Har en andelslejlighed, der skal totalrenoveres inden indflytning. Jeg plejer at pille med biler og har nul erfaring med al slags boligrenovering. Heldigvis har jeg hjælp fra min far samt andre slægtninge, der ved meget, men der er stadig en del spørgsmål, der skal rettes ud
I lejligheden er der betonloft. Loftet er grimt og ville nok have brug for at blive malet osv., samtidig som vi gerne vil have indbyggede spots i visse rum. Derfor har vi besluttet at sænke loftet.
Da vi ikke orker med gips, spartling, maling osv., så synes det nemmeste at være lægter 28x70 og på lægterne at sømme disse op,
Normalt bygger man et mindre regelværk (f.eks. stående 45x95 mm) i hvilket man fastgør glespanelen.
Regelværket kan du fastgøre med f.eks. byggbeslag som plugges i betonloftet/væggen.
Glem ikke at tjekke behovet for indbygningsmål for spotlightsen.
Begynd med at tjekke, hvor meget luftspalte spa'tterne har brug for, og om du har brug for "pottor".
Jeg gjorde noget lignende for nogle år siden, men satte gips. Dengang reglede jeg op i loftet, hvorefter jeg fastgjorde gipsen. I dit tilfælde skal du sætte regler med maks c/c 1200 mm, eventuelt med klodser, hvis du skal ned fra det eksisterende loft. Derefter glespanel 28 × 70, c/c 300 mm.
Held og lykke!
Tak for jeres svar! Jeg ved nogenlunde, hvordan jeg skal placere reglar/glespanel, men det er lige fastgørelsen i loftet, jeg er i tvivl om. Hvilken type byggbeslag anbefaler I? Findes der en type skrue, man kan bruge uden plug i beton? Det ville gøre det lidt lettere
Jeg vil sandsynligvis bruge LED, da jeg ikke vil sænke loftet så meget. Med 45x95mm regel, 28x70 glespanel samt loftpanelet 18mm bliver det i alt 141mm, hvilket er for meget. Kan man sætte reglarne på bredden? I så fald ville det blive 45 + 28 + 18 = 91, hvilket er passende for sænkningen, synes jeg.
Vinkeljern på hver side af reglen.
Jeg ville ikke have fastgjort en ramme i loftet med nogen anden løsning end plugs. Det skal jo helst ikke falde ned...
Ramme og spredte paneler vejer jo også.
Kiggede i monteringsanvisningen, og det var jo også muligt at montere uden spredte paneler direkte tværs over regler på c/c600.
Planlæg elinstallationen omhyggeligt. Trafoer til LED har ofte begrænsninger på ledningslængde. Glem heller ikke, at man skal kunne komme til dem for at skifte.
Vinkeljern på hver side af reglen.
Jeg ville ikke have fastgjort et regelværk i loftet med nogen anden løsning end plug. Det skal jo helst ikke falde ned...
Regelværk og let loft vejer jo også.
Kiggede i monteringsvejledningen, og det var jo også muligt at montere uden let loft direkte tværs over reglar på c/c600.
Planlæg el-trækningen nøje. Trafoer til LED har ofte begrænsninger på ledningslængde. Glem heller ikke at man skal kunne komme til dem for udskiftning.
Jeg så også, at man kunne montere direkte på reglar cc600, men hvordan bliver det så med kabeltrækningen til indbygningsspot? Kræver vel næsten let loft nedenunder for at kunne trække alt?
Hvad tror I om denne spotlight? Halogen med indbygningsmål 19mm + 5mm luftspalte. Kan det virkelig passe? Tidligere når jeg har læst om halogenspots, har det været anbefalet med en ret betydelig luftspalte.
Det dér er en såkaldt møbelspot, primært beregnet til indbygning i indretninger og lignende.
Begrænset effekt og dårlig varmeafledning som plejer at begrænse lyskildernes levetid.
Skal du have halogen, så bør du vælge en armatur med GU10 eller MR16 lyskilde.
Pottor er nødvendige, hvis du har løst brændbart materiale ovenover, f.eks. isolering, beton kan nok anses som ret fast og ret ikke-brændbart..
Nu er jeg jo ikke nogen snedker... men hvorfor ikke bare fastgøre reglerne med ekspanderende søm?
Mindre beslag og skruer og rawlplugs at holde styr på..
Hvad skal man bruge for spotlys, hvis man ikke kan sænke loftet så meget? 8-9cm er max for mit vedkommende. Armaturer med GU10 eller MR16 har ofte indbygningsmål 100mm+.
Ja, jeg overvejede ekspanderende søm efter at have læst i en anden tråd angående plastdyvler, der kan smelte ved brand = loftet falder ned. Men hvis jeg bruger ekspanderende søm, skal jeg vel stadig bruge beslag?
Skal spotlighten kun tilføre hyggefaktor, eller skal den være hovedlyskilde i rummet?
Clas Ohlson har fx denne, dæmpbare LED downlight. Drives på 230 V, så ingen transformatorer og problemer med kabellængder. Kræver 90 mm indbygningsdybde. Regla stående 45x70 + glespanel 28x70..
Spottene er tænkt som den primære lyskilde i rummet. Regner jeg med stående 45x70 + 28x70 spredt panel + 18mm loft, bliver den samlede sænkning 116mm. Jeg vil gerne holde mig omkring 90mm maksimum, da jeg i visse rum har ventilationsriste på væggene. Disse begynder 10cm ned fra væggen. Sænker jeg loftet 11,6 cm, ender loftet altså i midten af disse riste :/
Virker det at bygge med 45x45 alt. 45x70 liggende? i så fald får jeg sænket loftet 91mm, hvilket burde være nok til lidt stærkere LED-spots