Hej på jer,

Er i gang med at bygge en husseng til den lille og har brug for support til, hvordan jeg nemmest beregner vinkel og længde på taget.
Prøvede den gode gamle Pythagoras sætning, men fik det ikke helt til at virke.

Hvordan finder jeg nemmest ud af, hvilken vinkel taget møder spil samt korrekt længde til kip.
Er der nogen, der har en "dette virker altid"?

Taknemmelig for support.

• 3D-tegning af en husseng lavet af træ med mål angivet, herunder vinkel og længde på tagstrukturer. Sengen har en husformet ramme.
Snailman
Hvis der står 1492 på tegningen, får jeg vinklen til 50,89° og den ydre mål på diagonalen til 634,1.

Forslagsvis tegner du på et stykke pap med disse mål først, det var flere årtier siden jeg lærte det i skolen;)

Snailman Snailman sagde:
Om det står 1492 på ritningen, så får jeg vinklen til 50,89° og ydermålet på diagonalen til 634,1

Forslagsvis tegner du på en papstump med disse mål først, det var et antal årtier siden jeg lærte det i skolen;)
Hvordan regnede du det ud? For metoden bør kunne anvendes uanset mål formoder jeg.

Snailman
J Jotre sagde:
Hvordan regnede du det ud? Metoden bør kunne anvendes uanset måleenhed, antager jeg.
Horisontale er 800/2 = 400, vertikale 492

Vinklen y er så. Arcustangens (492/400)

Diagonalen er kvadratroden af (492*492 + 400*400)

Min lommeregner har en knap for arcustangens, plejer at forkortes til ATN

Pythagoras fungerer nok i alle tilfælde.
Den ene katete, a = 1492 - 1000 = 492 mm (om jeg tolker tallene rigtigt).
Den anden katete, b = 800/2 = 400 mm.
Hypotenusen bliver da, c = 634 mm.

Snailman
ATN findes på lommeregneren på min mobil, android, der skal man trykke først på INV og derefter tan ophøjet til minus 1 (som tan ændres til når man har trykket INV)

Så uanset hvilke mål jeg bygger i, fungerer det med a2+b2=c2

hvordan beregner jeg vinklen, hvor diagonal møder stående regel.
For hvis jeg gør den på 45 grader f.eks., fungerer samme metode til at beregne?
Det er her, jeg bliver forvirret nemlig.

Snailman
J Jotre sagde:
Så uanset hvilke mål jeg bygger i, fungerer det med a2+b2=c2

Hvordan beregner jeg vinklen, hvor diagonal møder stående regel.
Hvis jeg for eksempel laver den i 45 grader, fungerer samme metode til at regne på?
Det er her, jeg bliver forvirret nemlig.
Ikke sikker på, hvad du mener, men hvis du lægger de tre vinkler i en færdig retvinklet trekant sammen, bliver de altid 180 grader. Pythagoras sætning gælder altid i en retvinklet trekant.

Snailman Snailman sagde:
[link]

Test det her.
Den hjælper enormt, tak så meget for hjælpen.

• Synes
Snailman
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.