16,598 læst ·
31 svar
17k læst
31 svar
Hjælp med pudsning af kældervægge
Okay, så er jeg med. Selv satte jeg firkantrør 15x 20 x 2 i godstykkelse. Derefter borede jeg huller oppe og nede og derefter tre til imellem på den brede side. Brugte 10 mm bor i det store hul gjorde jeg, så i bagdelen et 8 mm hul. Satte så rørene fast med skruer og plug med cirka 80-90 cm imellem trækbanerne. Hvor det behøvedes satte jeg skiver bagved for at komme i "niveau". Derefter når alt var indloddet tog jeg og blandede til grundingsmørtel A. Dette gjorde, at det ikke blev så travlt med at nå alt. Så lod jeg grundingsmørtelen tørre en dag. Dagen efter tjekkede jeg, hvor meget materiale der skulle på, visse steder var det 20 mm hvor sagde finja (strålende support) at jeg var nødt til at pudse et lag op inden. Jeg kastede på Mur og pudsemørtel C og sørgede for, at intet stak udenfor trækbanerne, jeg forsøgte at gøre overfladen så ujævn som muligt for at næste lag puds skulle kunne hæfte godt. Dagen efter vandede jeg igen væggen, derefter blandede jeg til Mur og Puds mørtel C, når det så skulle op på væggen, brugte jeg mig af tre metoder. 1 kastede på med murskeen, 2 trak på med brædten, 3 kastede på med min hånd. Jeg startede som sagt med at kaste med skeen, men før jeg gjorde det, vandede jeg væggen (vandslange), derefter tog jeg lidt pudsemørtel på skeen og kastede eller rettere sagt smældede mod væggen. Gjorde dette et stykke tid, men blev ret træt i armen, så skiftede jeg over til 2 altså at trække op pudsen med brædten. Dog var det svært at få på så meget, så det kom op i niveau med trækbanerne. Så det blev kun små afsnit af væggen, der blev lavet på denne måde. På det optrukne lag kastede jeg så mere mørtel på med skeen. Men det, jeg brugte mest var at tage mørtel i hånden, tog en håndfuld (størrelse 10 på handsker) spiller nok ikke så stor rolle! Så havde jeg pudsbrættet op ned i min anden hånd med mørtel på. Så var det bare at begynde at kaste. Dog brug gummibelagt hel handske. Første væg brugte jeg en handske som var af stof på håndryggen, ajajaj sårene sad i en måned. Ikke at anbefale, beton ætser kraftigt, men næste væg brugte jeg hel gummihandske, gik hvordan godt som helst og ingen sår. Derefter tror jeg, at jeg trak af overfladen oftere, end man plejer. Men det føltes godt at trække af, når hele trækbanens bredde var dækket og cirka 30 cm høj. Tog en bræt 1 tommer 5. Begyndte nedefra og med siksakkende bevægelser bevægede jeg mig opad på væggen. Blev der huller af det, bare at kaste på mere mørtel lige dér og så gentage siksakken, indtil jeg blev tilfreds.
Gode vs. dårlige ting under arbejdet.
Godt
dejligt med allerede opsatte trækbaner blev jævnt og godt uden stress.
kaste med hånden
dårligt
dårlige handsker
for tykt på visse steder
lagde for meget materiale på nogle gange hvilket resulterede i, at kager slap, men det var bare at kaste på nyt og lidt mindre.
Gode vs. dårlige ting under arbejdet.
Godt
dejligt med allerede opsatte trækbaner blev jævnt og godt uden stress.
kaste med hånden
dårligt
dårlige handsker
for tykt på visse steder
lagde for meget materiale på nogle gange hvilket resulterede i, at kager slap, men det var bare at kaste på nyt og lidt mindre.
Er det putsnät du skal fastgøre? Så plejer denne søm at fungere godt. http://www.gunneboindustries.com/sv-se/Fastening/Produkter/Spik/Specialspik/Bandhake/