Tja, det afhænger af, om du betragter træreglen som en del af den bærende bjælke eller ej. Hvis du kun regner pladen som et bærende element, og reglen kun har til opgave at forhindre, at pladen vipper og ikke tager nogen last, da skal pladen ligge på siden af reglen. Hvis du derimod betragter reglen og pladerne som en sandwich, eller som et fagværk, så skal pladerne lægges på over- og underside. Sammenlign hvordan man lægger en IPE bjælke, som et I, ikke som et H. (Min variant kræver, at man får en god forbindelse mellem plader og regel, ellers bliver det som en bladfjeder.)

Nej jeg har regnet på stål plus trä som et sammensat samvirkende element. Jeg skal regne på din variant også. Det er klart, at masse, der ligger langt fra tyngdepunktlinjen, har større påvirkning på inertimomentet. Samtidig er stående limfuger stivere end liggende.

• Synes
hyggabus
  • Laddar…
Ja, vægt kan være en hake, men tror ikke det bliver for meget. Får lige regne lidt. Omkostningerne er ikke vildt følsomme, da jeg i princippet har budgetteret for et rullbart kuplet tag (omkring 40kkr), men indser at det bliver meget pænere at lave et lavt tag (og bade under taget tror jeg ikke vi gør alligevel).

Hej dette er bybbare bob 1966! Angående dit poolbyggeri, så hvad jeg undrer mig over er, om "gulvet" skal være gangbart eller rigtig stabilt. Forskellen er for mig at kunne gå, eller om det skal fungere som dansegulv? Vil du have det vandtæt, eller gør det ikke noget, om regn og sne kommer ned i poolen. Forslag, hvis du vil have det som en simpel poolbeskyttelse.
En ramme med trykimp 45-145 reglar af lidt bedre kvalitet .. læg gerne bøjningen opad. cc600 mm eller det, der passer til isoleringen = celleplast synes, at to stykker 50mm ovenpå hinanden med korte samlinger forskudte for at forhindre varmelækage. Du kan forhindre plasten i at falde ned i poolen ved at sømme en lille ribbe ca. 22-22 mm nederst på 45-145, ikke under men på 145 siden, så får du en ganske glat underside, så du ikke får så stor varmelækage. Du kan nu lægge trykbehandlede 28-120 terrassebrædder ovenpå. Man kan, hvis man kan klare sig uden terrassegulv, lægge kanaltag som regnbeskyttelse, og det ser ofte ret pænt ud? Håber du bliver klog på dette indlæg.

• Synes
micsor
  • Laddar…
Jeg lovede at lave en sammenligning mellem to forskellige typer af forstærkning af en træregel (45x120 C 24) med fladstål. A: 120x6 mm limeskruves (ved ikke hvordan man gør det i praksis) på begge sider af træreglen. B: 45x6 mm limeskruves på over- og undersiden af træreglen. Konklusion: Tager man hensyn til, at de opretstående fuger giver en noget stivere konstruktion (jeg har ingen sikker grundlag for den vurdering), er de temmelig ligeværdige, med et lille plus for B.

• Synes
micsor og 1 anden
  • Laddar…
Tænk på, at også altandelen, der er +40, skal styrkes op den med. Den får jo samme (strengt taget lidt større) spænd som pooltaget, som skal håndteres. Eller så er det simpelthen der, man skal løse problemet: Byg +40-delen med stålbjælker, så får du lidt højere højde til at rulle pooltaget ind under.

Micsor, hvordan er det gået? Blev det noget?
Er selv inde på at bygge et eget pooltag, der kan bruges som gulv. Overvejer at bruge selvbærende plade, typ TP131, som jeg sætter hjul på og som beklædes med terrassebrædder.

Godt spørgsmål devote sjovt at vide om /hvordan det blev. Hvilken type tag der blev hvælvet
Mvh byggare bob

Jorh, det blev et fint tag. Med 145mm træspær som blev forstærket med limskruede galvaniserede stålbånd. Valgte 4x60mm som jeg limskruede under spær. 60mm bredde gjorde, at der blev små ”vinger” under spær, som jeg brugte til at lægge celleplastisolering på. Måtte forstærke gulvspær på altanen på lignende måde, hvor taget skulle rulle ind under. Lægger ind et par billeder af det færdige resultat.

Nybygget trædæk med trappe op til en terrasse ved huset. Der er et bord og stole samt udsigt over en pool. Panorama af træterrasse med swimmingpool, omringet af skovudsigt og stole; loungeområde med bord, rækværk og skov i baggrunden. Loungedæk med træstak og to stole foran huset. Brætbelægning og en stolpe i baggrunden, omgivet af træer.

• Synes
Joeleri
  • Laddar…
tommib
Mæglerbilleder? Skal I sælge nu, når du har fået det til at se så flot ud?

Jeg er enig med den forrige på forummet, flot arbejde!
Med venlig hilsen Byggemand Bob

Sjovt at se. Det blev superfint!
Forstår hvordan du har gjort det, men jeg blev nysgerrig på om du har nogle bygge-billeder.

Flot

Tak for de positive anmeldelser! Nåå, skal ikke sælge. Men havde brug for en ny vurdering af huset, når hele poolprojektet var færdigt.

Desværre ser det ikke ud til, at der blev taget nogle fotos af pooltagkonstruktionen. Men principperne er som følger. Taget ruller i alu U-profiler på 40x25, der ligger på bjælkelaget til pooldækket. Taget er opdelt i 2 halvdele på ca. 3,6x3,3m hver. Hver halvdel har 3 sider (de sider, der ses, når taget er lukket) med 45x170 regler og derefter forstærkede 45x120 regler (forstærkning med 6x60mm galvaniserede stålbånd, som blev limskruet med cc 200 mellem skruer). Hver halvdel bæres oppe af 8 hjul. Mellem reglerne har jeg isoleret med 100mm cellplast, som er tætnet mod reglerne med fleksibelt fugeskum. For at forhindre regnvand i at løbe ned i poolen ligger en bygplast mellem reglerne og gulvplankerne. Har sat en lille "skørt" af overskydende 3mm cellplast måtte under taget som vindbeskyttelse for at forhindre, at det blæser direkte igennem under taget.

Erfaringer: meget kondens dannes på undersiden af taget i den opvarmede sæson. Det føles godt, at det kondenserer mod de galvaniserede stålbånd og cellplast snarere end mod træ. Dog trænger meget damp op i trækonstruktionen og holder den fugtig over sommeren. Det ville ikke have været dumt med bygplast nedenunder – men hvordan ville man fastgøre den? Måske sætte forstærkningerne ved siden af gulvreglen i stedet for nedenunder; og klemme en bygplast fast under reglerne med en plastliste? Jeg er meget tilfreds med vindbeskyttelsen. Udover at det forhindrer nedkøling af poolen, forhindrer det skidt i at blæse ned i poolen og leder kondensvandet tilbage ned i poolen.

Taget er tungt, men kan rulles af en voksen, hvis man kan tage fat midt på en gavl. Alternativt er man en person på hver side. Dog foretrækker jeg at bruge spil, som jeg har monteret i hver ende af pooldækket. Taget er så tungt, at jeg var nødt til at bygge det på stedet.

Diagram over konstruktion af tagdække med specificerede mål, materialer og strukturelementer såsom U-profil, takregel, stålband og vindskærm.

• Synes
Joeleri og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.