Jeg er i gang med at indrette min førstesal i vores smålandvilla.
Jeg har haft en idé om at have det åbent til kip i kvisten, men nu når jeg er kommet derhen i byggeriet bliver jeg lidt i tvivl.
I de øvrige skråtage har jeg 240 mm isolering, men hvis jeg skal sadle/salning (hvad det nu hedder på fagsprog) på så meget, så kommer tagvinklen ned så langt på væggen i kvisten, at det ikke stemmer overens med lofthøjde i resten af rummet, håber I forstår, hvad jeg mener.
Nu til mine spørgsmål.
Er det dumt kun at have 200 mm i skråt tag i kvisten, samt ca. 160 mm oppe i kip, da luftspalten tager lidt plads der.
Jeg vil ikke risikere funktion, bygger hellere igen kip og isolerer som normalt end at det bliver dårligt udført.
Her kan I se, hvad jeg mener, jeg ville helst have mere isolering der, men skal så sadle mere på og så kommer vi med spærkonstruktionen længere ned på den lige væg.
Her bliver det jo kun ca. 160 mm isolering? føles ikke godt
Jeg har et spørgsmål om det markerede område på dette billede, skal man også have luftspalte der? luften har jo ingen steder at tage hen? men man gør det måske alligevel, funktionen er måske ikke kun at luften skal kunne passere fra den ene side til den anden? venligst oplys mig tak
Håber nogen snedker eller nogen der har gjort lignende kan hjælpe mig.
Dallelkpg skrev: Har en fråga om ytan som är markerad på denna bild, skal man også have luftrum der? luften har jo ingen steder at tage hen ? men man gør det måske alligevel, funktionen er måske ikke kun at luften skal kunne passere fra den ene side til den anden ?
Ja, der skal være luftrum i tilslutning opad og nedad, så luften kan cirkulere/ventilere bort fugt.
Hvis ikke lofthøjden er for lille, ville jeg lægge på og trække den skrå væg lidt ned for at få plads til 240 mm. Oppe i kip kan man sætte en "kipbrædde", dvs. en brædde/gipssøm, som giver nogle dm bred plan loftræmme, så bliver det fuldisoleret overalt.
Tak for svaret, Oldboy! Hvad kan du så anbefale som søjle lige der? Ved ikke om du ved, hvordan det ser ud i en SMV Kalmar lige i den vinkel, men det er lidt svært at få lavet noget tæt. Har jo brugt masonit mellem spær og vindbeskyttelsespapir nederst ved tagfoden, men ved ikke rigtig, hvordan jeg skal løse det her... Tips? Og når vi nu taler isolering - er der en bestemt tykkelse, eller er 200-300mm i skråtag bare anbefalinger?
Bare så jeg ikke mistolker:
Udgør masoniten undertaget, eller har du sat den der for at have som modhold, så isoleringen ikke trykkes op mod ydertaget/råsponten?
Hvis masoniten er som modhold (så isoleringen ikke trykkes op mod ydertaget/råsponten), og der er en luftspalte mellem masonit og ydertaget/råsponten, så skal der ikke være nogen ekstra luftspalte i det rødt markerede område (eller andre steder).
(Jeg ved ikke, hvordan lige dette hus er konstrueret, andet end det jeg kan udlede fra billederne + teksten.)
Isoleringstykkelse i skråtag er, som for alle andre steder, jo mere jo bedre. Netop skråtag plejer at få isoleringstykkelse efter, hvad der er praktisk muligt, i hvert fald i ældre huse. Det er vigtigt at få det ordentligt vindtæt, ellers hjælper det ikke, hvor meget isolering der lægges på. Tænk på, at masonit krymper og svulmer en del, og der bliver let sprækker i samlingerne. Det er altså ikke forkert at bruge isolering med vindpap mod masoniten.
Hej igen! Jeg sætter masonit for at skabe luftspalte mellem isolering og ydertaget (som også består af masonitplader). Pladerne hæfter jeg fast i 25*50 regel, således får jeg en spalte på 50 mm. Masoniten som man ser i det rødmarkerede område på billedet oven udgør ydertaget. Jeg vedhæfter et billede fra min egen loft... Det ene billede viser tagkassen og det område, som jeg ikke ved, hvordan jeg skal løse (den sorte gummimåtte...). Den skal vel antageligt gøre det tæt, mistænker jeg, men hvordan gøre med luftspalten netop der? Det andet billede viser masoniten som bygger luftspalten i øvrige fag, nederst tænker jeg at fæstne vindbeskyttelsespap mod hammerbåndet.
Slutter gummimåtterne helt tæt mod udeluften overalt?
Jeg ville have det til, at gummimåtten er til for at få undertaget tæt i tagvinklen, dvs den bør gå omtrent som den tilsvarende pladevinkel under tagstenene? Så burde der være en luftspalte ned mod facaden? Derefter kompliceres ventilationen af de skråstillede støtter. Kan man bore lufthuller i dem?
Hvis huset er designet til at kunne blive indrettet på overetagen - hvordan gør hus-/byggefirmaet? Kan du ringe og spørge?