Hej!

Har tænkt at rive en væg på førstesalen.
Behøver hjælp med lidt vurdering her.
Der er desværre ingen konstruktionsplaner, men jeg vedhæfter nogle billeder af andre planer.
Huset er bygget i 1950.
Har et ret fladt tag. Ca. 10 grader ifølge taglæggeren.

Det er kun én væg, der går lige igennem huset. Og er tydeligt tykkere.

Sådan ser planløsningen ud.
Gulvplan for et hus fra 1950 med markerede rum og vægge. To sovrum, en hall med trappe, og en badeværelse. En væg er planlagt til at blive revet.
Væggen i soveværelset oppe til venstre med to garderobedøre, jeg vil rive.
Plantegning af stueetagen med betegnelser som "Matsal", "Kök" og "Hall". Dokumentet er i en ringbind med to metalringe synlige.
Plantegning af kælderplan med markerede rum til bryggers, kul, forråd, og spisekammer. Viser vægge og placering af trapper.
Plantegning af husets overetage med mål; markeret væg tænkes fjernet. Viser to soveværelser, entré, badeværelse og trappeforløb.
Markeret væg er det, jeg har tænkt at rive og installere skydedøre i stedet.

Væggen der er tænkt at rives indefra.

En væg under renovering med synlige træplanker og revet tapet. Dørkarm ses nederst til venstre. Træloft synligt øverst.
Synes væggen ser så pokkers grov ud.
Men man byggede måske sådan på den tid.
Den er bygget i 70mm tykke brædder.
Ca. 170mm brede.

Har ikke adgang til nogen loft for at se bjælker.
Den eneste mulighed er at save et hul i loftet, der hvor jeg har taget billede fra hvis det er.

• Væg i et 1950-tals hus lavet af tykke træplanker omkring en døråbning, planlagt til at blive revet ned for skydedøre.
Huset har en plankstamme. Plankerne bør have haft målene 3x7 tommer, dvs ca. 75x175 mm, fra starten. Det du har markeret på tegningen stemmer ikke overens med fotografierne, da disse senere viser en dør ind til et andet rum. Du skal præcisere dig. Området omkring murstokken er lidt følsomt. Der findes sandsynligvis en form for afveksling, som man skal have styr på først. Tagstolene bæres antageligvis af den længdegående væg, men et eksteriørfoto kan hjælpe med at forklare, selvom taget er valmet.

Jeg har udført det indgreb, du beskriver. Har et identisk hus med hensyn til alder, funkis, valmat og storhed. Mener at huske, at jeg havde 175x50 planker i væggen. Tjekkede på loftet hvilken retning bærelinjen lå og hvordan den sad i skorstenen. Konstaterede på den måde hvilke vægge, der sandsynligt var bærende.
Til sidst bemærker du, om bajonetsaven klemmer, når du er på den sidste del af væggen. Så får man en bekræftelse på væggens status.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.