Vil helst lave en helt fritstående åbning på 6m men har fået at vide, at jeg ville have brug for en limtræsbjælke på 115x495, og den ville bygge for meget nedad, så det går ikke.. findes der en anden løsning? Vil lave en bardisk på 238cm i starten, så er det muligt at sætte en flot søjle i den? Sort køkken med grå bordplade bliver det.
Det er kun 25mm op til spærene, så jeg kan jo hæve bjælken med det, men den ville stadig bygge for meget ned. Kiggede på stolperne i linken og det måske ville blive pænt alligevel.
At have den ovenpå spærerne lyder jo som et ret godt alternativ! Har den stadig samme bæreevne ovenover som hvis den skulle ligge under? Eller bliver det en anden dimension da?
Har en lignende løsning i hallen. Vi har en rund hvidlakeret stålsøjle ca. 70mm i diameter. Jeg har min helt fritstående, men at placere den ved enden af bardisken og i en passende farve vil nok blive ret diskret og af vejen.
Det var en tidligere ejer, der rev væggen ned, så hvor den er købt ved jeg ikke.
En bardisk med indbygget søjle (så at bordpladen går rundt om søjlen) kan blive virkelig flot. Selve søjlen kan jo være et enkelt firkantet stålrør og så kan man træde et ydre rør i krom, messing, hvidmalet eller hvad som helst. Byg en ølhaner ind også.
Er ikke helt usædvanlig i ældre huse med overliggende bærende bjælke. Vi har det i vores gamle skånelænge. Samme bæreevne som hvis den er nedenunder. I vores tilfælde sidder tagbjælker og den overliggende bjælke sammen med store grove smedede vognbolte, type M20-25 ca. Men da er jo vores bjælker 5" brede selvfølgelig. Men der findes jo naturligvis moderne passende lange og grove skruer at købe.
Som alternativ til grov limtræsbjælke på oversiden/loftet kan du bygge en spærkonstruktion og hænge etageadskillelsen i.
Ved, at der findes tråde her på forummet, hvor begge metoder har været anvendt.