7,354 læst ·
7 svar
7k læst
7 svar
Hjælp med gulvkonstruktion på pælefundament
Jeg har et kæmpe problem og har brug for hjælp fra jer professionelle her på forummet om, hvordan jeg skal gå frem, eller om det overhovedet vil fungere, når jeg skal forstærke gulvkonstruktionen, så den holder til klinker. Måske ikke så svær en nød at knække for den, der ved det, eller den, der har prøvet, at det fungerer. Alle tips og erfaringer modtages taknemmeligt!
I må undskylde, hvis alle termer ikke er helt rigtige, men jeg håber, I forstår og kan hjælpe.
Sådan ligger det til lige nu.
Jeg har et søjlefundament (som jeg formoder, at jeg skal forstærke en del, for at det skal være muligt at lægge det gulv, jeg har tænkt på, klinker, hvis det går).
Konstruktionen er 2,5x5,5 meter, og bærelinjen er på 45x160mm med en søjle i hvert hjørne samt to søjler mere under 5 meters bærelinjen. Bjælkelag på 45x125mm med cc60 mellem bærelinjerne.
Det jeg er bange for er, om søjlerne bevæger sig op eller ned (på grund af kulden osv.), så mit fine klinkergulv revner...
Skal jeg isolere omkring søjlerne mod kulde, og hvor dybt i så fald, hvis ejendommen ligger i det sydlige Dalarna?
Hvad skal jeg gøre, for at det skal holde til et klinkergulv, eller er det i princippet umuligt?
Behøver jeg støbe en ekstra række med søjler og forstærke med en ekstra bærelinje, dvs. en ekstra bærelinje midt imellem og parallelt med dem på 5,5m, dvs. 3 bærelinjer?
Fik nogle hurtige tips, der sagde:
- Læg ind, så der bliver tætere mellem bjælkelagene, cc30, ifølge standard.
- Læg 22mm gulvspån ind.
- Læg gulvgips ovenpå.
- Flydespartl med fiberspartel 20mm.
Derefter skal gulvet være klart til fix og klinker, ikke sandt?
Som sagt, alle tips og erfaringer modtages taknemmeligt!
Mvh
I må undskylde, hvis alle termer ikke er helt rigtige, men jeg håber, I forstår og kan hjælpe.
Sådan ligger det til lige nu.
Jeg har et søjlefundament (som jeg formoder, at jeg skal forstærke en del, for at det skal være muligt at lægge det gulv, jeg har tænkt på, klinker, hvis det går).
Konstruktionen er 2,5x5,5 meter, og bærelinjen er på 45x160mm med en søjle i hvert hjørne samt to søjler mere under 5 meters bærelinjen. Bjælkelag på 45x125mm med cc60 mellem bærelinjerne.
Det jeg er bange for er, om søjlerne bevæger sig op eller ned (på grund af kulden osv.), så mit fine klinkergulv revner...
Skal jeg isolere omkring søjlerne mod kulde, og hvor dybt i så fald, hvis ejendommen ligger i det sydlige Dalarna?
Hvad skal jeg gøre, for at det skal holde til et klinkergulv, eller er det i princippet umuligt?
Behøver jeg støbe en ekstra række med søjler og forstærke med en ekstra bærelinje, dvs. en ekstra bærelinje midt imellem og parallelt med dem på 5,5m, dvs. 3 bærelinjer?
Fik nogle hurtige tips, der sagde:
- Læg ind, så der bliver tætere mellem bjælkelagene, cc30, ifølge standard.
- Læg 22mm gulvspån ind.
- Læg gulvgips ovenpå.
- Flydespartl med fiberspartel 20mm.
Derefter skal gulvet være klart til fix og klinker, ikke sandt?
Som sagt, alle tips og erfaringer modtages taknemmeligt!
Mvh
Hurtige tips skal vel være nok. Men det synes lidt overkill at have både gulvgips og fiberspartel. Jeg ville have undladt gipsen og lagt armering i flydespartlet i stedet. Hvis jeg ikke tager helt fejl, er det vel den gængse metode. Jeg vender tilbage om et år, når jeg ved, om min konstruktion holdt eller ej. 
Problem nummer et, som du skal forsøge at finde en god løsning på, er hvordan du skal opregle til cc 300.
Problem nummer et, som du skal forsøge at finde en god løsning på, er hvordan du skal opregle til cc 300.
Tak!
JA, måske de der hurtige tips er nok. Under alle omstændigheder skal jeg som sagt lægge i så jeg får cc300 mellem reglerne i gulvet.
Var hos en forhandler i går, og de frarådede gips helt i og med de nye bestemmelser og anbefalede i stedet at flydespartle med fiberspartel direkte på spånplade med et armeringsnet i.
Jeg må forske videre i, hvordan pokker jeg skal gå til værks. Der findes jo fine tråde her på siden, som man kan læse videre i. Synd bare at ingen har noget angående plintgrund + klinkergulv = sandt....
JA, måske de der hurtige tips er nok. Under alle omstændigheder skal jeg som sagt lægge i så jeg får cc300 mellem reglerne i gulvet.
Var hos en forhandler i går, og de frarådede gips helt i og med de nye bestemmelser og anbefalede i stedet at flydespartle med fiberspartel direkte på spånplade med et armeringsnet i.
Jeg må forske videre i, hvordan pokker jeg skal gå til værks. Der findes jo fine tråde her på siden, som man kan læse videre i. Synd bare at ingen har noget angående plintgrund + klinkergulv = sandt....
Forhandleren har ret. Med boverkets nye regler om gips i vådrum så ryger jo gulvgipsen direkte, er det ikke et vådrum så bliver gipsen bare et yderligere moment at udføre.
Medlem
· Västra Götaland
· 245 indlæg
Havnet på denne tråd efter lidt hurtigt googling og tænker, at den bør kunne bumpes med et opfølgende spørgsmål. Jeg sidder med stort set det samme problem med et badeværelse på punktfundament, der har sænket sig en smule, hvor jeg har fået bakfald. Jeg har ingen anelse om, hvor tæt reglerne ligger, og fundamenterne er glest. Har i dag vinylgulv. Det drejer sig om et sommerhus. Den ene (og sandsynligvis eneste rigtige) løsning er selvfølgelig at rive gulvet op og lave et ordentligt fundament og gøre det rigtigt, simpelthen. Men hvis man vil løse det med enklere indsatser og uden at skulle bryde gulvet op, hvad er jeres tanker? Gulvvarme og fliser er selvfølgelig et plus, hvis det kan lade sig gøre, men er ikke en dealbreaker. Findes der i dag teknikker til at lægge fliser (eller tilsvarende) på et muligt bevægeligt gulv?
Til jer, der prompte synes, det er en dårlig idé; Jeg er enig med jer. At lave det om og gøre det rigtigt er den aktuelle løsning lige nu. Spørgsmålet er af ren nysgerrighed for at få lidt input om, hvilke alternative løsninger der eventuelt findes.
Klik her for at svare