Elektronikgal
· hudiksvall
· 176 indlæg
Vi bor i et etplanshus med vinkel fra hudikhus. Jeg vil lige nu rive en væg, der sidder i midten af huset, men ville have brug for lidt tips og råd fra andre. Jeg er selv også snedker.
Jeg har tegnet på billedet, jeg har indsat.
Det er væggen mellem køkkenet og spisestuen, samt kpr og spisestuen, som jeg vil rive.
Det er det røde, som jeg har tegnet op, der skal væk.
På karnappen i køkkenet, som jeg har tegnet blå pile ved, ligger der en C-jernbjælke, der er 300x100 med godstykkelse på 13 mm.
Der, hvor jeg har tegnet de grønne pile, har jeg selv lagt en limtræsbjælke ind over en vinduesparti, der er 315x140.
Og jeg har indsat et billede af, hvordan spærkonstruktionen ser ud, og de føles vel som selvbærende spær?
For hvis spærkonstruktionen er selvbærende, så tror jeg ikke, det er noget problem for bjælkerne at bære det.
Alle tips og råd værdsættes!
Jeg har tegnet på billedet, jeg har indsat.
Det er væggen mellem køkkenet og spisestuen, samt kpr og spisestuen, som jeg vil rive.
Det er det røde, som jeg har tegnet op, der skal væk.
På karnappen i køkkenet, som jeg har tegnet blå pile ved, ligger der en C-jernbjælke, der er 300x100 med godstykkelse på 13 mm.
Der, hvor jeg har tegnet de grønne pile, har jeg selv lagt en limtræsbjælke ind over en vinduesparti, der er 315x140.
Og jeg har indsat et billede af, hvordan spærkonstruktionen ser ud, og de føles vel som selvbærende spær?
For hvis spærkonstruktionen er selvbærende, så tror jeg ikke, det er noget problem for bjælkerne at bære det.
Alle tips og råd værdsættes!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej, de burde ikke være bærende. For en sikkerheds skyld kan du tjekke dimensionerne på tagstolens dele. Rent teoretisk kunne man jo have valgt en tagstol, der er beregnet til en lavere snelast. I dit tilfælde i snezone 3 og med 8 m spændvidde bør overrammen være 45x195 og underrammen 45x170. Øvrige støtte skal være 45x145. Træklasse C 24. Alt i henhold til Træguidens tabel for W-tagstol 27 grader.
Elektronikgal
· hudiksvall
· 176 indlæg
Okay, tak for svaret! Jeg skal tjekke, når jeg kommer hjem. Men jeg har en fornemmelse af, at både underrammen og overrammen har større dimensioner alligevel.J justusandersson sagde:Nej, de burde ikke være bærende. For sikkerheds skyld kan du tjekke dimensionerne på tagstolens dele. Rent teoretisk kunne man jo have valgt en tagstol, der er beregnet til en lavere snelast. I dit tilfælde i snezone 3 og med 8 m spændvidde bør overrammen være 45x195 og underrammen 45x170. Øvrige støtter bør være 45x145. Træklasse C 24. Alt ifølge Træguidens tabel for W-tagstol 27 grader.
Elektronikgal
· hudiksvall
· 176 indlæg
Hmm, overribben er 45x195 Underribben er 45x220 Det ene støttepunkt yderst mod væggen er 45x120 og det indre støttepunkt er 45x70. Hvad tænkes om dette?J justusandersson sagde:Nej, de burde ikke være bærende. For en sikkerheds skyld kan du tjekke dimensionerne på spærrets dele. Rent teoretisk kunne man have valgt en spær, der er beregnet til en lavere snelast. I dit tilfælde i snezone 3 og med 8 m spændvidde bør overribben være 45x195 og underribben 45x170. Øvrige støttepunkter bør være 45x145. Træklasse C 24. Alt i henhold til Træguidens tabel for W-spær 27 grader.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er ret indviklet at beregne på gitterkonstruktioner. Støttebenene er jo udsat for tryk og trækkræfter, så de behøver ikke at være så kraftige. Forskellen mellem en meterlang 45x120 og en 45x145, der er udsat for tryk, er ret ubetydelig. 45x70 er overraskende tynd i den situation, men den holder sikkert.
Elektronikgal
· hudiksvall
· 176 indlæg
Mjo så er det jo, Ja jeg er enig i, at 45x70 føles lidt spinkelt. HmmJ justusandersson sagde:Det er ret indviklet at beregne på fagværkskonstruktioner. Støttebenene er jo udsat for tryk og trækkræfter, så de behøver ikke at være så kraftige. Forskellen mellem en meterlang 45x120 og en 45x145, som er udsat for tryk, er ret forsvindende lille. 45x70 er overraskende spinkel i den situation, men holder gør den sikkert.
Elektronikgal
· hudiksvall
· 176 indlæg
Det burde vel gå at forstærke på reglerne med en ca 45x95 og sømplader egentlig?J justusandersson sagde:Det er ret indviklet at beregne på fagværkskonstruktioner. Støtterne er jo udsat for tryk- og trækkræfter, så de behøver ikke at være så kraftige. Forskellen mellem en meterlang 45x120 og en 45x145, som er udsat for tryk, er ret forsvindende lille. 45x70 er overraskende svag i den situation, men den holder sikkert.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Absolut.
Elektronikgal
· hudiksvall
· 176 indlæg
Nogen her, der kan regne på spær? Eller findes der noget program til det? Må jo være ganske enkelt, bare man har formlen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Stagen som var 45x70 er primært udsat for trækkræfter, og da er det tværsnitsarealet, der har betydning. Hvis du skruer to 23x95 brædder på hver side af det eksisterende stag samt også i over- og underrammerne, så bliver resultatet endda bedre end en 45x145. Brug træsort C 24. Øvrige dele behøver du ikke at beregne.
Elektronikgal
· hudiksvall
· 176 indlæg
Okay. Det lød jo betydeligt nemmere end at indfælde 45x95 og en masse sømplader! Okay, du mener altså, at jeg også bør skrue dem på under- og overliggerne? På underliggerne bliver jeg jo nødt til at lave samlinger i så fald lige som ovenpå. Hvor bør jeg lave samlinger? Jeg kan også lime, det vil styrke en hel del!J justusandersson sagde:Stagen som var 45x70 er primært udsat for trækkræfter, og det er tværsnitsarealet der har betydning. Hvis du skruer to 23x95 brædder på hver side af det eksisterende stag samt også i over- og underrammerne, så bliver resultatet endda bedre end en 45x145. Brug træsort C 24. Øvrige dele behøver du ikke regne på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ved jo ikke præcis, hvordan det ser ud på dine tagstolper. Men de nye brædder bør altså være lidt længere end de eksisterende stænger, så du kan skrue både i over- og underrammen. Eftersom belastningen er en trækkraft, behøver du ikke lime. Ved tryk og bøjning er dette vigtigt.
Elektronikgal
· hudiksvall
· 176 indlæg
Nå, du mener bare, at dem, som jeg skruer i snedstagene, skal være længere, så jeg kan skrue dem i over- og underliggerne?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, og i det eksisterende stag.
Klik her for at svare


