Jeg føler, at det er på tide at rådføre sig med ekspertisen angående min trappe. Lang historie kort. Da vi flyttede ind i vores nye hus, opdagede vi en let skimmelskade i kælderstuen, lige ved trappens fod. Gulvet i kælderstuen var flydende og rigtig fint, men lige ved trappen havde man bygget en lidt forhøjet platform. Denne var dog ikke flydende, men med reglar og isolering direkte mod betonpladen. Nå, platformen blev revet ned, og jeg er nu begyndt at bygge en ny. Alt fint. Gulvspån er på plads, og nu skal jeg lægge et massivt fyrretræsgulv på dette. Det er så, jeg indser, at trappen trænger til hjælp. Og jeg også. Se billeder og kommentarer nedenfor:
Det første billede viser et overblik over situationen.
Det andet billede viser et problem med at trappen i øjeblikket svæver over platformen. Det ser på billedet ud som blot en millimeter. Dette har ført til det, der ses på billede tre, nemlig at vangestykket er gledet fra hinanden, og trappetrinnene er ved at falde ud. Billede fire viser desuden, at trappen er sænket nogle millimeter fra sin oprindelige position. Dette på trods af at trappen er fæstnet med to, tre skruer/bolte i ydervæggen lige her.
Mit spørgsmål er. Hvad gør jeg nu? Tanken var at lægge fyrretræsgulvet på gulvspånet og skære ud for trappens vangestykker, så trappen står mod gulvspånet. Men fyrretræsgulvet alene vil ikke holde vangestykket på plads. En ny tanke er at kile noget under vangestykkerne og på den måde løfte trappen (hvis jeg løfter trappen med hånden, kommer den op yderligere 3-5 mm). Dernæst sætte en form for vinkeljern i gulvspånet og mod vangestykket for at holde det på plads?
Eller bør man skrue trappetrinnene, der er ved at falde ud? Ja for pokker, det her med trapper giver mig virkelig grå hår.
Er der nogen, der kunne tænkes at have et tip?
Det første billede viser et overblik over situationen.
Det andet billede viser et problem med at trappen i øjeblikket svæver over platformen. Det ser på billedet ud som blot en millimeter. Dette har ført til det, der ses på billede tre, nemlig at vangestykket er gledet fra hinanden, og trappetrinnene er ved at falde ud. Billede fire viser desuden, at trappen er sænket nogle millimeter fra sin oprindelige position. Dette på trods af at trappen er fæstnet med to, tre skruer/bolte i ydervæggen lige her.
Mit spørgsmål er. Hvad gør jeg nu? Tanken var at lægge fyrretræsgulvet på gulvspånet og skære ud for trappens vangestykker, så trappen står mod gulvspånet. Men fyrretræsgulvet alene vil ikke holde vangestykket på plads. En ny tanke er at kile noget under vangestykkerne og på den måde løfte trappen (hvis jeg løfter trappen med hånden, kommer den op yderligere 3-5 mm). Dernæst sætte en form for vinkeljern i gulvspånet og mod vangestykket for at holde det på plads?
Eller bør man skrue trappetrinnene, der er ved at falde ud? Ja for pokker, det her med trapper giver mig virkelig grå hår.
Er der nogen, der kunne tænkes at have et tip?
Skal man altså også lime trinene? Må man også stille det måske mærkelige spørgsmål - hvorfor er trinene ikke skruet fra starten? Det forekommer jo at være det bedste mener jeg? Eller er der risiko for, at man ved skruning/limning forhindrer træet i at bevæge sig (udvide/trække sig sammen) naturligt?
Hvis trappen ikke knirker forstyrrende nu, er der ingen grund til at demontere den, synes jeg.
Vinkeljern ser nok ikke så pænt ud, om end praktisk; jeg ville skrue lime vangstykket fast i gulvet med en kile under, så du får støtte under hele trappen, og derefter proppe hullerne. Fortrinsvis bør skruen tage fat i en (ekstra) regel under gulvspånet.
Det er jo samme materiale i hele trappen, så de bevægelser, der kan forekomme, sker i hele konstruktionen. Der er altså ingen sådan risiko.
Spørgsmålet er, om du kan nå at skrue trin på vangstykket, der vender mod væggen?
Vinkeljern ser nok ikke så pænt ud, om end praktisk; jeg ville skrue lime vangstykket fast i gulvet med en kile under, så du får støtte under hele trappen, og derefter proppe hullerne. Fortrinsvis bør skruen tage fat i en (ekstra) regel under gulvspånet.
Det er jo samme materiale i hele trappen, så de bevægelser, der kan forekomme, sker i hele konstruktionen. Der er altså ingen sådan risiko.
Spørgsmålet er, om du kan nå at skrue trin på vangstykket, der vender mod væggen?
Det knirker lidt, det gør det selvfølgelig, men det har det gjort selv inden min ombygning af "plattformen", så det kan vi nok leve med. Undskyld en nybagt husejer og dermed også frisk tømrer, men din løsning lyder interessant, problemet er bare, at jeg ikke er sikker på, at jeg forstår, hvordan det hele går til? Skrue-lime vangstykket fast med en kile under. Det lyder kanon, men jeg ser det ikke rigtig for mig?
Trinnet, der vender mod væggen, bliver svære at skrue, i hvert fald på den nederste del af trappen, hvor ydervæggen er. Den halvdel kan jeg derimod nå, hvor det vangstykket løber i luften, uden forankring.
Trinnet, der vender mod væggen, bliver svære at skrue, i hvert fald på den nederste del af trappen, hvor ydervæggen er. Den halvdel kan jeg derimod nå, hvor det vangstykket løber i luften, uden forankring.
En trappe der ikke knirker, giver ingen rigtig fornemmelse
. Men en trappe der knirker, så børnene vågner, gør en skør 
Jeg ville tro, at den ville knirke mindre, når du har fastgjort vangstykkerne bedre, men sikker kan man ikke være. Hvis du orker, så bliver det ikke dårligere af, at du limer alle trin, men det er jo et lille arbejde - især hvis du også skal tage rækværket ned.
Det jeg mente var, at du bør sørge for, at du har en bjælke under gulvspånpladen i linje med/under vangstykkerne - så der er noget for skruen at fæstne i udover gulvspånpladen, som ikke holder særlig godt. Klem derefter under trappen og lim kilen både i vangstykket og gulvet. Skaff derefter lange nok skruer til at skrue skråt ind i vangstykket ned i bjælken under gulvspånpladen. Både fra forsiden og bagsiden af vangstykkerne. Alternativt kan det måske gå med rigtig lange skruer lige oppefra, men det er ikke let at bore lige så langt. Sørg for at forbore hullet og forsænke skruehovedet et par centimeter.
Ps. Nu kommer jeg dog til at overveje, om din nye platform også er flydende? Trappen bør nok sidde fast både i væggen og i gulvet, hvis det skal blive godt.
Ds.
Jeg ville tro, at den ville knirke mindre, når du har fastgjort vangstykkerne bedre, men sikker kan man ikke være. Hvis du orker, så bliver det ikke dårligere af, at du limer alle trin, men det er jo et lille arbejde - især hvis du også skal tage rækværket ned.
Det jeg mente var, at du bør sørge for, at du har en bjælke under gulvspånpladen i linje med/under vangstykkerne - så der er noget for skruen at fæstne i udover gulvspånpladen, som ikke holder særlig godt. Klem derefter under trappen og lim kilen både i vangstykket og gulvet. Skaff derefter lange nok skruer til at skrue skråt ind i vangstykket ned i bjælken under gulvspånpladen. Både fra forsiden og bagsiden af vangstykkerne. Alternativt kan det måske gå med rigtig lange skruer lige oppefra, men det er ikke let at bore lige så langt. Sørg for at forbore hullet og forsænke skruehovedet et par centimeter.
Ps. Nu kommer jeg dog til at overveje, om din nye platform også er flydende? Trappen bør nok sidde fast både i væggen og i gulvet, hvis det skal blive godt.
Ds.
Nu begynder jeg at forstå, men jeg håber, at du har energien til at fortsætte med at følge tråden, hvis jeg vender tilbage senere med flere mærkelige overvejelser. Virkelig en stor tak for at du tager dig tid!
Platformen er lavet af regler 45x95 i en firkant. I denne firkant sidder to inderregler fastmonteret. Derefter gulvspån ovenpå. Heldigvis har jeg ikke fikseret spånpladen endnu, så jeg kan åbne op og supplere med ekstra regler under vangstykkerne. Håber jeg har forklaret nogenlunde forståeligt på mit eget nybegynderlingo
Platformen er lavet af regler 45x95 i en firkant. I denne firkant sidder to inderregler fastmonteret. Derefter gulvspån ovenpå. Heldigvis har jeg ikke fikseret spånpladen endnu, så jeg kan åbne op og supplere med ekstra regler under vangstykkerne. Håber jeg har forklaret nogenlunde forståeligt på mit eget nybegynderlingo
Nu bliver problemet bare at finde en form for træstykke, der er præcis tykt nok til at passe under vangestykket, og med en størrelse der passer i øvrigt. Dette uden at have en maskinpark grande derhjemme. Well well, man tager vel hvad man haver. Jeg formoder, at med kile mener du ikke nødvendigvis kileformet, men at det gælder et træstykke, der skal passe under hele vangestykket?
BigGitt: Sandsynligvis blev det sådan, da huset blev bygget. Trappen blev sat først og fastgjort til en platform. Senere, når man lagde gulvet, blev det jo klart lavere end platformen. Nogen tænkte måske ikke så grundigt fra starten, det er min teori. Nu er fejlen dog allerede sket, så jeg må simpelthen kopiere platformkonstruktionen, hvis jeg ikke vil lave hele trappen og gulvet om dernede i kælderstuen. Det vil jeg gerne, men ikke i år! 
Oleg: Som tidligere nævnt er jeg mildest talt en novice på dette. Hvordan og hvor trækker jeg i terrassegulvskruen? Fra indersiden af vangebeslag op gennem trin?
Alle tips er selvfølgelig interessante.
Oleg: Som tidligere nævnt er jeg mildest talt en novice på dette. Hvordan og hvor trækker jeg i terrassegulvskruen? Fra indersiden af vangebeslag op gennem trin?
Alle tips er selvfølgelig interessante.
Bare skruer, forstærker trappen men fjerner ikke knirken.
Hvis du bruger terrasse skruer, forbor og skab plads med forsænker. Disse skrues nedefra i hver trin ca. 15 mm fra vangen og rettes skråt ud dog ikke så skråt at de ender uden for vangen.
Selv ville jeg smide platformen væk og savede kun fødder til vangestykkerne.
Hvis du bruger terrasse skruer, forbor og skab plads med forsænker. Disse skrues nedefra i hver trin ca. 15 mm fra vangen og rettes skråt ud dog ikke så skråt at de ender uden for vangen.
Selv ville jeg smide platformen væk og savede kun fødder til vangestykkerne.
Senest redigeret:
Mexitegel: Glemte at stille et spørgsmål til dig også. Kan det hjælpe yderligere at skrue fast trinnet i vangestykket fra ydersiden af vangestykket ind i trinnet, direkte fra siden? Eller er der risiko for, at dette i stedet trækker trinnet ud fra det vangestykke, der er mod ydervæggen? Tænkte ellers, at dette måske kunne trække vangestykket ind mod trinnet igen, hvorefter man senere udfører den løsning, du foreslog? Men man vil jo gerne undgå at forværre det hele ved at trække trinnet ud i den anden ende i stedet 




