3,388 læst ·
15 svar
3k læst
15 svar
hjælp! indvendigt loft "på vej ned"
Side 1 af 2
Hejsa, fandt ikke et helt klart sted at poste spørgsmålet, så jeg håber, jeg postede det det rigtige sted(?)
(Huset er bygget i 99 af JM)
I vores stue hænger/sænker loftet sig nogle steder. Oven over stueloftet er overetagens gulv. Loftet er et almindeligt gipsloft.
Det skal udbedres, da jeg gerne vil kunne stole på, at projjen og andre dyre ting ikke falder ned.. (det hængte inden projjen blev monteret)
Jeg var lidt bekymret for, hvordan dette kunne ske, så jeg lavede et hul med en dosfræser, og som jeg mistænkte, har lægterne løsnet sig nogle steder (de er sømmet fast i de tværgående bjælker, som i dette tilfælde er gulvbjælkerne til førstesalen).
Det ser kun ud til at have løsnet sig et sted, og vægten har gjort, at det har løsnet sig i samme række langs lægten, det vil sige, det er kun en lægtelængde, der har løsnet sig nogle steder (måske tre bjælker).
Det er heldigvis ikke fugt.
Nu til mit spørgsmål. Jeg har overvejet nogle muligheder, men vil stadig gerne høre, hvad I mener, jeg bør gøre for at udbedre det hele så hurtigt og smidigt som muligt (mindst mulig indgriben).
Jeg vil skrue, da jeg synes, det burde være det mest holdbare, tager jeg fejl?
At rive gulvet op på førstesalen er ikke en mulighed, og heller ikke at rive loftet ned i stuen.
For at løfte loftet igen, så jeg kan skrue, havde jeg tænkt mig at tage donkraften og en bred og lang lægte for at fordele trykket over så stort et område som muligt.
Alt 1. Min første idé var at fjerne en del af gipsen ved de punkter, hvor lægten er fastgjort til bjælken med dosfræseren og måske skrue den fast i stedet for at sømme. For derefter at lime/skruve gipsstykket på igen.
Alt 2. Skrue igennem gipsen og dermed undlade at lave huller for at komme til lægten. Det føles som en lidt dårligere løsning, da gipsen får stort tryk på sig på et lille punkt, og desuden vil man kunne se de grimme skruehoveder.
Hvordan ville du gøre?
-Johan
(Huset er bygget i 99 af JM)
I vores stue hænger/sænker loftet sig nogle steder. Oven over stueloftet er overetagens gulv. Loftet er et almindeligt gipsloft.
Det skal udbedres, da jeg gerne vil kunne stole på, at projjen og andre dyre ting ikke falder ned.. (det hængte inden projjen blev monteret)
Jeg var lidt bekymret for, hvordan dette kunne ske, så jeg lavede et hul med en dosfræser, og som jeg mistænkte, har lægterne løsnet sig nogle steder (de er sømmet fast i de tværgående bjælker, som i dette tilfælde er gulvbjælkerne til førstesalen).
Det ser kun ud til at have løsnet sig et sted, og vægten har gjort, at det har løsnet sig i samme række langs lægten, det vil sige, det er kun en lægtelængde, der har løsnet sig nogle steder (måske tre bjælker).
Det er heldigvis ikke fugt.
Nu til mit spørgsmål. Jeg har overvejet nogle muligheder, men vil stadig gerne høre, hvad I mener, jeg bør gøre for at udbedre det hele så hurtigt og smidigt som muligt (mindst mulig indgriben).
Jeg vil skrue, da jeg synes, det burde være det mest holdbare, tager jeg fejl?
At rive gulvet op på førstesalen er ikke en mulighed, og heller ikke at rive loftet ned i stuen.
For at løfte loftet igen, så jeg kan skrue, havde jeg tænkt mig at tage donkraften og en bred og lang lægte for at fordele trykket over så stort et område som muligt.
Alt 1. Min første idé var at fjerne en del af gipsen ved de punkter, hvor lægten er fastgjort til bjælken med dosfræseren og måske skrue den fast i stedet for at sømme. For derefter at lime/skruve gipsstykket på igen.
Alt 2. Skrue igennem gipsen og dermed undlade at lave huller for at komme til lægten. Det føles som en lidt dårligere løsning, da gipsen får stort tryk på sig på et lille punkt, og desuden vil man kunne se de grimme skruehoveder.
Hvordan ville du gøre?
-Johan
Hvis vi har talt om alt 1 & 2, så absolut alternativ 1. Det vil sandsynligvis betyde, at du skal male hele loftet, fordi hvis du kun maler der, hvor du har repareret, vil det se hvidere ud end resten af loftet (jeg bør nævne, at malerarbejde er det, jeg kan mindst lide ved renovering).
Huset er jo "kun" 7 år gammelt. Burde der ikke være en garanti fra hustilvirkeren mod sådan en fejl (eller har du bygget selv?). Loftet skal jo ikke give sig nogensinde. Jeg ville have kontaktet håndværkeren og få det fikset den vej.
Huset er jo "kun" 7 år gammelt. Burde der ikke være en garanti fra hustilvirkeren mod sådan en fejl (eller har du bygget selv?). Loftet skal jo ikke give sig nogensinde. Jeg ville have kontaktet håndværkeren og få det fikset den vej.
har glesen løsnet sig fra reglerne, så måske dækker byggeskadesforsikringen, hvis huset kun er 7 år gammelt. Det skal normalt fastgøres, så det holder til normal belastning og lidt mere.
Det du kan gøre er at finde ud af, hvor glesen sidder i reglerne (formentlig cc 30 i cc 60 regel) og som du beskriver, løfte hele gipsloftet op og skrue igen gennem gips og gles og ind i reglen. Formentlig er glesen 28 mm, så vælg skruer, der er gips+28 mm + 10-15 mm til så det fastholder i reglen.
Det du kan gøre er at finde ud af, hvor glesen sidder i reglerne (formentlig cc 30 i cc 60 regel) og som du beskriver, løfte hele gipsloftet op og skrue igen gennem gips og gles og ind i reglen. Formentlig er glesen 28 mm, så vælg skruer, der er gips+28 mm + 10-15 mm til så det fastholder i reglen.
Alt 1. hvorfor så stort som dosborr?
Jeg havde boret/forsænket gipset med fladbor lidt større end skruehovedet. Brugt en skrue med fladt hoved (typ montageskruv) så skruen virkelig kunne trække den spredte panel på plads. Derefter havde jeg spartlet over det lille hul på da måske nogen cm i diameter.
Jeg havde boret/forsænket gipset med fladbor lidt større end skruehovedet. Brugt en skrue med fladt hoved (typ montageskruv) så skruen virkelig kunne trække den spredte panel på plads. Derefter havde jeg spartlet over det lille hul på da måske nogen cm i diameter.
jo, vi(eller snarere rigtige byggere) har jo bygget kvist på ovenpå og en ven isolerede gulvet med ecofiber som blev blæst derind. De begge skyder skylden fra sig og jeg orker ikke skændes med dem faktisk da det føles temmelig let at fikse selv, også selvom det tager tid osv.
Ok, nu bliver jeg splittet. En stemme på alt2 og en på alt. 1.
nåja, fortsæt med at lufte jeres ideer og meninger. Kommer vel til at prøve at lave noget ved det i weekenden.

tak for svarene indtil videre
-johan
nåja, fortsæt med at lufte jeres ideer og meninger. Kommer vel til at prøve at lave noget ved det i weekenden.
tak for svarene indtil videre
-johan
Nej.. jeg stemmer også på alt 1. men jeg ville ikke have brugt en hulsav.johanr sagde:jo, vi(eller snarare riktiga byggare) har ju byggt takkupa på ovanvåningen og en kompis isolerat golvet med ecofiber som blev blæst ind. De begge skylder fra sig, og jeg orker ikke diskutere med dem faktisk, da det virker temmelig let at fikse selv, selvom det tager tid osv.
jaja, fortsæt med at lufte jeres ideer og meninger. Kommer vel til at forsøge at gøre noget ved det i weekenden.
tak for svarene så langt
-johan
Jeg ville finde krysset mellem regel og glespanel. Tage et almindeligt træbor (som borer fladt og ikke metalbor som borer vinkel). Derefter ville jeg bore gipsen væk med skruehoveddiameter + et par mm. Trække tingene derhen og derefter spartle jævnt og duppe lidt maling med en svamp eller noget. Hvis det så dårligt ud, ville jeg male om... når der er tid til det.
ah, ja det er klart. hvorfor fræse op et stort når et lille går bra.(hul altså) gælder at man finder rigtigt bare :-/
edit. ommaling af loftet er ingen probs. det skal alligevel gøres. Ligeså har jeg planer om et akustik loft(typ ecophon) det er derfor jeg vil være sikker på at det sidder som det skal.
-Johan
edit. ommaling af loftet er ingen probs. det skal alligevel gøres. Ligeså har jeg planer om et akustik loft(typ ecophon) det er derfor jeg vil være sikker på at det sidder som det skal.
-Johan
En raffineret version af alternativ1 lyder det som med andre ord. Håber bare, de har holdt cc-målene, så man finder det rette. Hvor grov montageskrue tør man tage? Jeg vil jo have "bred" gevind i forhold til skruegodset, for at den skal bære/gribe så meget som muligt i bjælken. Tænkte at forbore også for at undgå at sprække bjælkerne eller reglen.
edit. Findes der et sted, hvor man på en enkel måde kan se, hvilke skruer der holder til hvad eller snarere hvor meget en skrue kan holde til?
-johan
edit. Findes der et sted, hvor man på en enkel måde kan se, hvilke skruer der holder til hvad eller snarere hvor meget en skrue kan holde til?
-johan
Du behøver ikke have grov skrue. 4-6 mm bør være tilstrækkeligt. Derimod sandsynligvis relativt lang, hvis nu spredningspanelet er sunket en smule, så du får fat i reglen, inden den begynder at trække spredningspanelet op.
Hold øje med sømmene til spredningspanelet. Sandsynligvis vil de gerne trænge ud gennem gipsen, når du trækker panelet op. Er du ikke forsigtig, kan du knække gipsen.
Hold øje med sømmene til spredningspanelet. Sandsynligvis vil de gerne trænge ud gennem gipsen, når du trækker panelet op. Er du ikke forsigtig, kan du knække gipsen.
Ang at finde reglen.
Hvis du har svært ved at finde reglen og kan komme til på loftet, ville jeg enten måle fra en loftdåse eller bore et 2-3 mm hul ved siden af reglen fra loftet. Så ved du præcis, hvor du har reglerne, og du skal jo alligevel spartle og male ;-).
Måske har nogen andre et bedre forslag, men det er, hvad jeg sådan lige umiddelbart kan komme i tanke om.
Hvis du har svært ved at finde reglen og kan komme til på loftet, ville jeg enten måle fra en loftdåse eller bore et 2-3 mm hul ved siden af reglen fra loftet. Så ved du præcis, hvor du har reglerne, og du skal jo alligevel spartle og male ;-).
Måske har nogen andre et bedre forslag, men det er, hvad jeg sådan lige umiddelbart kan komme i tanke om.
Ja, kom til at tænke på det efter mit sidste indlæg. Hmm, hvad skal man gøre med dem eg.? at slå dem ind samtidigt går jo ikke, de sidder jo under gipsen. Måske forsøge at bore, hvor de formodes at komme ud?Linnex sagde:Du behøver ikke have grov skrue. 4-6 mm bør være nok. Derimod formentlig relativt lang, hvis nu glespanelen er sunket et stykke, så du får fat i reglen, inden den begynder at trække glespanelen op.
Hold øje med sømmene til glespanelen. Formentlig vil de prøve at trænge ud gennem gipsen, når du trækker panelet op. Er du ikke forsigtig, kan du knække gipsen.
ang. vind
Ovenover er takkupens gulv. Og det slipper jeg gerne for at bryde op
Mja... nu føles det som man er ude på ukendt terræn og behøver teste sig frem....johanr sagde:
Jeg havde nok startet med forsigtigt at skrue. Lægge mod en træklods, give nogle hammerslag og så forsigtigt skrue igen.
Går det ikke godt, så måske skrue gennem træklodsen og bruge den som skive for at trække op glespanel med søm.
Går det ikke, så måske donkraften og træklods....
Definitivt små huller og så skrue med store hoveder eller endnu bedre skrue plus skive. Skiverne kunne du tage fx karroseriskiver, som er store i overfladen men med relativt små huller. Så vil jeg have betydeligt længere skruer. Fx 70 mm, så du får ordentligt greb i reglarne.
Sådan, kørte jeg min partner og lille en ud og gik i gang med arbejdet. Tog ikke mere end en time 
Løftede donkraften ind og løftede forsigtigt op i taget, mens jeg bankede på de steder, hvor reglerne er fastgjort i bjælkerne med en bred planke (gammel 45x45 regel imellem).
Ingen tegn på, at nogen søm var på vej ud gennem gipsen, tvivler dog på, at man ville have set noget, inden det havde været for sent :-/
Så lavede jeg huller der, hvor jeg formodede, at bjælkerne sad og forborede, så skruede jeg med lange skruer, som jeg havde på lager, og en skive imellem. Hul blev også lavet i gipsen i skivens dimension.
Ser ud til at have gjort tricket, for nu er taget lige igen, det ses virkelig forskel og føles som om, jeg stoler på det lidt mere nu.
Tak til alle, der delte deres meninger for jeres hjælp!
Et spørgsmål mere. Hvad er "standard" mål på afstand mellem gulvbjælker? Plejer det ikke at være 120cc?
Det føltes ikke som om alle skruer greb i noget på den anden side... kan dog have målt forkert, eller så sidder de ikke præcis 120cc, eller så følte jeg forkert :-/ . Der skal ikke meget til, før man rammer forkert, når man måler.
Hmm...
-JR
Løftede donkraften ind og løftede forsigtigt op i taget, mens jeg bankede på de steder, hvor reglerne er fastgjort i bjælkerne med en bred planke (gammel 45x45 regel imellem).
Ingen tegn på, at nogen søm var på vej ud gennem gipsen, tvivler dog på, at man ville have set noget, inden det havde været for sent :-/
Så lavede jeg huller der, hvor jeg formodede, at bjælkerne sad og forborede, så skruede jeg med lange skruer, som jeg havde på lager, og en skive imellem. Hul blev også lavet i gipsen i skivens dimension.
Ser ud til at have gjort tricket, for nu er taget lige igen, det ses virkelig forskel og føles som om, jeg stoler på det lidt mere nu.
Tak til alle, der delte deres meninger for jeres hjælp!
Et spørgsmål mere. Hvad er "standard" mål på afstand mellem gulvbjælker? Plejer det ikke at være 120cc?
Det føltes ikke som om alle skruer greb i noget på den anden side... kan dog have målt forkert, eller så sidder de ikke præcis 120cc, eller så følte jeg forkert :-/ . Der skal ikke meget til, før man rammer forkert, når man måler.
Hmm...
-JR