Hej!

Jeg håber, at dette er den rette forumkategori, moderator må gerne flytte, hvis det ønskes.

Min garage er lille. Den er dimensioneret til 60/70-tals biler, så at køre min V70 -02 ind går...men så er det meget trangt. Derfor bruges garagen aldrig til at opbevare nogen bil, men er i stedet mit værksted. Da der er så lidt plads, må jeg udnytte væggene. Garagen er en del af kælderen, og af dens fire vægge er to logisk nok ind mod huset og to udad, hvor den ene har garageporten, og den fjerde er under jorden.

Det er sidstnævnte, som jeg gerne vil udnytte bedre, og jeg har derfor brug for nogle tips og råd. Jeg har skruet to "bærende bjælker" af 45x70-regler op på denne væg for at kunne fastgøre lidt forskellige ting, hvilket har fungeret rimeligt. Dog er det jo ganske begrænsende, da det kun er to horisontale linjer med 70 mm bredde, der kan skrues i. Jeg vil derfor gerne have plader op for at have større frihed til at hænge ting op. Pladerne skal også være stabile nok til at kunne bære nogle lidt tungere ting med almindelige skruer.

Det første jeg overvejer er, hvilket materiale jeg skal bruge. Jeg vil gerne have, at det ser nogenlunde pænt ud, så OSB-plader er jeg ikke så interesseret i. Er det så kun krydsfiner, der er tilbage?

Det andet er gennemtrængende fugt. Jeg vil jo ikke, at der samler sig fugt mellem pladerne og væggen, så der kræves en form for ventilation. Hvis "bærende bjælker" sad vertikalt, ville jeg ikke være så bekymret, da jeg ved, at varm luft stiger, men nu sidder bjælkerne horisontalt, og så bliver luftstrømmen ikke lige så god. Hvor meget strømning kræves der for at cirkulationen skal være tilstrækkelig? Er det nok at jeg saver af reglarne lidt her og der, så der skabes nogle centimeters mellemrum? Det er ikke sådan, at jeg har problemer med fugtige vægge i kælderen, så den gamle dræning fra midten af 80'erne fungerer tilsyneladende stadig rimeligt godt.

Væggen i sig selv er pudset betonhuldæk.

Ps Jeg ville gerne have taget nogle billeder og lagt op...men der er så mange ting i garagen lige nu, at væggen knap kan ses...:oops: Ds

12 mm K-plywood er nok det naturlige valg. Fyrkrydsfiner er meget pænere men ret meget dyrere. Det er tilstrækkeligt med nogle smid i "bærlinjerne" for at du skal få tilstrækkelig gennemluftning.

Rækker virkelig 12 mm?

Du tænker måske, at birkekrydsfiner er pænere...for K-finer er vel fyrretræ? Desværre synes jeg, at de K-finer jeg har set, er rigtig grimme, med meget grov overflade og knasthuller. Men jeg gætter på, at det handler om, hvor meget man er villig til at bruge.

Fint at jeg kan genbruge bærebjælkerne. (y) Eventuelt vil jeg sætte nogle vertikale lægter mellem dem også for at stabilisere yderligere.

• Synes
Malinde72
  • Laddar…
K-plywood er vel gran, tror jeg. Ikke verdens smukkeste, hvis man ikke maler den. Har typisk en bedre og en dårligere side. Skal du kun bruge nogle få plader, plejer det at være muligt at finde nogle pæne. Ren fyrretræs-plywood er gætter jeg på 4 gange så dyr. Birk tror jeg er endnu dyrere. Du kommer meget langt med 12 mm, hvis det ikke er ekstremt tunge ting, du vil fastgøre.

Gran kan det være ja...male skal jeg bestemt gøre. I garagen skal det være hvidt, så det bliver så lyst som muligt. Jeg skal måle lidt og se, hvor meget jeg har brug for...måske skal jeg rydde lidt op, så jeg kan få et bedre overblik over, hvilke muligheder jeg har. Tager nogle billeder, når det er gjort, og lægger op, så I kan se, hvordan det ser ud.

Nogle ekstremt tunge ting er der ikke, og skulle der blive nogen sådan, må jeg gå igennem plywooden og plugge i væggen.

Endnu ingen billeder, men jeg har lavet en tegning af, hvordan jeg forestiller mig at gøre dette.

Byggeplan med grå markerede plywoodplader og rødmarkerede ekstra stivere på en væg. Skitse inkluderer vinduesplaceringer og planlagt regelændring.

De horisontale regler er dem, der allerede sidder på væggen. De rødmarkerede er dem, jeg tænkte at supplere med for at få bedre stabilitet. Gråmarkeret er de fem krydsfinerplader, jeg tænkte at skrue op. Den ene samling havner lidt besværligt, under det højre vindue, men jeg tror ikke, at det vil medføre nogen problemer. Evt. sætter jeg en ekstra lodret regel der, hvis jeg føler, at det er nødvendigt. Jeg vil også blive nødt til at flytte den nederste regel op omkring 8 cm for at den skal dække samlingen mellem de øvre og nedre plader.

Jeg er usikker på, om jeg har brug for/skal sætte horisontale regler oppe ved loftet og nede ved gulvet også. Fordelen er selvfølgelig styrke og stabilitet, men ulempen er, at jeg lukker mere luft inde. Som jeg har tegnet nu, er der tre felter, der er "inkasseret", hvor der ikke vil ske nogen luftcirkulation, de to under vinduerne samt det store mellem disse. Hvis jeg valgte at sætte horisontale regler både oppe og nede, bliver der fem mere.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.