1,529 læst ·
4 svar
2k læst
4 svar
Hjælp til at omregne dimensioner fra limtræ til HEB-bjælke
Hej.
Jeg skal aflaste en bærende væg og har brugt "svenskt trä byggbeskringar"s beregning for dimensionering af limtræsbjælker, men da de ender med, at der er behov for en 4050x115 bjælke, ville jeg gerne se på stålbjælker for at undgå højden som en limtræsbjælke har. Jeg har googlet i evigheder, men kan ikke finde nogen lignende guide for stålbjælker.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med dette?
Mål på alt samt forslag til limtræsbjælke findes i vedhæftet billede.
Mvh Jonas
Jeg skal aflaste en bærende væg og har brugt "svenskt trä byggbeskringar"s beregning for dimensionering af limtræsbjælker, men da de ender med, at der er behov for en 4050x115 bjælke, ville jeg gerne se på stålbjælker for at undgå højden som en limtræsbjælke har. Jeg har googlet i evigheder, men kan ikke finde nogen lignende guide for stålbjælker.
Mvh Jonas
Den siger vel at du har brug for en 115x405, ikke 115x4050?J jonas ritsle sagde:Hej.
Jeg skal aflaste en bærende væg og har brugt "svenskt trä byggbeskringar"s beregning om dimensionering af limtræsbjælke, men da de lander i at der er brug for en 4050x115 bjælke, ville jeg gerne kigge på en stålbjælke for at slippe for højden som en limtræsbjælke bygger. Har googlet i evigheder men finder ingen lignende guide for stålbjælker.
Er der nogen der kan hjælpe mig med dette?
Mvh Jonas
405x115*J jonas ritsle sagde:Hej.
Jeg skal aflaste en bærende væg og har brugt "svenskt trä byggbeskringar"s udregning om dimensionering af limtræsbjælke, men eftersom de lander i, at der behøves en 4050x115 bjælke, så ville jeg gerne kigge på stålbjælke for at undgå højden, som en limtræsbjælke bygger. Har googlet i evigheder men finder ingen lignende guide for stålbjælker.
Mvh Jonas
Download Tibnors konstruktionstabeller, i slutningen findes dimensioneringstabeller.
80 kN i total last burde betyde, at du har beregnet en dimensionerende last, som du skal væksle af for på 80 kN/4,2 m = 19 kN/m.
4,2 m findes ikke i tabellerne, men den nærmeste større er 4,8 m. Så den mindste profil, der kan vælges ifølge tabellerne, bliver HEB200, men den må sandsynligvis være overdimensioneret en del.
80 kN i total last burde betyde, at du har beregnet en dimensionerende last, som du skal væksle af for på 80 kN/4,2 m = 19 kN/m.
4,2 m findes ikke i tabellerne, men den nærmeste større er 4,8 m. Så den mindste profil, der kan vælges ifølge tabellerne, bliver HEB200, men den må sandsynligvis være overdimensioneret en del.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hjælp til at beregne dimension på limtræsbjælke omgående.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Novis på solceller, hjälp mig att räkna på kabelarea plis!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Snälla Hjälp.. fattar inte hur man räknar ut bruttoarea
Bygglov -
Hjälp med att räkna.
Värme allmänt -
Hjälp att räkna på bla plintar till plank
Grund & Markarbeten