Hej

Jeg har i ferien lagt ca. 40m2 træterrasse. Desværre er jeg ingen skrueekspert, så jeg gik og købte træterrasseskruer på biltema. Jeg tænkte vel, at der ikke var så stor forskel på skrue og skrue.

Efter et par uger havde nogle skruer gået i stykker, og så fik jeg øje på indlægget "advarsel mod biltemas træterrasseskruer". Selvfølgelig blev man lidt sur, men er man dum og køber ting på biltema, så må man måske skyde skylden på sig selv.

Min tanke var nu, at jeg skulle gå og købe rigtige terrasseskruer og skifte de resterende, inden de også går i stykker. Det er nu her, problemet ligger. Alle skruer, som jeg skruer op, er i stykker. De knækker, når jeg skruer dem op. De har siddet i træterrassen siden uge 32, dvs. 2-3 uger.

Jeg har 40m2 træterrasse, over dårlige 1000 skruer, som jeg ikke ved, hvordan jeg skal slippe af med. Når de knækker, sætter de sig i rammeværket, så jeg ikke kan få ned en ny skrue. Hvordan i alverden løser jeg dette problem?
Jeg er så rædselsfuldt ked af, at vi er blevet narret til at købe skruer, som åbenbart ikke fungerer til formålet.

Er der nogen derude, der kan forklare en god måde at skifte skruerne på? Kan man banke den gamle skrue længere ned i reglen, så man får plads til den nye, eller er det tabt?

Det ville være helt ufatteligt trist at skulle købe nye terrassebrædder og gøre hele processen om...

Med venlig hilsen Thomas Ljunggren

Hvilke terrasse skruer har du købt? Jeg har kun købt rustfrie fra Biltema (A2) og Bygmax og genkender slet ikke problemet. Jo, hvis du har skruet dem i knaster, kan de jo sidde lidt strammere, eller man kan få problemer allerede ved indskruningen, at de måske knækker, hvis det er blødt rustfrit.

Blev nysgerrig og gik lige ud på terrassen og demonterede/monterede ca. 20 rustfrie skruer for at se, om jeg kunne genskabe dit problem. Dette på en terrasse, jeg lavede for tre år siden.

Ikke en eneste skrue var der problemer med, alt var let at demontere/montere.

Så et yderligere spørgsmål: bruger du slagboremaskine? Det eneste jeg har brugt tidligere og brugte i dag, er en almindelig boremaskine.

H Harald Blåtumme sagde:
Hvilke terrasseskruer har du købt? Jeg har selv kun købt rustfri fra Biltema (A2) og byggmax og genkender slet ikke problemet. Jo, hvis du har skruet i knaster, så kan det jo sidde lidt hårdere, eller man får problemer allerede ved skruningen, at de måske knækker, hvis det er blød rustfri.

Jeg blev nysgerrig og gik netop ud på terrassen og demonterede/monterede omkring 20 rustfrie skruer for at se, om jeg kunne replikere dit problem. Dette på en terrasse, jeg lavede for tre år siden.

Der var ikke en eneste skrue med problemer, alt var så nemt at demontere/montere.

Så et yderligere spørgsmål: Bruger du slagskruemaskine? Det eneste jeg har brugt før og brugte i dag er en almindelig skruemaskine.
Hej

Desværre så købte jeg det, der stod på hylden. Det var mærket træskrue - egnet til terrasse udendørs mod træregel.
Det var den brune skrue korrosivitetsklasse C4.
Så ikke A2, som du skriver, at du har.

Ok jeg forstår.

Fra den anden tråd at dømme ("advarsel Biltema...") så kan det eventuelt være en idé at reklamere og kræve erstatning for merarbejde osv. Jeg kan absolut ingenting om sådan noget, så undersøg mulighederne selv.

Men du svarede ikke på spørgsmålet om du har brugt slagskruetrækker. Jeg kan meget vel forestille mig, at det kan give problemer med skruer i hårdere stål (jf rustfrit A2/A4), hvis man bruger sådanne værktøjer.

Som sagt, har kun brugt Biltemas (og Byggmax) rustfri terrasse skruer og kun med almindelig skruemaskine uden slagfunktion. Alt er skruet ind, så skruehovedet præcis flugter med overfladen, hverken mere eller mindre (men har efterspændt en hel del skruer efter at træet er krympet, også dette helt problemfrit).

H Harald Blåtumme sagde:
Ok, jeg forstå.

Fra den anden tråd at dømme ("advarsel Biltema...") så kan det eventuelt være en idé at reklamere og kræve erstatning for merarbejde osv. Jeg ved absolut ingenting om sådanne ting, så undersøg mulighederne selv.

Men du svarede ikke på spørgsmålet om du havde brugt slagskruetrækker. Jeg kan meget vel forestille mig, at det kan give problemer med skruer i hårdere stål (jfr rustfrit A2/A4) hvis man presser på med sådanne.

Som sagt, har udelukkende brugt Biltemas (og Byggmax) rustfrie terrasse skruer og kun med almindelig skruetrækker uden slagfunktion. Alt er skruet til, at skruehovedet lige flugter med overfladen, hverken mere eller mindre (men har efterspændt en hel del skruer efter at træet er krympet efter et stykke tid, også dette helt problemfrit).
Har, jeg har en almindelig Dewalt-maskine, min slagboremaskine er alt for uhåndterlig til at skrue terrasse med:)

Jeg har sendt en mail til deres kundeservice men har ikke fået svar endnu. Jeg kan vende tilbage med deres respons, når jeg ved mere.

Lyder som om vi har skruet dem ens En skrue ligger på et nyskruet terrassebræt, omgivet af jævnt skruede skruer i rækken på træoverfladen.

Enklest burde vel være at lade være med at gøre noget. Hvorfor skrue alle skruer op, især når de ikke lader sig skrue op??
Skulle man tage forholdsregler baseret på alt man kan finde på nettet, som kan være dårligt, så kan man vel ikke foretage sig noget snart.

T thomaslj sagde:
Har, jeg har en almindelig dewaltmaskine, min slagboremaskine er alt for uhåndterlig til at skrue terrassebrædder med:)

Jeg har sendt en e-mail til deres kundeservice, men har ikke fået svar endnu. Jeg kan vende tilbage med deres respons, når jeg ved mere.

Lyder som om vi har skruet dem ens
Ja det så ikke sjovt ud. Det er ikke rimeligt, at skruerne knækker, hvis man forsøger at demontere, og slet ikke efter så kort tid. Som jeg sagde, har måttet efterjustere nogle hundrede skruer, som simpelthen stak op nogle mm efter typisk første sæson, når terrassen krympede lidt (det var meget vådt og nytrykt fra starten. Da skruede jeg dem jo i mere, ikke skrue ud - ingen som helst problemer dengang heller med mine rustfri fra hverken Biltema eller Byggmax.

Spurgte dig, om du brugte slagboremaskine, det har du ikke gjort: godt. Slagboremaskine / borehammer er en helt anden type maskine, så vi ikke misforstår hinanden, disse giver en hamrende kraft fremad, når man borer i beton osv. Slagskruetrækker giver en hamrende kraft i rotationsretningen i stedet og bruges, når man skruer lange grove skruer i genstridigt træ, hvor en almindelig skruetrækker (på typisk 20 - 40 Nm maksimalt moment) ikke kan klare det. Fx fransk træskrue, lange grove træskruer i hårdt træ.

En slagskruetrækker kan have omtrent fem gange momentet af en typisk skruetrækker og kan ødelægge skruer (og bits) på et øjeblik, hvis man er uopmærksom eller kører med for hårdt moment.

Har det været rigtig varmt der hvor du bor? Træet trækker sig sammen og klemmer rundt om skruen, når det tørrer, og lige da er det dumt at røre ved skruerne. Bedre at vente, indtil træet har udvidet sig lidt igen, hvis du føler, at nogle terrassebrædder sidder løst og har brug for nye skruer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.