Hej!
Jeg og min kæreste har købt en lejlighed på 70 m2, om 2 uger får vi nøglerne og skal straks påbegynde renoveringen.
Da vi var i lejligheden, så vi, at gulvet hældede flere steder, og efter det lavede jeg lidt research og fandt ud af, at på det tidspunkt, hvor dette hus blev bygget, udjævnede man betondækket med sand. Og med tiden kan det sætte sig på visse trafikerede områder, såsom ved tærskler, køkken med mere.

Der ligger parketgulv i stuen, resten af lejligheden har linoleumsbelægning.
Vi vil lægge en type gulv i hele lejligheden uden tærskler (så rummene flyder sammen).
Og så har jeg hørt, at dette kun fungerer, hvis man vælger et laminatgulv, fordi trægulv bevæger sig med året.

Da jeg talte med en gulvlægger, mente han, at vi skulle vælge parketgulv, nu hvor man alligevel river alt gulv ud og udjævner sandet.
Men da vi er ude efter et mørkt valnøddegulv, vil dette komme til at koste os mindst 450 kr/m2.
Vælger vi i stedet at lægge spånplader samt et valnøddelaminat, vil den totale omkostning komme på ca. 250 kr/m2.

Nu til mine spørgsmål..
1. Hvordan er arbejdsmetoden, hvis jeg vælger at udjævne sandet, lægge gulvspån samt laminat, hvad skal man stå på under udjævningen osv.?
2. Hvor tyk spånplade skal jeg bruge?
3. Hvordan gør jeg ved døråbninger? (Har hørt, at man kun skal udjævne et rum ad gangen).
4. Hvordan sørger jeg for, at sandet ikke kravler op langs væggene?

Så undrer jeg mig over, hvad I andre ville have valgt, laminat eller parket?
Hvor meget ville det øge værdien ved et salg ved valg af parket?

Taknemmelig for al den hjælp jeg kan få / Marc

H
1. Har selv skiftet samtlige gulve samt underlaget ned til betonvalvet. Jeg havde puds oven på gasbeton, som var begyndt at smuldre, så samme effekt som du nu har fået. Ved at et stort område med lejeboliger havde samme type gulv, de såkaldte millionprojekt. Efter hvad man har sagt, så er al sand fjernet, og man har lagt gulvene om fra starten for at få det godt.

Hej!

Har for nylig renoveret en dagligstue fra 1963 med et bølgende parketgulv. Skurken i dette var, at gulvet lå flydende på sand, men kilerne rundt om væggene sad fast......Det var lidt af et puslespil at rive det gamle gulv op uden at beskadige/røre i sandet. Det jeg gjorde, var at rive 3-4 rækker med gammelt gulv op, jævne sandet med krydslaser, ud med 3mm skum, ind med det nye gulv, rive nogle flere rækker op, ind med det nye osv.

Du skal forbinde ved alle døre, da træ er et levende materiale. Der findes flotte overgange i træ.

Du bør absolut satse på et massivt trægulv, 14-15mm. Dette øger værdien af din lejlighed.

Jeg overvejede på et tidspunkt at skovle al sand ud og lægge reglar og ny isolering, men det projekt forkastede jeg. Årsagen til, at der ligger sand, er, at det var den bedste måde at dæmpe trinlyd ned til naboen på den tid.

Hvornår er dit hus bygget?
Hvad er det for gulve i alle rummene?
Har du en nabo under dig?
Hvad koster gulvspån per kvm?

Tak for svarene.
Jeg har regnet på 22 mm gulvspån ca. 60-70 kr/m2, fugtspærre, trinlydsmåtte samt et laminatgulv fra K-rauta for 149 kr/m2.
Total ca. 250 kr/m2: for 75 m2 bliver det altså 18750.
For parket, 450 kr/m2 bliver det 33350, altså næsten det dobbelte.

Vælger jeg laminat og sørger for, at undergulvet bliver godt lavet, kan den næste køber vælge at enten beholde gulvet eller tage det op og sælge det på blocket (dettages nemt fra hinanden) og derefter lægge nyt.
Jeg har naboer under mig, så gulvet kommer ikke til at være koldt.
Huset er bygget i 1958, altså intet millionprojekt.
Alle rum ekskl. stuen har linoleummåtter.

Mvh/ Marc

Hej!

Blev lidt forkert med årstallet i mit indlæg (1963 gjaldt noget helt andet...) mit hus er bygget 59-60. Ville tro, at det er samme opbygning hos dig som hos mig, dvs sand i stuen og en påstøbning på bjælkelaget i øvrige rum for at få samme niveau på gulvene i lejligheden.

Jeg tænkte ikke på kulden nedefra, men på vigtigheden af at beholde sandet, så du ikke forstyrrer naboen nedenunder, stereoanlæg (findes dog SD-puder), fester mm mm. Jeg ved ikke, hvad der kan ske, hvis naboen nedenunder begynder at klage, og det viser sig, at du har fjernet sandet og ikke erstattet det med et materiale med tilsvarende funktion. Du kan ikke regne med, at bjælkelaget er plant, det jeg så af gulvet under min renovering, var mange ujævnheder (et mindre månelandskab).

Jeg kan ikke understrege nok, hvor meget rarere det er med et "rigtigt" parketgulv i sammenligning med laminat. Overvej, hvordan I kan få økonomi til et "rigtigt" gulv. Tag renoveringen i etaper, lav vægge, loft mm og derefter gulvet (stuen gøres direkte).

Antager, at du har kigget lidt på øvrige "gulv" tråde, og jeg tør næsten love, at et flertal går ind for "rigtig" parket.

• Synes
Johan Olofsson1
  • Laddar…
H
byggare henke sagde:
kan du tänka dig detta system och ta bort all sand?
[link]
Forstår ikke hvorfor man skal bruge mange tusinde på dette. Det er bare ud med skidtet og lægge et nyt bjælkelag op. Kiler under for bæreevne og for at få det lige. Er gjort på en dag. Så limer man spån ovenpå. Kan man lægge gulvvarme, hvis man vil.

Man burde vel kunne flydespartle også for at få en glat overflade, men det bliver vel sandsynligvis betydeligt dyrere.

B
hokanp. stor forskel lydmæssigt hvis man gør det rigtigt

• Synes
Julen1
  • Laddar…
H
Har ingen lyd i mit gulv. Har desuden 120 mm isolering så noget ekko får jeg ikke.

B
nok har du lyd i dit gulv. som du ikke tænker på. hokanp
kan mere end du, når jeg har arbejdet med det i 15 år.
gamle som nye, renovering, k-mærket samt nybyggeri.
jeg kan jo ikke rette hvad du føler selv.

H
Og jeg har information fra en som byggede disse gulve i 60'erne og 70'erne i nye huse, i alt ca. 40 års erfaring. Der er nogle kneb man kan bruge. Og du ved ikke hvilken erfaring jeg har. Jeg er måske bygmester...

hokanp sagde:
Har inget ljud i mitt golv. Har dessutom 120 mm isolering så något eko får jag inte.

Her ser det ud til at der blandes lidt mellem varmeisolering og lydisolering. Lyd dæmpes ved at det tvinges til at passere materiale med høj densitet, tunge materialer t.ex. sand, gips, gulvspån mm.

Der er egentlig kun to eller tre gode måder at lave et sandgulv på:

1. Lægge det om og fortsætte med at bruge sand, men lave det om og rette/plane sandet ud igen så det bliver godt og på med spån ovenpå. Et klassisk flydende gulv.

2. At fjerne sandet og støbe på gulvet med passende materiale, f.eks. gulvafretning hvis det er et tyndt sandlag, eller almindelig beton hvis det er meget. Gulvet rettes af i mørtlen eller med afretningsmasse ovenpå, og det nye gulv lægges direkte på betonen med plast/foam mellem gulv og beton.

3. Derefter findes der forskellige systemer der bygger på afstandsstykker under et spånpladegulv som stilles på "fødder" med hulrum under. I disse systemer findes der forskellige trinlyddæmpende måtter eller lignende som fungerer.

Hvorfor ikke bare skru op? Jo, det gør man jo ofte i stueetagen eller i en villa, hvis man ikke behøver at tage så meget hensyn til at naboen nedenunder kan blive forstyrret af trinlyd. Eller hvis man ejer hele huset og laver alle lejlighederne om, så man bare må acceptere, at det kan høres mellem etagerne. At som TS renovere en lejlighed midt i et hus og at gå på kompromis med lydisolering kan nok få foreningen i huset til at dømme renoveringen ude, hvis de får klager efterfølgende.
Det skal også nævnes, at det jo handler om en meget lille lejlighed, så det bliver sikkert billigst at gøre det rigtigt alligevel.

• Synes
Mistersvan og 1 anden
  • Laddar…
H
Har reglet mit mellembjælkelag og sidder under dette hele dagen, da mit kontor er i kælderen. Kan garantere, at det er lydløst. Har brugt gulvspån på reglarne, men det skrev jeg før. Dette skrev jeg også: Og jeg har information fra en, der byggede disse gulve i 60'erne og 70'erne i nye huse, totalt ca. 40 års erfaring. Der findes nogle tricks, man kan bruge. Også isolering er en lyddæmpende foranstaltning.

B
hokanp Man kan være bygmester uden at engang være oppe på mit niveau.
hvis vi skal tale om års tip så ligger jeg højt der med :-P
ja herregud. troede livet var en konkurrence om hvem der havde flest ting. ikke om den der kunne mest

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.