Vi skulle have brug for at anskaffe en låge for at holde vores datter på grunden. Vi har et gammelt hegn, måske 70-80 cm højt. Ved indkørslen er der et hul på godt 4m, og der havde vi tænkt at sætte en dobbeltlåge. Enden af hegnet ved indkørslen ser sådan ud på begge sider:

http://picasaweb.google.com/kerstin.hoyer/Grind#5365069471563261442

Vores idé er at undgå at sætte nye stolper til lågen i jorden og bruge dem, der allerede findes (de sidder som klippen). Vi tænkte så at skrue en tyk træstolpe (vertikalt) fast i enden af hegnet (forslagsvis fæstne med en skrue i hver regel, som hegnet sidder i, og en skrue i betonblokken, som hele hegnet står på). Tror I, at det ville fungere og holde?

Selve lågen vil jeg snedkerere sammen af opretstående brædder, som ser ud som dem i hegnet, som jeg tænkte at fæstne i to horisontale regler præcis som selve hegnet er. Tror I, at det er nok, eller behøver man en diagonal regel også? Hver lågehalvdel bliver jo næsten 2m bred.

Og sidst men ikke mindst undrer jeg om nogen har en tegning på en enkel låge. Jeg spekulerer mest på, om det er så enkelt, som jeg tror at sætte hængsler i kanten og skrue det i stolpen, eller om man skal tænke på noget mere?

C
Du skal have en diagonal regel og måske endda ekstra støtte med en dragstøtte (eller hvad det kan tænkes hedde i virkeligheden) oppefra, når porten bliver så stor.

ceetah1: Hvad mener du med støtten ovenfra?

Eventuelt overvejer vi at sætte hjul i den ydre ende af hver lågehalvdel, så de hviler på jorden og er lettere at trække. Det ville jo give ekstra støtte, men måske ikke tilstrækkeligt meget?

Næsten bedre at gøre det modsatte. Næsten alle tegninger er lavet med trykstøtte men det er betydeligt bedre med en trækwire eller noget. Sætter man så en vantskrue ind, bliver det justerbart også. Trykstøtten tørrer og krymper med tiden.

mats_o: God pointe med at trykstolpen tørrer og krymper, det er noget jeg har oplevet en del med de porte, jeg har lavet til hestefolde, hvilke har resulteret i et kedeligt lille hæng på portene. Efter at have set hvor meget de har hængt sig, byggede jeg de resterende porte med 1,5 cm "for meget" hældning, og de har hængt sig til præcis i niveau. Men hvis jeg bygger flere, skal jeg absolut prøve med en trækwire i stedet, godt tip. Hængende porte irriterer mig nemlig virkelig :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.