Hej,

Vi har en lejlighed i et hus bygget i slutningen af 30'erne og havde tænkt os at sætte hylder op med konsoller over en større væg (ca. 2300x2500) som skal bære film, bøger og plader.

Vi har været et par gange i byggemarkeder og spurgt samt boret et prøvehul. Var først overbevist om, at det var dobbeltgips, da væggen lyder hul, men mere dump end en almindelig gipsvæg, når man banker på den.

Når man borer, føles det porøst, og efter kun et par centimeter er der tomt.

Da jeg troede, det var gips, prøvede jeg at sætte en mindre hylde op på en anden væg af samme materiale med følgende gipsexpandere http://www.norwesco.se/_images/library/mini.jpg
Dog kollapsede hullet, da jeg begyndte at skrue skruen i expanderen.

Er der nogen, der kan hjælpe os med, hvad det kan være for en væg, og hvad man kan tænkes at bruge til at fastgøre ting i den. Næsten samtlige vægge i lejligheden er af samme type.

Med venlig hilsen

Björn og Hanna

Noget type hulsten, vil jeg gætte på. Hvad mener du med, at hullet kollapser?

Bore, plug med modhager og pl400 ville jeg satse på...

Larsa sagde:
Någon typ av hålsten skulle jag gissa på. Vad menar du med att hålet kollapsar?

Borra, plugg med hullingar och pl400 hade jag satsat på...
Tak for dit svar.

Okay, men er det ikke mærkeligt at det bliver helt hul efter 2-3cm ind. Mit bor som jeg prøvede at bore med var ikke længere end 5cm men jeg kan skubbe et bor på 10cm ind uden at det møder modstand.

Med at hullet kollapser mener jeg at det smuldrer, så gipsudvideren jeg brugte ikke sidder fast.

i min gamle lejlighed var en af væggene en form for pudset tagrør (eller lignende) og bygningen var fra 1930.

Smuldrer det "alle" 2-3 cm? så det bliver et stort hul?
2-3 cm kunne være hulsten som er pudset, men en gipsexpander, som er tilstrækkelig lang, burde fungere bedre end bare at "kollapse" hullet, en expander til dobbeltgips kunne måske fungere, men Fischer har specialplugge til hulsten, som er bedre i så fald.

Er det originalvæggene?

noone70 sagde:
i min gamle lejlighed var en af væggene en form for pudset tagrør (eller lignende) og bygningen var fra 1930.
Da plejer der også ofte at være stående planker bagved, i så fald kan man prøve at skrue direkte og se om det griber, prøv en ny skrue 2-3 cm til højre eller venstre hvis ikke den første skrue virker.

Sent from my HTC One V using Byggahus

MMR sagde:
Så plejer der også ofte at være stående planker bagved, i så fald kan man prøve at skrue direkte og se om det griber, prøv en ny skrue 2-3 cm til højre eller venstre, hvis den første skrue ikke virker.

Det tror jeg ikke er tilfældet i min lejlighed, eller så var der ca. 10 cm puds og vass før planket.

Kan du tage et billede af det søndersmulade hul? Det bliver lettere at hjælpe, hvis der er et/ flere billeder af problemet.

MMR sagde:
Då plejer det også ofte at være stående planker bagved, i så fald kan man prøve at skrue direkte og se om det griber, prøv en ny skrue 2-3 cm til højre eller venstre, hvis ikke den første skruen virker.

Det tror jeg også på. Gamle lejligheder plejer at være sådan, sparsomt planket (afstand mellem planker) og så vase eller hønsenet med puds. Almindelig træskrue fungerer altså godt, men er man uheldig, rammer man mellem to planker, prøvebor med tyndt bor først. Har du mulighed for det, kan du lade konsolskenet hvile mod fodlisten, det giver en vis afl astning.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.