4,696 læst ·
15 svar
5k læst
15 svar
Hjælp,rivning af bærende væg Moelven
Hejsa allesammen!
Er i gang med at begynde på renovering af vores dagligstue og spisestue i vores Moelven modulhus fra 1970 og har en bærende væg vi gerne vil fjerne, da den ser helt vildt grim ud.. Vedhæfter nogle billeder!
Vi vil altså fjerne væggen ved begyndelsen af åbningen mod det andet rum, kan man sige.
Det kan ses på loftet og tegningerne, at væggen oprindeligt skulle have gået på tværs af hele huset, men de valgte så at stoppe den midt i huset.
Det er som sagt et Moelven modulhus fra 70'erne og består af 5 moduler, så modulskøderne bliver selvfølgelig bærende. Men jeg har lidt svært ved at tyde tegningerne og har selvfølgelig ingen idé om, hvordan vi skal gå til værks for at rive væggelementerne ned.
Sætte stolper i hver ende med limtræ imellem?
Tjek billederne og hjælp mig
Mvh Robin
Er i gang med at begynde på renovering af vores dagligstue og spisestue i vores Moelven modulhus fra 1970 og har en bærende væg vi gerne vil fjerne, da den ser helt vildt grim ud.. Vedhæfter nogle billeder!
Vi vil altså fjerne væggen ved begyndelsen af åbningen mod det andet rum, kan man sige.
Det kan ses på loftet og tegningerne, at væggen oprindeligt skulle have gået på tværs af hele huset, men de valgte så at stoppe den midt i huset.
Det er som sagt et Moelven modulhus fra 70'erne og består af 5 moduler, så modulskøderne bliver selvfølgelig bærende. Men jeg har lidt svært ved at tyde tegningerne og har selvfølgelig ingen idé om, hvordan vi skal gå til værks for at rive væggelementerne ned.
Sætte stolper i hver ende med limtræ imellem?
Tjek billederne og hjælp mig
Mvh Robin
Har du fået hjælp??
Hvad har du for tag og tagspær på huset?
Det ser ikke ud til at være nogen bjælke, der hvor væggen mangler. !!
Så spørgsmålet er, om taget er helt fritbærende, og de har hængslet loftet op i tagspærene. ??
//AA
Hvad har du for tag og tagspær på huset?
Det ser ikke ud til at være nogen bjælke, der hvor væggen mangler. !!
Så spørgsmålet er, om taget er helt fritbærende, og de har hængslet loftet op i tagspærene. ??
//AA
Hej!S saiter sagde:
Ikke fået nogen hjælp endnu.. Har været i kontakt med en tømrer i løbet af ugen, men har ikke fået hjælp endnu..
Åh, jeg er ikke så god til det her.. Tynde spær er det, og så er der en masse brædder, der ligger omlagt langs hele samlingen på loftet.. Taget er vel standard 27 grader med undertag, pap og så betonfliser.
Jeg kan gå op på loftet og tage billeder af, hvordan det ser ud, så forstår vi det hele nok bedre.
Sagen er, at dine spær ikke er fribærende, men de har brug for støtte fra huset nedenunder.
Nogle af dem står ved en væg, andre mellem væggene, på de åbne områder, men de sidstnævnte har støtte fra reglerne til loftet.
Hvis for meget af denne støtte fjernes, er det muligt/sandsynligt, at noget giver efter og kommer nedad.
Jeg ville sætte en bærende bjælke op som støtte.
//AA
Nogle af dem står ved en væg, andre mellem væggene, på de åbne områder, men de sidstnævnte har støtte fra reglerne til loftet.
Hvis for meget af denne støtte fjernes, er det muligt/sandsynligt, at noget giver efter og kommer nedad.
Jeg ville sætte en bærende bjælke op som støtte.
//AA
Så er jeg med på, hvad du mener. 2 stolper på hver side af rummet og en limtræsbjælke er vejen at gå, så formoder jeg? Så er næste skridt at få hjælp med dimensioneringen så! Jeg må tale med tømrerne i næste uge.S saiter sagde:Grejen är at dine spær ikke er fritbærende men har brug for støtte fra huset under.
Nogle af dem står ved en væg, andre mellem væggene, på de åbne arealer, men de sidstnævnte har støtte fra bjælkerne til loftet.
Hvis for meget af denne støtte fjernes, er det muligt / sandsynligt at noget vil give sig og komme nedad.
Jeg ville have sat en bærende bjælke som støtte.
//AA
Ja, tjek med tømreren. Kan komme gode tips på stedet.
Dimensioneringstabel kan du finde på nettet.
Sørg for, at søjlerne har ordentligt at stå på. Ellers får du problemer med bjælkelaget.
(Hvis det bare er spånskiva og isolering under.)
//AA
Dimensioneringstabel kan du finde på nettet.
Sørg for, at søjlerne har ordentligt at stå på. Ellers får du problemer med bjælkelaget.
(Hvis det bare er spånskiva og isolering under.)
//AA
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,121 indlæg
Tømrere er ikke pålidelige når det kommer til dimensionering af bærende dele, uden du har brug for en bygningskonstruktør eller lignende. Indgreb i bærende konstruktioner kræver normalt, at man laver en byggeanmeldelse til kommunen, og de vil som regel også vide, hvordan man er kommet frem til dimensioneringen.Robin Berg sagde:
nogle gange er man heldig at kende dygtige snedkere, der har god kontakt med konstruktører. Bare det at snedkeren skal komme en gang også. HahaBirgitS sagde:
Snedkere er ikke pålidelige, når det gælder dimensionering af bærende dele, uden du har brug for en bygningskonstruktør eller lignende. Indgreb i bærende konstruktioner kræver normalt, at man laver en byggetilladelse til kommunen, og de plejer også at ville vide, hvordan man er kommet frem til dimensioneringen.
Det der med byggetilladelse osv har jeg styr på!
Ingen idé at gøre noget, før man har lidt mere kød på benene og ser en mulig start på projektet.
Hej!C Clas2 sagde:
Det blev aldrig til noget af dette, og huset blev i stedet solgt til fordel for et større.
Men hvad jeg kan huske af, hvad min snedkerven sagde, er, at han ville lægge en bjælke mellem ydervæggen på gavlen (mod garage) og den bærende væg mellem spisestue og køkken/gæstetoilet. Omkring 8m lang.
Håber det er til nogen hjælp.









