Hej!
Mathias her, og jeg har et lille spørgsmål. På skorstensmuren nede i kælderen sidder der en luge, som skorstensfejeren tager ud sod fra, og den er nu faldet af, da materialet rundt om har sluppet, så jeg undrer mig over, om nogen ved, hvordan jeg skal få det fast, og hvilket/hvilke materialer man skal bruge?
Taknemmelig for svar.
Med Venlige Hilsener
Mathias
Mathias her, og jeg har et lille spørgsmål. På skorstensmuren nede i kælderen sidder der en luge, som skorstensfejeren tager ud sod fra, og den er nu faldet af, da materialet rundt om har sluppet, så jeg undrer mig over, om nogen ved, hvordan jeg skal få det fast, og hvilket/hvilke materialer man skal bruge?
Taknemmelig for svar.
Med Venlige Hilsener
Mathias
Fjern løs puds rundt om hullet i skorstenens mur og ved sodlågen. Bland muremørtel C (fås i færdige sække i byggemarkedet, hvor du bare tilsætter vand), men vær ret sparsom med vandet, så mørtelen bliver klæbrig og formbar i stedet for flydende. Fugt området, hvor du skal reparere med en grov pensel, svamp eller lignende. Påfør tilstrækkeligt med puds, så du til sidst kan presse sodlågen ind med god pasform. Hvis der er små huller i sodlågens ramme, kan man indsætte sømstumper der, ellers sidder den nok alligevel. Lad det stå og "hærdne" et par dage, så burde det være godt. En spand og murske er godt at have.
Klik her for at svare