Har en væg på et udhus, som jeg ikke ved helt, hvordan jeg skal "snedkerere sammen". Væggen er isoleret indefra ifølge følgende:

Gips, plast, gles, 95x45 (ikke bærende på nogen måde), asfaboard. Så kommer den gamle ramme af ca. 95x95 regler udenfor dette. I øjeblikket er væggen kun beklædt med metalplader.

Mine to spørgsmål er:

1. Kan jeg sømme 170mm brædder + liste (har materiale til dette liggende) stående direkte på den gamle ramme?

2. Jeg vil montere dør og vindue i væggen hvordan gør jeg? Kan jeg montere dør og vindue så det lever med asfaboarden (altså i indervæggen) og så bare beklæde udvendig fals med beklædningsbrædder? Metalplade oven og under døren og vinduet selvfølgelig. Eller duer det ikke?

Meget taknemmelig for svar da jeg er i startfasen til at komme i gang.
Rød bygning med eksponeret trærkonstruktion, asfaboard og pladebeklædning. Planter i forgrunden ved siden af muren.

Jeg ser ingen problemer med den konstruktion du har skitseret, tværtimod!

Med én undtagelse:
Nu om dage monterer man yderpanelet udenpå en sømstrø 28x70 eller 34x70,
så man får en luftspalte bag yderpanelet for at håndtere indtrængende fugt.

Men måske er dette allerede inkluderet i din konstruktion, det fremgår ikke helt tydeligt.

Ok så selvom der er godt med luft mellem asfaboard og yderpanel allerede, så skal jeg have sømlekter udenpå de gamle 95x95 regler?

Jeg forstår ikke hvad denne 95x95 stamme er for noget.
Er det en fuldtømret tømmerkonstruktion, så bør du have et luftspalte mellem den og yderpanelen, ja.

Egentlig bør måske asfaboarden, eller en vinddug, sidde udenpå tømret.
Tanken er jo at yderpanelen skal ventileres på indersiden, så evt. fugt kan tørre ud, og indtrængende vand skal kunne løbe væk.

Ja, tømmerstamme. Jeg vil helst ikke flytte eller rive asfaboarden og indervæggen...

Ville du have ladet konstruktionen være som den er, og bare lagt sømmelister vandret mellem yderpanel og tømmerstammen?

Eller er dette alternativ bedre, lade den gamle asfaboard sidde tilbage, men sætte ny asfaboard udenpå tømmerstammen og derefter sømmelister udenpå asfaboarden under yderpanelet?

Novisfixaren sagde:
...Havde du ladet konstruktionen være som den er og bare lagt spærtræ horisontalt mellem yderpanel og tømmerstammen?...
Ja, så havde jeg nok gjort. Altså sat vindvæv eller asfaboard udenpå stammen, så spærtræ og panel.
For jeg tror, at det er mindst lige så vigtigt at vindtætte som at varmeisolere gamle huse.

Men jeg er bare en glad amatør :)

Lyder fornuftigt men måske er der nogen anden, der vil blande sig i diskussionen? :)

For resten ingen problemer med at montere dør og vindue, så der bliver ca. 10 cm smyg på ydersiden? Er beklædningsbrædder egnede til at modstå f.eks. regn på smygen?

Novisfixaren sagde:
Forresten ingen mærkelighed at montere dør og vindue så der bliver ca. 10 cm smyg på ydersiden? Dugger klædselbrædder for at stå imod f.eks. regn på smygen?
Det fungerer at have 10cm smyg på ydersiden, men de fleste plejer at foretrække at have størstedelen af smygen på indersiden. Primært af æstetiske grunde!

Jeg tilføjede isolering til et gammelt hus med 80 mm cellplast udvendigt + 22 mm sømlægte + 22 mm panel = 124 mm.
Minus de gamle sidi-plader, som vi tog ned, så nettoet blev vel kun ca. 120 mm.

Det så helt OK ud, og ingen klagede over, at vinduer og døre "krøb ind" en smule i facaden.

Meget rart at slippe for at flytte vinduerne ud og bygge nye smygar indendørs samtidig med, at man isolerer på ydersiden.
Og vinduerne sidder faktisk mere beskyttet, hvis de ikke sidder i niveau med facaden.

Jeg skulle nok have udvendig smyg.. Enkelst sådan og føles som de faktisk beskytter vindue og dør lidt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.