Hej,
Jeg er ved at udvide en gammel altan.
Hvis I kigger på billedet, jeg har vedlagt, har jeg nogle spørgsmål omkring, hvordan jeg skal lave loftet i stueetagen.
Jeg tænker, at jeg vil få brug for en dampbarriere-dug mod betonen for at kunne isolere mod pladen?
Så bruger jeg stålregler, som jeg derefter sætter regelværk og plademateriale i, virker det?
Jeg er også lidt bekymret for kulden udefra, fordi betonpladen stikker ud udenfor under det skrå tag.
Det vil jo være varmt inde, og når det bliver meget koldt udenfor, dannes kondens. Bør jeg være bekymret for dette?
Pladen er dog helt beskyttet mod vand.
Rigtigt eller forkert?
Taknemmelig for alle svar!
Jeg er ved at udvide en gammel altan.
Hvis I kigger på billedet, jeg har vedlagt, har jeg nogle spørgsmål omkring, hvordan jeg skal lave loftet i stueetagen.
Jeg tænker, at jeg vil få brug for en dampbarriere-dug mod betonen for at kunne isolere mod pladen?
Så bruger jeg stålregler, som jeg derefter sætter regelværk og plademateriale i, virker det?
Jeg er også lidt bekymret for kulden udefra, fordi betonpladen stikker ud udenfor under det skrå tag.
Det vil jo være varmt inde, og når det bliver meget koldt udenfor, dannes kondens. Bør jeg være bekymret for dette?
Rigtigt eller forkert?
Følger ikke med på hvad du skal gøre? Er det en tidligere altan, du skal bygge ind? Hvordan kom betonhvælvingen der?
Hvordan ser de omgivende konstruktioner ud? Med kun 100mm isolering og gulvvarme risikerer du omvendt fugtvandring, som i værste fald kan give dig problemer uden for området.
Hvordan ser de omgivende konstruktioner ud? Med kun 100mm isolering og gulvvarme risikerer du omvendt fugtvandring, som i værste fald kan give dig problemer uden for området.
Jeg skal bygge ind dækket og undrer, hvordan jeg skal gå frem for at undgå kondens. Det er især loftet, jeg tænker på. Dette fordi dækket/pladen stikker ud og bliver kold?mexitegel sagde:
Der har været en altan, og denne skal jeg bygge ind i henhold til det tegnede ovenfor. Dækket er støbt på stedet og understøttes af betonsøjler (ikke medtaget i tegningen).
Den gamle betongrund, jeg har tegnet, er egentlig makadam. Jeg kunne have gravet yderligere 100mm ud, så jeg får 200mm EPS?
Så skal du bestemt grave makadamen op og lægge mindst 200 mm, så slipper du for at risikere problemer og får betydeligt mindre varmetab nedad 👍.
Betonloftet er jeg usikker på, det er en solid kuldebro, du har der. Det bedste ville nok være at isolere med celleplast i "tagskægget" for at bryde den. Ellers må man måske tænke som man gør med en kældervæg, der isoleres indefra. Dvs. at det er ventileret.
Hvad er der ovenover? Hvilken type rum skal det være, hvor du vil bygge nu?
Betonloftet er jeg usikker på, det er en solid kuldebro, du har der. Det bedste ville nok være at isolere med celleplast i "tagskægget" for at bryde den. Ellers må man måske tænke som man gør med en kældervæg, der isoleres indefra. Dvs. at det er ventileret.
Hvad er der ovenover? Hvilken type rum skal det være, hvor du vil bygge nu?
Så graver jeg mere ud.mexitegel sagde:
Da skal du definitivt grave ud makadamen og lægge mindst 200mm, så slipper du risikoen for problemer og får betydeligt mindre varmetab nedad 👍.
Betondækket er jeg usikker på, det er en solid kuldebro du har der. Det bedste ville nok være at isolere med cellplast i ”tagfoden” for at bryde den. Ellers skal man måske tænke som man gør med en kældervæg, der isoleres indefra. Dvs at det er ventileret.
Hvad er der ovenover? Hvilken slags rum skal der være, hvor du vil bygge nu?
Jeg overvejede cellplast, fx 40mm?
(20mm i 2 lag), som jeg limer mod betondækket.
Årsagen til, at jeg vil isolere indersiden af loftet, er for at forhindre varmen i at forsvinde op i betonen?
Der nede bliver en entré, og der oppe et kontor.
Det aller meste af den varmen stiger jo opad der det er boligplan? Det jeg funderer på er om der er risiko for kondensdannelse nærmest ydervæggen i betontaget men den måske alligevel ikke er så stor risiko når jeg tænker efter. Men jeg kan ikke svare med sikkerhed.
Du skal isolere bjælkelaget udvendigt!G gevsan sagde:Hej,
Jeg arbejder på en udbygning af en gammel altan.
Hvis I kigger på billedet, jeg har vedhæftet, har jeg nogle spørgsmål vedrørende, hvordan jeg skal lave loftet på stueetagen.
Jeg tænker, at jeg vil have brug for en dampspærre mod betonen for at kunne isolere mod pladen?
Derefter bruger jeg stålregler, som jeg derefter sætter rammeværk og plademateriale i, fungerer dette?
Jeg er også lidt bekymret for kulden udefra, da betonpladen stikker ud under det skrå tag.
Det vil jo være varmt inde, og når det bliver meget koldt udenfor, dannes der kondens. Skal jeg være bekymret for dette?
Rigtigt eller forkert?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hjælp med konstruktion til indglasset forstue
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hjälp med takkonstruktion, halvt kuverttak
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp med konstruktionsplywood badrum
Badrum -
Hjælp med rækkefølge til færdiggørelse samt konstruktionstips til hemseseng
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Konstruktions tegning - Totalhavari - Hjælp!
Bygningsfysik