Hej!

Vi har et stort rum på vores overetage, som vi nu skal dele op for at give et rum til vores søn. På den ene side, hvor væggen skal fastgøres, sidder der en form for bulende trægulv. Nogen der har tips og idéer til, hvordan vi kan løse det hjørne pænt? Den væg er desuden en skråvæg.

Rummet han skal have bliver lille, og vi har brug for at bygge en så tynd væg som muligt, men selvfølgelig skal den stadig lydisolere. Kan man bygge med 45*45 regler og så bare have en slags plade udenpå? Jeg vil have en god væg, som man kan skrue ting op på uden at lede efter regler og behøve at bruge en masse plugs, og så isolering imellem. Dette er vel egentlig, hvad min partner vil bygge.

Jeg vil bygge med 45*70 regler og derefter et lag med osb-plade og så et lag med gipsplade på det.

Udenpå det hele skal vi så have tapet og male det. En dør skal vi også have, som er i størrelse 7*21.

Kan man klare sig med et stikkontakt i et børneværelse? Det føles lidt lidt, men samtidig bliver det meget mere arbejde at trække et nyt.

Rent spontant så lyder 45x45 klent, bliver lidt ranglet væg måske, vanligst er vel at man bruger 45x70 + træfiberskive af nogen art + gips, som du skriver.

Og elektriciteten kan I trække udenpå med "kulo" fra stikkontakten som allerede findes. Kontakt elektriker da dette regnes som fast installation.

45x70 + træsplade + gipssplade.
Så kan I skrue op det I vil have, uden at skulle lede efter reglar.
Uden træsplade, bliver væggen svagere.

Hvis du bruger gips+osb+70-regler+osb+gips får du en meget stabil og god væg. Måske endda unødvendigt god til jeres formål.
Mener I, at væggen skal være permanent, eller er det noget, I skal tage ned efter nogle år?
Det er jo også muligt at bygge med regler og spånplade, uden gips. Så bliver det en tyndere og lidt enklere væg.

Den bulende panelvæg skyldes, om væggen skal blive stående, selv når barnet er større, og hvor meget arbejde du vil lægge i det. Jeg ville nok bare skrue reglen mod væggen og fylde hullerne med latexfuge, som så males over. Kun de mest entusiastiske gør-det-selv-folk (sådan nogle som mig fx :)) vil undersøge skarven, så det ses, hvordan du har gjort. Alternativt kan du markere for reglen, save ud og fælde reglen ind i panelet, hvilket ser pænere ud på 7 cm afstand og giver indtryk af, at væggen altid har stået lige der. Jeg ville ikke bygge en væg i 45x45, det bliver vaklende, gør det ordentligt fra starten, de få cm man sparer i gulvplads er ikke værd ulemperne. Generelt kan man ikke have for mange stikkontakter, et dobbelt stik per væg er minimum, men i børneværelser har det aldrig været nok for vores børn. Du skal drive mindst en computer, et tv med mindst en, ofte flere, spillekonsoller, mobilladeren, lamper og nogle ting, vi ikke engang kender i dag :) Desuden slæber vennerne deres computere og spillekonsoller med også :)

Tak for alle de gode svar.
Væggen er tænkt at stå der så længe han bor hjemme i hvert fald, men hvis vi ikke har behov for at fjerne den, så får den stå endnu længere, så sikkert i 20 år :)
Hvad angår stikkontakter til tv-spil, tv, computer og lignende, så vil vi have et rum udenfor, der bliver børnenes med alt sådant. Men jeg føler, at en enkelt stikkontakt nok kan blive for lidt.
Sådan en "kulo" installation kan man jo lave, når man føler, at man har brug for flere stikkontakter i så fald.

Hvordan fungerer det at bygge med kun spånplade da? Altså hvordan hæfter limen til tapetet så? Sidder det godt?

Man skal ikke tapetsere på spånplade, du skal have gips! Tapetet vil ellers løsne sig.

I huset vi byggede nyt-om-til i slutningen af 80'erne satte vi spånplader på alle vægge, ville ikke have gips i et hus, hvor stommen var fra 1800-tallet, plus at vi ville kunne hamre/skruve ting op overalt, som vi ville. Vi tapetserede alle vægge, forklistrede, og når det tørrede, satte vi tapeterne op, de sidder stadig fast, selvom enkelte vægge har fået nye tapeter ovenpå, men intet er faldet ned. Intet problem overhovedet ville jeg sige, men måske er tapetklisteret miljørigtiggjort siden 1988 og derfor fungerer dårligere på spånplader i dag end dengang, som så meget andet.:rolleyes:
Jo, selvfølgelig, knægten har et værelse udenfor med computeren/tv'en :D:D det havde vores også, men pludselig står der el-krævende ting i begge værelser, ved ikke hvorfor, det ser ud til at vokse op af gulvet :confused::p

Jeg delte et stort rum op i to, brugte 45x45 med osb og gips på begge sider. Væggen er ca. 4 meter lang og føles stabil. Med andre ord, 45 reglar er nok, hvis du bruger dobbelt plader med isolering imellem.

Vi anvendte 45x70 med OSB + gips på begge sider, glem ikke isolering. Det går fint med 45x45, OSB + gips og isolering. Årsagen til at vi anvendte 45x70 var, at vi ønskede tykkere isolering.

Optimal lydisolering skal være 1/3 af rummet, så 70mm reglar og 25mm isolering er nok godt.

1/3 del er nok til at tage hånd om resonansen i kassen, som opstår mellem pladerne. Det har intet med optimalt at gøre. Derefter er det jo sådan, at man bruger 45 eller 70 isolering i en 70 væg, fordi dette er standard.

JLAINE sagde:
Man skal ikke tapetsere på spånplade, du skal have gips! Tapetet vil ellers løsne sig.
Jeg har tapetseret på spånplade uden problemer. Man må muligvis bruge lidt mere klister end ellers.

Jeg ville spare de 25 mm ved at bruge 45x45 + 2x osb + 2x gips. Tilstrækkeligt godt til formålet. Du skal jo ikke hænge noget tungt på væggen.

C
JLAINE sagde:
Man ska inte tapetsera på spånskiva, du måste ha gips! Tapeten kommer annars att lossna.
Hvorfor skulle det gøre det? Det er bare at forklæbe spånskiven, inden man tapetserer, så bider det godt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.