her? Kortkanten skrues jo i den tværgående gles.)

Undskyld, hvis jeg virker lidt tungnem her, men jeg er lidt neurotisk af mig og vil, at det bliver rigtigt.

Tak for hjælpen og god weekend!!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.