4,180 læst ·
34 svar
4k læst
34 svar
Hjælp jer som kan byggeteknik og ansvarsforsikring
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Byggeåret er en vigtig oplysning for at vurdere, hvilken information der kan være tilgængelig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med et så forholdsvis nybygget hus bør der være rigeligt med tegninger. Planer og en sektion er ønskeligt. Badeværelsernes placering skal fremgå. Gerne fotos fra krybekælderen af de bærende dele.
J justusandersson sagde:
Det store badeværelse er på samme plads som på tegningen, den lille toilet er forstørret til garderoben med bruser. Udenfor bemærkes det tydeligt, at gulvet synker, og i venstre hjørne af badeværelset har loftet og fliserne skilt sig nogle mm.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Desværre fremgår det ikke af grundtegningen, hvordan bundbjælkelaget i boligdelen er udført i detalje. Man kan konstatere, at afstanden mellem ydermure og midtermur i grunden er ca. 4,6 meter, hvilket er alt for stort til almindeligt konstruktionsvirke med nutidens svajkriterium. Hvis det ikke føles generelt svajende, når I hopper midt på gulvene, så har man brugt limträ eller lavet en anden form for forstærkning. Det er sandsynligt, at badeværelsesbyggerne har gjort indgreb, når de har ændret trækningen af afløb mm, men det er svært at sige, hvordan det har påvirket bjælkelaget.
Hvad kan du forestille dig, at man kan have gjort for forstærkning? Hvis der ikke er lavet nogen forstærkning, er det så ikke godkendt? Hvordan kan det være, det var godkendt i 80'erne? Skulle besigtigelsesmanden have haft pligt til at fortælle os, at afstanden ikke er godkendt i dag, og at huset kan svaje?J justusandersson sagde:Desværre fremgår det ikke af grundplanen, hvordan bundbjælkelaget i boligdelen er udført i detalje. Man kan konstatere, at afstandene mellem ydermure og midtermur i grunden er ca. 4,6 meter, hvilket er alt for stort for almindeligt konstruktionsvirke med nutidens svajkriterium. Hvis det ikke føles generelt vaklende, når I hopper midt på gulvet, har man anvendt limtræ eller lavet en anden form for forstærkning. Det er sandsynligt, at badeværelsesbyggerne har foretaget indgreb, når de har ændret forløbet af afløbet mm, men det er svært at sige, hvordan det har påvirket bjælkelaget.
Jeg må takke for alle de svar, jeg har fået indtil nu! Tak! Så skræmmende at ens hus er ustabilt.
Håndværkere er forpligtet til at tænke et skridt videre. De er professionelle til at bygge badeværelser osv. og skal, hvis der er nogen tvivl, give anbefalinger til kunden.
Hvis der tidligere var lagt plastmåtter, og nu skal der være fliser, skal der f.eks. laves regler med 30cc for at forstærke op.
Det ser ud som 60cc på billedet.
Loftet ser ud, som om de bare har skruet nye lægter op til loftet uden at tage det gamle loft ned, fuldt muligt at de har savnet noget vigtigt af for at få plads til spots.
Mit råd ville være at tage en byggesagkyndig med sammen med byggerne, hvor de i detaljer kan forklare, hvad de har gjort. Men det er svært at vide uden at rive ned. Kan man bore et lille hul f.eks. under en liste i det tilstødende rum og få et kamera ind (en så lille historie på bøjeligt rør)?
/N
Hvis der tidligere var lagt plastmåtter, og nu skal der være fliser, skal der f.eks. laves regler med 30cc for at forstærke op.
Loftet ser ud, som om de bare har skruet nye lægter op til loftet uden at tage det gamle loft ned, fuldt muligt at de har savnet noget vigtigt af for at få plads til spots.
Mit råd ville være at tage en byggesagkyndig med sammen med byggerne, hvor de i detaljer kan forklare, hvad de har gjort. Men det er svært at vide uden at rive ned. Kan man bore et lille hul f.eks. under en liste i det tilstødende rum og få et kamera ind (en så lille historie på bøjeligt rør)?
/N
N niblom sagde:Håndværkere er forpligtet til at tænke et skridt længere. De er professionelle indenfor at bygge badeværelser osv., og skal, hvis der er nogen tvivl, give anbefalinger til kunden.
Hvis der før har været plastikmåtter, og der nu skal være fliser, skal der f.eks. regles med 30cc for at styrke op.
Loftet ser ud som om de bare har skruet nye regler op til loftet uden at tage det gamle loft ned, det er fuldt muligt, at de har skåret noget vigtigt væk for at få plads til spots.
Mit råd ville være at tage en besigtigelsesmand ud sammen med byggerne, hvor de i detalje får forklare, hvad de har gjort. Men det er svært at vide uden at rive det op. Kan man bore et lille hul f.eks. under en liste i et tilstødende rum og få et kamera derind (en så lille enhed på et bøjeligt rør)?
/N
Det er jo krybekælder, kan man tage bunden af og gå nedefra? Min mand husker, at de nok savede i en bjælke, der sad der og forstærkede rundt om det. Vi tog desværre ikke noget billede af det. Måske det er det, der spøger... Men bange nu for, at eftersom vores hus også synes at have svagheder, er der ingen, der vil tage ansvaret. Ved nogen om dette kan tælles som skjult fejl?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Dagens krav på begrænset svigt fandtes ikke i 1982, men man anvendte alligevel forskellige teknikker for at begrænse svigten i bjælkelag, som f.eks. krydskobling. Hvis I selv ikke oplever, at gulvene gynger i alle rum, så er det en vigtig oplysning. At åbne bjælkelagene nedefra er absolut en mulig vej. Desværre kan det være svært at finde besigtigelsespersoner med tilstrækkelig kompetence ved denne type problemer.
Tænkte, at det ville være svært at finde en inspektør til det. Vi bemærkede ikke, at det knagede, svajede eller gav sig, da vi købte huset, og i tilstandsrapporten stod der heller ikke noget om det, selvom han havde været nede i krybekælderen. Det har også været meget solidt og stille ved vind og storm, så vi først tænkte, at huset var velbygget, indtil nu, nu knager det jo i hallen udenfor badeværelserne. Vores sælger købte jo skjulte fejl forsikring, hvis vi går til mægleren og siger, at vi måske har en skjult fejl, vil forsikringsselskabet så sende en autoriseret inspektør ud?J justusandersson sagde:Dagens krav på begrænset svaj var ikke til stede i 1982, men man brugte alligevel forskellige teknikker til at begrænse svajet i bjælkelag, som f.eks. krydsskobling. Hvis I selv ikke oplever, at gulvene giver sig i alle rum, så er det en vigtig oplysning. At åbne bjælkelagene nedefra er absolut en mulig vej. Desværre kan det være svært at finde inspektører med tilstrækkelig kompetence ved denne type problemer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg har svært ved at tro, at det drejer sig om en skjult fejl. Nøglespørgsmålet er: hvad har badeværelseshåndværkerne gjort, som har forværret bjælkelaget så markant? Hvis det er muligt at få en teknisk beskrivelse fra Byggnadsnämnden, kan den måske give en vis vejledning.
Hvordan ved man, om bjælkerne er for svage? Min mand fandt dette billede nu. Ved, at de har skåret i den bjælke i midten for at få plads til afløb senere. Har desværre ikke noget billede af det.Villa vista sagde:
Svært at vide årsagen til problemet, men dels kan jo hantisarna have kappet bærende bjælker for installationer samt kan jo originalreglarne være for svage til at bære flydespartelmasse og klinker, hvilket medfører sætninger/forsinkelse.
Normalt kræves der jo tættere bjælker ved badeværelse cc 300 mm eller cc 600 mm med mindst 45x220 bjælker til klinker.

Bygningsnævnet havde ingen flere tegninger. Kontaktet en byggesagkyndig, som mente, at min indboforsikring burde sende et inspektionsfirma ud for først at eliminere, at der ikke er blevet fugtskader, så kunne han komme ud og kigge, men ved første samtale mente han, at det lød som to forskellige problemer ved de to badeværelser, for han sagde, at bærvæggen sidder i midten, så det lille badeværelse kan ikke påvirke det store, så det store badeværelse må have et andet problem. I det lille badeværelse ved vi, at noget er blevet savet af, som ikke burde saves, så det synker, i det store badeværelse ser det mere ud, som om fliserne har løftet sig...og efter jeg har talt med ham, har jeg lagt en kugle udenfor det store badeværelse, og den ruller faktisk ikke væk. Så gulvet er ok der indtil videre. Men hvis bærelinjen er for svag i huset, burde man forstærke under det store badeværelse for også at eliminere fremtidige problemer?J justusandersson sagde: