Vi skal sætte råspont i loftet. Sponten er 440 cm og passer perfekt, så vi slipper at skære dem til. Nu har jeg fået op nogle stykker, men hold op hvor er det svært at få dem til at passe sammen. Brædderne er lange, og de bøjer sig. Selvom vi er to personer, er det virkelig svært at få fjederen ind i noten hele vejen. Hvis brædderne var kortere, ville det sikkert være let, men jeg vil ikke skære til unødvendigt. Nogle gode råd til, hvordan man kan gøre dette lettere?

Tak på forhånd!

Jeg har spiket en hel del lange spont, men har ikke stødt på dette problem, ikke engang med spont fra byggmax. Intet svar på dit spørgsmål måske, eller så er det det - dvs hvad er det der går galt i dit tilfælde? Fabrikationsfejl?
Du spiker vel ikke begge langsider på en gang?

Hej
Jeg er bilmekaniker men foreslår alligevel at:
* Du/I saver to lister/defekta råspont (bøjelige) eller lignende, som er 2-3 cm LÆNGERE end højden i rummet (gulv-loft).
* Klem den overskydende (afskårne) del fast, vinklet 90 grader, med trykpunkt på den allerede monterede råspont.
* Vælg trykpunkt 1,3-1,6 m fra hver side/væg.
* Løft råsponten...... osv.
Nu har du/I den "hjælpende hånd", som måske gør livet lettere.......
Eller/og:
* Glidecreme? Sæbeløsning? Håndcreme... (Bare det ikke smører eller giver pletter, selvfølgelig..)

Naturligvis må I fjerne skidt i sporene eller andre defekter....

Måske kan nogen pårørende agere "råspont" og stå på gulvet og trykke let....
Held og lykke!

Senest redigeret:
I en "hobbysnedkerhåndbog" så jeg et tip, som jeg brugte, da jeg, alene, sømmede en 13 mm høvlet panel op. Og det virkede.

Fremstil et par gafler (ser ud som en stemmegaffel) af to tynde stykker måske 10x45 mm med en afstandsstykke ved den ene ende længde ca. 100 mm, som er ca. 5 mm tykkere end råsponten. Afstandsstykket skruelimede jeg. Den samlede længde på de tynde brædder ca. 300-350 mm. Den øvre skænkel lægges derefter på det bræt, der allerede er fastsømmet, og den nedre holder den "nye" råspont på plads. Det bliver som et par ekstra hænder. Ja, jeg ved, min beskrivelse er lidt dårlig, men du forstår nok.
En ting til, afrund gerne kanterne, så du ikke skader evt. plastikfolie.

Og tænk på mig, når I sømmer, rummets længde i mit tilfælde var 5,1 m og med endesamling.

Mikael_L
Jeg har været med til at sætte lange perlestavsbrædder i loftet, som drillede en del.

Jeg vil mindes, at vi begyndte på den ene side, og da vi havde fået omkring 1 meter af spånten ind, skød vi fast brættet med en 3 søm yderst, så sømmene blev skjult af loftlisten senere (vi brugte sømpistol og t-dyckert).

Så få en begyndelse ind, og slå enden ordentligt ind, søm og fortsæt så fremad.

Af nogle stykker afskåret panel lavede vi ca. 2-3 dm lange slagklodser, for man kan jo ikke slå direkte på brættet, fjederen ødelægges jo, og så er det slut. Men klodsen passer jo perfekt, da den er not- og fer samlet rigtigt.

Tak for tipsene. Det er skråtag, så Bengts løsning er måske svær. Men jeg fik en idé af det alligevel. Smart at runde hjørnerne lidt, så man ikke skader plasten.

Flere forslag?

Brugte disse "gafflar", da jeg satte råspont op i skråtag. De var til stor hjælp.

• Synes
raspen86 og 1 anden
  • Laddar…
EN45. Præcis den samme princip, men jeg brugte tyndere træ. Et billede siger mere end 1000 ord.

Meget godt, det der må være helt perfekt, hvis man kun har to hænder.

Ja det var suverænt selvom vi var to. Sparede meget arbejde med dem.

Tak for hjælpen. Fremstillede to af sådanne gafler, og det fungerede rigtig godt. Brugte også en "takstötta" (donkraft på et ben). Perfekt både til at få dem fast og til sømningen. Tænk at man kan få så god hjælp så hurtigt gennem dette forum. Søgte sikkert en time på google uden at finde noget fornuftigt tip.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.