Jeg spikrede en X-krog op i gipsvæggen i min gang i går. Der var lidt blødt modstand efter ca 1 cm ind i gipsen, og jeg ved ikke, om der er dobbeltgips her, og at det simpelthen var årsagen. Jeg er lettere livræd lige nu, at jeg har ramt en ledning, og hvordan ved jeg det i så fald?
Jeg har ingen lejlighed ovenover mig, hvis det er relevant for, hvordan ledningerne løber.
Jeg har ingen lejlighed ovenover mig, hvis det er relevant for, hvordan ledningerne løber.
Det ser ud som en inspirationsluge til noget. Så noget kan jo være der. Åbn lugen og se, hvad der er der.
Edit ser et skvalderør under lugen, det er noget vandbåret varmesystem eller en anden vandelledning der. Så hvis du nu skulle have banket et søm i et vandrør, vil man gerne vide det hurtigt.
Edit ser et skvalderør under lugen, det er noget vandbåret varmesystem eller en anden vandelledning der. Så hvis du nu skulle have banket et søm i et vandrør, vil man gerne vide det hurtigt.
En X-krog med et søm på en cm skal ikke gøre nogen skade på ledninger etc.
Sømmet vil sandsynligvis ikke gå igennem væggen. Hvis der går sk VP-rør i væggen, kan sømmet ikke trænge gennem røret uden ekstremt sømning og et helt fikseret og ubevægeligt rør.
Du kan jo åbne lugen og se, om det er muligt at vurdere væggens tykkelse.
Sømmet vil sandsynligvis ikke gå igennem væggen. Hvis der går sk VP-rør i væggen, kan sømmet ikke trænge gennem røret uden ekstremt sømning og et helt fikseret og ubevægeligt rør.
Du kan jo åbne lugen og se, om det er muligt at vurdere væggens tykkelse.
Hvilken slags ledning tror du det drejer sig om? Det lyder som om du har enkelt gips. Hvis du mener, at der er mere modstand end ved gips, kan det være OSB.
Åbn lugen nedenunder og læg et billede op af, hvordan det ser ud derinde. Tag også et billede af kanten i skabet, så kan man sandsynligvis se, hvilken opbygning væggen har. Tag også et billede af sømmet du brugte med en tommestok, så vi kan se skalaen.
Det lille hul til højre nedenunder skabet er sandsynligvis et såkaldt skvallerrør. Skabet er bygget så der ved lækage løber vand ud der, for at man kan opdage lækager så tidligt som muligt. Hvis det er tørt der, føles det meget unødvendigt at bekymre sig.
Åbn lugen nedenunder og læg et billede op af, hvordan det ser ud derinde. Tag også et billede af kanten i skabet, så kan man sandsynligvis se, hvilken opbygning væggen har. Tag også et billede af sømmet du brugte med en tommestok, så vi kan se skalaen.
Det lille hul til højre nedenunder skabet er sandsynligvis et såkaldt skvallerrør. Skabet er bygget så der ved lækage løber vand ud der, for at man kan opdage lækager så tidligt som muligt. Hvis det er tørt der, føles det meget unødvendigt at bekymre sig.
Hvis man har trukket rør-i-rør opad i billede... Ellers løber det kun ud i skvatterøret hvis der bliver lækage inde i selve skabet.jonmo sagde:
Hmm, jeg tænker, at selvom man ikke har trukket rør-i-rør (hvilket man vel typisk altid gør, hvis man har sådan en boks?), så løber vandet ofte langs med røret nedad, og det vil dermed skvaldre uanset. Men selvfølgelig, der er en risiko for, at det ikke ses.useless sagde:
Hvis tråden handler om at stille TS' bekymring (det er jo trods alt et råb om hjælp), så synes jeg, man kan sige, at man kan være ret sikker på, at intet vand er trængt ind, hvis skvalderrøret er tørt.
Til TS: hvor gammelt er huset?
Tak fordi du beroligede mig. Huset er fra 2012. Jeg har set via ejendomsmæglerannoncer for identiske huse (selvom bygningsdetaljer selvfølgelig kan have ændret sig), at folk har alt fra helkropsspejl til brandtæppe hængende på den samme væg, som jeg har slået søm i, men det kan selvfølgelig være fastgjort på andre måder.jonmo sagde:
Hmm, jeg tænker, at selvom man ikke har trukket rør-i-rør (hvilket man vel typisk altid gør, hvis man har sådan en kasse?), så løber vandet ofte langs med røret nedad, og det vil dermed indikere det uanset. Men selvfølgelig, der er en risiko for, at det ikke ses.
Hvis tråden handler om at berolige TS (det er jo trods alt et råb om hjælp), så synes jeg, man kan sige, at man kan være ret sikker på, at intet vand er trængt ind, hvis indikationsrøret er tørt.
Til TS: hvor gammelt er huset?
Klik her for at svare


