4,897 læst ·
15 svar
5k læst
15 svar
Hjælp med forstærkning af træbjælker
Side 1 af 2
Lægger tråden her med, hvis jeg har postet i det forkerte forum:
I min badeværelsesrenovering opdagede jeg ved opbrydning af gulvet, at to af gulvbjælkerne var skåret ud, og at afløbsrøret var trukket lige igennem. Huset er bygget i 1920, og bjælkerne er dimension 250 x 150. Spændvidden ved jeg ikke, da de forsvinder ind under døren, men over tre meter i hvert fald. Badeværelset er på anden sal, og det er de to midterste af i alt fire bjælker i rummet, der er udhulet. Udhulet er ca. 50 cm fra ydervæggen. Tilbage af bjælkerne er måske kun 5-6 cm nedenunder. Der er cc60 mellem bjælkerne.
Jeg forstår jo, at dette skal forstærkes på en eller anden måde, da det både skal flyttes og lægges klinker, og der skal sættes badekar ovenpå. Men hvordan? Problemet er, at et 110-rør skal gå igennem bjælkerne. Jeg kan altså ikke få plads til at flette en ny regel ind ved siden af de beskadigede, hvis ikke også den skæres ud, da røret går næsten hele vejen langs væggen. Kortla hjælper, hvad jeg forstår, ikke mod denne type problem.
Den tanke jeg har er en form for metalplader, der sømmes/skues på langs siderne på bjælkerne, med plads til røret at gå igennem. Disse skulle så være omkring en meter lange. Problemet, som jeg ser det, er, at de der, hvor røret går igennem, ikke kan være bredere end 50mm. Ville dette kunne holde? Og hvor man får fat i noget sådant?
Hvis I ved, hvordan man løser sådan noget, modtages forslag gerne.
Lidt billeder:

I min badeværelsesrenovering opdagede jeg ved opbrydning af gulvet, at to af gulvbjælkerne var skåret ud, og at afløbsrøret var trukket lige igennem. Huset er bygget i 1920, og bjælkerne er dimension 250 x 150. Spændvidden ved jeg ikke, da de forsvinder ind under døren, men over tre meter i hvert fald. Badeværelset er på anden sal, og det er de to midterste af i alt fire bjælker i rummet, der er udhulet. Udhulet er ca. 50 cm fra ydervæggen. Tilbage af bjælkerne er måske kun 5-6 cm nedenunder. Der er cc60 mellem bjælkerne.
Jeg forstår jo, at dette skal forstærkes på en eller anden måde, da det både skal flyttes og lægges klinker, og der skal sættes badekar ovenpå. Men hvordan? Problemet er, at et 110-rør skal gå igennem bjælkerne. Jeg kan altså ikke få plads til at flette en ny regel ind ved siden af de beskadigede, hvis ikke også den skæres ud, da røret går næsten hele vejen langs væggen. Kortla hjælper, hvad jeg forstår, ikke mod denne type problem.
Den tanke jeg har er en form for metalplader, der sømmes/skues på langs siderne på bjælkerne, med plads til røret at gå igennem. Disse skulle så være omkring en meter lange. Problemet, som jeg ser det, er, at de der, hvor røret går igennem, ikke kan være bredere end 50mm. Ville dette kunne holde? Og hvor man får fat i noget sådant?
Hvis I ved, hvordan man løser sådan noget, modtages forslag gerne.
Lidt billeder:

Du bør forstærke med stålprofil oppe og nede på bjælkerne på begge sider, dvs både over og under rørerne og til højre og til venstre om bjælkerne.
De bør gå et godt stykke forbi "urjackningen", sandsynligvis skal du ind i det tilstødende rum for at kunne forankre profilerne tilstrækkeligt.
De bør gå et godt stykke forbi "urjackningen", sandsynligvis skal du ind i det tilstødende rum for at kunne forankre profilerne tilstrækkeligt.
Øv... Nu bliver jeg ked af detanaitis sagde:
Men du mener, at dette ikke er nok? :S
Da jeg forstod, at det var for kompliceret til at ordne selv, hentede jeg en konstruktör i går, som kiggede på det. Han skulle beregne på det og vende tilbage i dag. Hvis han ikke finder en løsning uden at skulle rive parket op etc., vil jeg sandsynligvis føre røret under bjælkerne i stedet ved at bygge en lille kulvert i køkkenloftet og gå op i badeværelset, på den anden side af bjælkerne. Derefter forstærke de savede bjælker på en eller anden måde uden at skulle tænke på rørgennemføring.
Der bliver kulvert under køkkenloftet. Konstruktørerne regnede og kom frem til, at det nok ville være muligt at finde en specialløsning på en eller anden måde, men at det ville kræve mere beregning for at være sikker, samt at det er svært at forudsige, hvor godt det bliver. Han rådede mig til at fortsætte med køkkenløsningen, hvis jeg var villig til at foretage indgrebet. Jeg går altså fra stammen i køkkenet, og går langs køkkenloftet og op i badeværelset på den anden side af bjælkerne. Derefter bygger jeg røret ind. Jeg vender tilbage med billeder efter weekenden.
Hvis man bare overvejer lidt mere på løsningen med stålprofil.
Kunne to stykker U-bjælker hvis bredde er samme som reglen, ikke fungere? Typ 1m på hver side af urjackningen.
Så ville U-et ligge ovenpå og under reglen, boltes med vognbolt direkte igennem?
Kunne to stykker U-bjælker hvis bredde er samme som reglen, ikke fungere? Typ 1m på hver side af urjackningen.
Så ville U-et ligge ovenpå og under reglen, boltes med vognbolt direkte igennem?
Jo, men det er nok sværere at få plads over og under bjælken, lettere på siderne.corre sagde:
Så er U-bjælke sikkert overkill.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 indlæg
Løfter denne tråd, fordi jeg har et lignende problem. Træbjælker under det kommende badeværelsesgulv, en gammel fugtskade har ædt lokalt 2 cm på oversiden af bjælkerne, på en strækning af 40 cm, nær væggen. Alt føles tørt nu. Jeg ved, at badeværelset er blevet omlagt efter fugtskaden. Spændvidden er 3,7 m. Ingen rørgennemføring. Bjælkerne er 2"x8", cc 50.
Ovenpå har der ligget et fer og not trægulv, flyde+klinker, helt uden problemer. Nu skal det være gulvspån 22, flyde, klinker.
Selvfølgelig skærer jeg det bløde kiks ud som tandlægen. Hvad skal jeg gøre derefter?
a) Intet.
b) Skifte bjælke. Et større indgreb som føles overkill
c) Forstærke. Men med hvad så? Sømplader? Vennebjælke, 2"x8", 2 m længde? Plywoodstrimmel skrue-limet på siderne?
Ovenpå har der ligget et fer og not trægulv, flyde+klinker, helt uden problemer. Nu skal det være gulvspån 22, flyde, klinker.
Selvfølgelig skærer jeg det bløde kiks ud som tandlægen. Hvad skal jeg gøre derefter?
a) Intet.
b) Skifte bjælke. Et større indgreb som føles overkill
c) Forstærke. Men med hvad så? Sømplader? Vennebjælke, 2"x8", 2 m længde? Plywoodstrimmel skrue-limet på siderne?
Medlem
· Blekinge
· 12 230 indlæg
To naboer.