Hej.

Har lige købt et ældre hus med skråtag på overetagen. Overetagen har en stor stue og et stort soveværelse. Tænkte at dele stuen af, så jeg får et mindre soveværelse til.

I loftet er der gips, og i væggene er der gips. Hvordan fastgør jeg loftreglen og vægreglerne? Væggen skal ligge langs spærfoden, og desværre ikke midt under nogen spærfod, så den kan jeg ikke fastgøre til.

Kan man skrue loftreglen direkte op i gipsen? Jeg forstår, at det ikke er supergodt greb i gips, men hvor skal det ligesom tage hen, når væggen først står der? Der bliver jo ingen kræfter hverken opad eller i sideled direkte,... Og det lille der kan blive, kan gipsen vel modstå?

Hvis man ikke gør sådan, hvordan bør man så gøre? Kravle op på loftet og sætte kortlinger mellem spærfødderne, hvor væggen skal gå? Så man kan fastgøre i kortlingerne?

Taknemmelig for svar da mine færdigheder i emnet er begrænsede indtil videre!

Mvh Johan

R
Når jeg satte min skillevæg op i huset, skruede jeg en regel i loftet og en i gulvet, så reglade jeg det bare op. kan også spænde fast reglerne ved hjælp af skruer og møtrikker (tvinger fast alt) det holder så længe man ikke belaster alt for meget

Lim reglen i loftet, så slipper du kortslutte.

Ribons sagde:
Når jeg satte min skillevæg op i huset, skruede jeg en lægte i loftet og en i gulvet, så lægtede jeg bare op det. Kan også spænde lægterne fast ved hjælp af skruer og mutter (tvinger fast alt), det holder, så længe man ikke belaster alt for meget
Men havde du gips i loftet?

larsbj sagde:
Lim regel i loftet så slipper du kortla.
Så at lime en 45x70 direkte op i loftgipset er intet problem? Går det ikke lige så godt at skrue den op så? Tænker, hvis man en dag vil tage væggen ned.. Lidt besværligt, hvis man har limet. Når de lodrette regler først er på plads, belastes loftreglen jo ikke længere nedad.

Syg besværligt at kortla indefra vinden, så kan man slippe det er det jo guld

Med venlig hilsen Johan

R
tag- og gulvreglarne (spænder) fast ved hjælp af reglarne. Nej jeg har ikke noget gips i huset nogen steder.

Det er jo sidelæns, du vil have styrke i den der væg, så den ikke gynger, hvis man trykker til den. Plug og skru i loftet, og eller supplér med lim. Det vil sidde rigtig godt sammen med gulvreglen.
At det er limet, spiller ingen rolle i fremtiden, bare slippe det af og male.

holmberg87 sagde:
Det er jo sidelæns du vil have styrke i den der væg, så den ikke gynger, hvis man trykker til den. Plug og skrue i loftet, og eller supplér med lim. Det kommer til at sidde rigtig godt sammen med gulvreglen.
At det er limet spiller ingen rolle i fremtiden, bare slib det af og mal.
Bør vel være lægter ovenfor gipsen, som man måske rammer med lidt held? Angående at lime tænkte jeg mest på, hvordan man får løs reglen fra loftet, når man river senere? Gipsen vil vel blive ødelagt?

Hoffmeister sagde:
Burde vel være lægt ovenover gipsen, som man måske rammer med lidt held? Angående at lime tænkte jeg mest på, hvordan får man løsnet reglen fra loftet, når man river det senere? Gipsen bliver nok ødelagt?
Ja, gipsen skal jo skrues i noget, så du kan måske måle dig frem til, hvor lægten sidder, så det kommer til at sidde endnu bedre. Jeg tror ikke, gipsen går så voldsomt i stykker, snarere at limrester bliver siddende, men hvis det skulle slippe i gipsen, er det bare at spartle og male :)

holmberg87 sagde:
Ja, gipsen skal jo skrues i noget, så du kan måske måle dig frem til, hvor lægterne sidder, så det sidder endnu bedre.
Jeg tror ikke, at gipsen går så meget i stykker, snarere at limrester sidder tilbage, men hvis det skulle slippe i gipsen, så er det bare at spartle og male:)
Men at skrue en regel direkte op i gips uden at plugge er ikke en mulighed? Jeg får jo indtryk af, at væggen vil stå alligevel, når de lodrette reglar er på plads. Hvis man tager en lidt grovere gevindskrue tænker jeg.

Hoffmeister sagde:
Men at skrue reglen direkte ind i gips uden at bruge rawplugs er ikke en mulighed? Jeg forestiller mig, at væggen vil stå alligevel, når de lodrette regler er på plads. Hvis man tager en lidt grovere gevindskrue, tænker jeg.
Nja, at skrue direkte i kun gips er værdiløst, det holder ikke, og gipsen smuldrer. Forbor reglen i loftet, læg den mod loftet, og marker med en boremaskine, hvor hullerne skal være. Bor og sæt rawplugs i. Det synes jeg er det nemmeste, og så sidder det også fast:)

Væggen vil nok sidde fast alligevel, men jeg hader, når indvendige vægge føles slappe og bevæger sig, hvis man trykker på dem.

holmberg87 sagde:
Væggen kommer nok til at sidde fast alligevel, men jeg hader når indvendige vægge føles slappe og bevæger sig, hvis man trykker på dem.
Haha, sker det dig ofte?

• Synes
Joak
  • Laddar…
Bare lim lyder absolut nemmest. Fortrinsvis en metalregel, så er det nemt at sætte de lodrette regler senere. Hvis man skal plugge, bliver der jo en lille afstand mellem reglen og gipsen, som ikke direkte vil være til væggens fordel med hensyn til stabilitet.

Kan man køre træregel på gulvet og pladeregel i loftet? Bør vel ikke have nogen seksuel betydning?

smedbror sagde:
Haha, sker det ofte for dig?
Haha nej det kan jeg ikke påstå, men for en uge siden da jeg hjalp en ven med at åbne en indre væg skete det :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.