R
Jeg har brug for hjælp til at lave en beregning på, hvad mit koncept kan klare af belastninger. Jeg vil anv C14 træ med S/S mål 400mm i gulv/væggregler og bygge i 2 plan. Er der nogen, der kan hjælpe mig?

Uden at beregne kan man sige, at i væg er c14 fuldt tilstrækkeligt. I bjælkelag begrænses spændvidden til ca. 3,5-3,8 m med 45x 220.
For at beregne kræves der mere data.

R
Dim som jeg vil anv er 50*200

R
Husets bredde bliver 8 M udvendigt mål ca 20 M langt, hjertevæg centreret i ejendommen (4 M fra ydervæg). Loftshøjden bliver 2,7 M.

Ribons sagde:
Dim som jag vill anv är 50*200
regn med max 3,5m spændvidde.

R
hvad for? vægskinnerne eller gulvskinnerne, og er dette et tal, som jeg kan anv eller mere bare et kvalificeret gæt?

Ribons sagde:
för vad? væg reglerne eller gulv reglerne, og er dette en figur, jeg kan anv eller mere bare en kvalificeret gætning?
3,5m er for gulv/ mellem-etagedæk. For væg reglerne er der god margin.

Tallet er en estimat, i underkanten af hvad en beregning ville give.

R
ok så hvis jeg har forstået dig korrekt, så burde det fungere, hvis jeg har 4 M fra ydervæg til hjertemuren som mellem støtte, en hurtig kalkulation dvs?

Ribons sagde:
ok så om jag fattat dig rätt så borde det funka om jag har 4 M från yttervägg till hjärtväggen som mellan stöd en snabb kalkyl dvs?
Ja om yttermål på huset är 8 m så borde den fria spännvidden bli ca 3,6-3,7 så med s400 och krydsafstivning burde det funka.
Er det bolig eller hvilken type af belastning er det? opvarmet?

R
Ja det er bolig, ved ikke rigtig hvilken belastning du henviser til, gætter på at du mener klimazone har for mig at det er 1-2 (Mälardalen
Så hvad er en krysskolvning for noget?

Jeg tror at larsbj med belsatning henviser til anvendelsesområdet. For boliger skal gulvbjælkelag dimensioneres for 200kg/kvm (plus konstruktionens egenvægt). Derefter er der ydermere krav om, at det skal holde til visse punktbelastninger.

Tilsvarende krav for fx kontorbygninger er 400kg/kvm. Naturligvis kan der være behov for endnu større krav til specielle lokaler, parkeringshuse, værksteder osv.

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Krydsafstivning betyder, at man med jævne mellemrum binder reglarne sammen med kryds af tyndere reglar. Det betyder, at belastningen på en gulvregel delvis fordeles ud til omkringliggende reglar.

• Synes
larsbj
  • Laddar…
R
ok som en kortling ungefær?

Ribons sagde:
ok som en kortling ungefär?
Før i tiden satte man tyndere regler som et x, deraf navnet.
Nu sker det oftest ved at man kortler med samme dimension som bjælkelaget

R
ok . man lærer noget nyt hver dag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.