Jeg er i gang med at rive en bærende væg ned mellem køkken og stue. Væggen skal erstattes med en limtræsbjælke, og jeg ville høre, om nogen her på forumet kan hjælpe med dimensioneringen af bjælken. Konstruktionsplan mangler, og da huset er et dødsbo, har jeg ingen at spørge om den.
Huset har et pulttag med 4° hældning. Paptag med isolering. Snezone 2,5. Røde linjer på billedet er spær, blå linje er væggen, der skal erstattes med limtræ. Væggen, som skal bæres af limtræsbjælken, er 415 cm lang og 465 cm bred.
Er du bygningsingeniør eller bare god til at regne, vil jeg være meget taknemmelig for hjælp!
Jag håller på att riva en bärande vägg mellan kök och vardagsrum. Väggen ska ersättas av en limträbalk och jag tänkte höra om någon på forumet kan hjälpa med med dimensionering på balken.
Konstruktionsritning saknas och då huset är ett dödsbo har jag ingen att efterlysa den hos.
Huset har ett pulpettak med 4° lutning. Papptak med isolering. Snözon 2,5. Röda linjer på bilden är takstolar, blå linje är väggen som ska ersättas med limträ. Väggen som ska bäras upp av limträbalken är 415 cm lång och 465 cm bred.
[billede]
Är du byggnadsingenjör eller bara duktig på att räkna är jag mycket tacksam för hjälp!