Hej!

Vi bor i et rækkehus fra 1980'erne, hvor vi deler en side/væg med en anden ejendom. Vi har problemer med akustikken i gulvet i stueetagen, hvor lyde fra naboejendommen høres tydeligt (hvis de taber noget på gulvet, løber/hopper/tramper, trækker en stol uden dupper osv.). Ingen andre lyde høres gennem væggen.

Selvfølgelig forstår vi, at der aldrig vil være helt stille i forhold til naboen i et rækkehus, og vi har ingen problemer med visse andre strukturelle lyde (vibrationer fra trapper osv.). Har læst en del tråde tidligere i forummet, der behandler lignende problemer, men er ikke blevet meget klogere.

Jeg leder efter løsninger, der kunne mindske lyden fra gulvet, og ville have hjælp til at overveje og forstå, hvordan lydene transporteres. Vedlægger tegninger af pladen og undergulvet, væggen mellem ejendommene samt mellemdækket.

Alle ideer modtages med glæde :)

Bygningsdiagram af etageadskillelse med materialeliste, detaljer om isolering og panelopbygning, 1980-tals rækkehus. Byggetegning, der viser snit af væg og gulv i et rækkehus med detaljer om isolering og materialetyper, som anvendes for at mindske lydtransmission. Byggeritning viser snit af gulvkonstruktion med spånplade, cellplast, plastfolie og sandlag samt vægsammenføjning. Bygningsplan med detaljer af vægstruktur, isoleringsmaterialer og dimensioner. Viser Rockwool, reglar og gips i en dobbeltvægskonstruktion.

En idé som jeg selv har tænkt på er at erstatte plastfolie, sand og celleplast med et nivellgulv med akustikskruer. Eftersom det alligevel er en risikokonstruktion i dag med gulvet, kunne man slå to fluer med ét smæk.

Desværre er jeg ikke sikker på, at lyden går gennem naboejendommens gulv, videre gennem 2,5 cm celleplast som pladen ifølge tegningen er delt med, og derefter op gennem vores gulv igen. Men det kan måske en anden svare på, om det er rimeligt :)

Er det udført som det er tegnet, så er konstruktionen jo ok lydmæssigt. Det svageste punkt i opbygningen er mod gulvet, hvor der kun er 1 lag gips. Afhænger vel af art der går vel varmerørene til radiatorerne. Eller er det elkabel?
Det er 2 etager også. Der bør så rimeligvis være forskel mellem under- og overetage?

Yderligere gips kan hjælpe, men flanktransmission er svær at komme til på effekt siden og lettere at afhjælpe der, hvor ting sættes i svingning.

I Installation sagde:
Er det udført som det er tegnet, så er konstruktionen jo ok fra et lydsynspunkt. Det svageste punkt i opbygningen er mod gulvet, hvor der kun er 1 lag gips. Afhænger vel af hvilket der går vel varmerørene til radiatoren. Eller er det elkabel?
Det er 2 etager også. Der bør så rimeligvis være forskel mellem nederste og øverste etage?

yderligere gips kan hjælpe, men flanktransmission er svær at komme til på effektsiden og lettere at udbedre der ting sættes i svingninger.
Ja, det var også min første tanke. Det ser ud som om det er gennemtænkt. Derefter er det svært at se, om der f.eks. faktisk er celleplast i pladen, da den er støbt helt på siderne, så udefra kan man ikke se det.

Anden etage har ikke samme problem. Nok til at man hører strukturlyd, men det er dunkle dunster eller vibrationer i bedste fald. Problemet på nederste plan er meget anderledes. Hvis nogen taber noget hårdt på gulvet i nabobygningen, lyder det præcis, som om det havde været inde hos os.

En overvejelse, jeg havde, var at sætte 70-regler med 1 cm afstand fra den nuværende væg og sætte dobbeltgips med akustikfug osv. Men da lyden ikke føles luftbåren, ved jeg ikke, om det ville hjælpe noget.

Med hensyn til ved gulvet, hvor der er 1 lag gips, stemmer det, at radiatorrørene går der. Man kunne ganske enkelt flytte dem ud og montere på ydersiden og gipse der, hvis man ville.

Hej igen!

En lille opdatering i mine fortsatte undersøgelser for at finde ud af, hvordan gulvlydene udbredes, og hvad man kan tænkes gøre :)

Jeg fjernede gulvlisten mod væggen, der grænser op til den tilstødende ejendom, og fandt noget, der så mærkeligt ud i mine øjne. Bag radiatorrøret et sted kunne jeg se, at der var et mellemrum mellem gipspladerne på ca. 1,5 cm, hvor jeg kun så sort plast. Tog tegningerne frem igen og fandt følgende (vedhæfter billede).

Den adskillende væg ser ud til at være bygget i blokke, eller sektioner, hvor det er sammensat i henhold til tegningen (uklart hvor mange, jeg kan kun finde én samling). Hvor en sektion slutter, sidder en regel, så er der 1,5 cm mellemrum til næste regel og næste sektion. Der imellem er der drevet med isolering og plast.

Disse blokke ser ikke ud til at være forskudt på nogen måde, hvis man kigger på skitsen.

Rent krasst forstår jeg ikke, hvordan det kan lydisolere overhovedet mod luftbårne lyde, men det synes at fungere godt :crysmile:

Spørgsmålet er, om det her kan være en synder vedrørende gulvlydene. I så fald burde det måske være nok at bygge en fritstående væg med 45 eller 70-regler i henhold til alle kunstens regler for almindelig lydisolering.

Hvad tror I?

Byggetegning viser sektioner af vægkonstruktion med gipsplader og isolering, inklusive detaljer om samlinger og materialer.

K kakpirat sagde:
Hej igen!

En lille opdatering i mine fortsatte undersøgelser for at finde ud af, hvordan gulvlydene forplanter sig, og hvad man kan tænkes at gøre :)

Jeg fjernede gulvlisten mod væggen, der grænser op til den tilstødende ejendom og fandt noget, der så underligt ud i mine øjne. Bag radiatorrøret et sted kunne jeg se, at der var et mellemrum mellem gipspladerne på ca. 1,5 cm, hvor jeg kun så sort plastik. Jeg tog tegningerne frem igen og fandt følgende (vedhæfter billede).

Den adskillende væg ser ud til at være bygget i blokke eller sektioner, hvor det er sammensat ifølge tegningen (uklart hvor mange, jeg kan kun finde en samling). Hvor en sektion slutter, er der en regel, så er der 1,5 cm mellemrum til næste regel og næste sektion. Imellem er der fyldt med isolering og plastik.

Disse blokke ser ikke ud til at være forskudt på nogen måde, hvis man ser på skitsen.

Rent faktisk forstår jeg ikke, hvordan det kan lydisolere overhovedet mod luftbårne lyde, men det ser ud til at fungere godt :crysmile:

Spørgsmålet er, om dette kan være en synder vedrørende gulvlydene. I så fald burde det måske være nok at bygge en fritstående væg med 45 eller 70-regler ifølge kunstens alle regler for almindelig lydisolering.

Hvad tror I?

[billede]
det er jo prefabblokke, så at det er gennemgående er rimeligt. I og med at det kun er et lag gips ved gulvet, kan samlingen ses, fordi det andet lag monteres på stedet. Det forringer lidt. Men vi taler om ca. 15x45 mm måske, så det er minimal overflade af det samlede areal.

bagved soklen har du radiatorrøret, som man helst ikke vil bygge ind. I øvrigt har det holdt siden Dackefejden, så det vil nok ikke begynde at lække spontant.

Begynd med at prøve at presse lidt gips over samlingen. 10 cm langt, typisk og skru fast. Bliver det bedre? Så har vi hermed placeret problemet. Bliver det ikke bedre, er det totalkonstruktionen. Formentlig er det begge dele, hvis jeg skal gætte.

at bygge en skaktvæg uden for fungerer med 45 eller 70 regel, lidt uld og dobbelte gipsplader. Det tager jo noget gulvplads, men måske kan man leve med det, hvis man får et bedre lydmiljø.
Eller så smør du på 1 plade på den eksisterende konstruktion. Sørg for radiatorrøret i bunden, så du ikke skruer der.
begge alternativer vil gøre en forbedring. En skaktvæg bedre end en plade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.