11,134 læst ·
28 svar
11k læst
28 svar
Hjælp; forstærke regel eller bruge stålbjælke?
Hej, jeg overvejer at bygge mit eget rullende pooltag (udendørs). Der vil være bærende bjælker over poolen, som derefter får lagt træterrasse ovenpå. Jeg vil have så lav højde som muligt på taget, men bærende bjælker skal spænde over ca. 310cm. Jeg kan se, at 195mm træbjælker spænder præcis 310cm i en spændviddetabel for træterrasse, men byggehøjden bliver da for høj (195mm bjælker + 28mm terrassebrædder + 20mm luft under bjælkerne for at kunne rulle taget væk = 243mm), da jeg skal komme under 200mm, men gerne så lav som muligt.
Jeg ser to muligheder foran mig: (1) bruge galvaniseret stålbjælke i stedet for træbjælke, eller (2) bruge en tyndere bjælke, typisk 145mm, og forstærke den fx med en plade. Spørgsmålene til dette forum bliver da (1) hvilken form og dimension på stålbjælke ville svare til en 195x45 bjælke? Samt (2) hvordan forstærker jeg en 145x45 bjælke, så nedbøjningen svarer til en 195x45? Der er også et spørgsmål (3): har nogen et andet godt forslag?
Jeg ser to muligheder foran mig: (1) bruge galvaniseret stålbjælke i stedet for træbjælke, eller (2) bruge en tyndere bjælke, typisk 145mm, og forstærke den fx med en plade. Spørgsmålene til dette forum bliver da (1) hvilken form og dimension på stålbjælke ville svare til en 195x45 bjælke? Samt (2) hvordan forstærker jeg en 145x45 bjælke, så nedbøjningen svarer til en 195x45? Der er også et spørgsmål (3): har nogen et andet godt forslag?
Svært at have nogle meninger uden at vide mere om forudsætningerne. Hvordan ser det ud rundt om?
Jeg har svært ved at se, at du kan undgå ståldragere. Du kan muligvis også overveje dette med højden. Hvis der er forudsætninger for at bygge lidt højere, behøver det ikke være dårligt, da du kan isolere mere under dækket og reducere driftsomkostningerne for poolen.
Angående spændviddetabel så skal du tænke på, at dine bærende bjælker også skal have et opbygning, så du skal nok op endnu mere i dimensionen på træbjælkerne (eller havde du allerede medregnet det?). Du skal også overveje, hvordan du stabiliserer trædækket, mens det bevæger sig. Hvilken retning er poolen 310 cm på? Hvordan er det tænkt at fungere?
Jeg har svært ved at se, at du kan undgå ståldragere. Du kan muligvis også overveje dette med højden. Hvis der er forudsætninger for at bygge lidt højere, behøver det ikke være dårligt, da du kan isolere mere under dækket og reducere driftsomkostningerne for poolen.
Angående spændviddetabel så skal du tænke på, at dine bærende bjælker også skal have et opbygning, så du skal nok op endnu mere i dimensionen på træbjælkerne (eller havde du allerede medregnet det?). Du skal også overveje, hvordan du stabiliserer trædækket, mens det bevæger sig. Hvilken retning er poolen 310 cm på? Hvordan er det tænkt at fungere?
Ok, lidt flere detaljer: Poolen har indre mål 300x600cm. Pooltaget er tænkt at rulle i alu-skinner (u-profil 40x25mm), som langs poolen hviler på en betonbjælke i poolkonstruktionen og udenfor poolen på træregler, der løber under skinnen. Desværre skal jeg holde mig under 20cm byggehøjde, da taget skal rulles ind under et andet terrasse-segment, og jeg har 20cm i højdeforskel mellem forskellige segmenter. Alt er under opførelse, så der findes nogle frihedsgrader, men jeg har en eksisterende terrasse 60cm over poolen og tænker derfor, at trappetrin/højde mellem segmenter skal være 20cm. Isolering med 10cm celleplast bør være tilstrækkelig, tænker jeg, men jeg fylder naturligvis på med så meget som muligt. En "upplag" ved jeg ikke, hvad det er, men jeg havde tænkt mig, at bjælkerne fastgøres i en regel af samme dimension, så der dannes en ramme, hvor jeg derefter sætter terrasse på.
Vedhæfter 2 billeder af, hvordan hele området med terrasse og pool er tænkt at se ud. På det ene billede er det blå pooltag over poolen, og på det andet er det rullet væk med halvdelen af taget til hver sin side. Den del, der rulles mod nord, rulles ind under et andet terrasse-segment. Højden på hvert af de tre segmenter er angivet fra det segment, der er det laveste (rundt om poolen).
Vedhæfter 2 billeder af, hvordan hele området med terrasse og pool er tænkt at se ud. På det ene billede er det blå pooltag over poolen, og på det andet er det rullet væk med halvdelen af taget til hver sin side. Den del, der rulles mod nord, rulles ind under et andet terrasse-segment. Højden på hvert af de tre segmenter er angivet fra det segment, der er det laveste (rundt om poolen).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Sjovt spørgsmål! Den nemmeste måde at sammenligne bjælker af forskellige materialer er at se på produktet af inertimomentet og elasticitetsmodulet. Vil du bruge stål i stedet for 45x195, kan du enten vælge en IPE 100 eller en VKR 100x50x5. En 45x195 vejer ca. 13,6 kg, en IPE 100 ca. 25,1 kg, og en VKR 100x50x5 vejer 33,5 kg. En alternativ løsning er at lave en I-bjælke af træ ved at skrue lime to "flanger" af 22x120 tømmer på en 45x120 bjælke. Du kan også lave en kassettebjælke af k-plywood, men i så fald vinder du ikke noget i højden. Du kan også tage en limtræsbjælke 115x315 af den homogene slags og kløve den på midten.
Tak for nogle konkrete alternativer. Skal tjekke dem og regne lidt på dem.J justusandersson sagde:Sjovt spørgsmål! Den enkleste måde at sammenligne bjælker af forskellige materialer er at se på produktet af arealtrægningsmoment og elasticitetsmodul. Ønsker du at bruge stål i stedet for 45x195, kan du enten tage en IPE 100 eller en VKR 100x50x5. En 45x195 vejer ca. 13,6 kg, en IPE 100 ca. 25,1 kg og en VKR 100x50x5 33,5 kg. En alternativ løsning er at lave en I-bjælke af træ ved at skrue lime to "flanger" af 22x120 tømmer på en 45x120 regel. Du kan også lave en kassebjælke af k-plywood, men i det tilfælde vinder du ikke noget i højde. Du kan også tage en limtræsbjælke 115x315 af den homogene type og splitte den på midten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Yderligere en variant: Lim (polyuretanlim) og skru sammen 3 stk. 22x170 brædder af god kvalitet. Jeg har ganske vist ingen verificerede oplysninger om elasticitetsmodul for dette, men jeg ved, at det bliver stivere end almindeligt limtræ. Svært at klare den spændvidde med 145 mm højde andet end i stål.
Tak for tallene! Godt at have som sammenligninger. Vægten på taget må ikke blive alt for høj, så det er godt at holde sig på cc600. Findes der nogen måde at forstærke en 45x145, så den svarer til 195x45? (fx lime og skrue en plade på siden eller stålbånd på undersiden)I icho sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er muligt at forstærke en 45x145 med stål. Hvis du limskruer et pladestål 140x6 mm på siden af en sådan regel, bliver resultatet mere bøjestift end en 45x195 regel.
Selvfølgelig spiller lasten en rolle for nedbøjningen. Jeg går ud fra, at TS har kontrolleret, at 45x195 c/c 600 er tilstrækkelig til formålet. De nedbøjninger, som icho har regnet frem, forudsætter ret store laster.
Selvfølgelig spiller lasten en rolle for nedbøjningen. Jeg går ud fra, at TS har kontrolleret, at 45x195 c/c 600 er tilstrækkelig til formålet. De nedbøjninger, som icho har regnet frem, forudsætter ret store laster.
Jeg har hentet data fra den spændviddetabel, som bl.a. cirkuleret her. Den findes f.eks. på https://www.scribd.com/doc/8497711/Spannviddstabell Ifølge tabellen spænder 195x45 K18 3.1m ved anvendelse som gulv bjælke ved cc600 og snelast 250kg/m2. Jeg tænkte at bruge c24 og bor i Uppsala med snelastzone på 200kg/m2.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Opgaven om 45x195 i den tabel virker helt rigtig. Med dine forudsætninger har du bedre margener.
Jo, jeg tænker også, at der findes marginaler. Men jeg har ikke erfaring nok til at vurdere, hvor meget. Men idéen om 145x45 + en plade lyder attraktivt. Kan det gå med 120x45 + plade?J justusandersson sagde:
vil du øge stivheden med plade skal du jo lægge pladen på over- og underside af reglen.
at lægge den på siden af reglen hjælper naturligvis det med men "mindre".
Over/underside er der den største tøjning/kompression sker og der stålet gør mest nytte.
Hvordan man regner på en sådan sandwich er dog over min formåen.
at lægge den på siden af reglen hjælper naturligvis det med men "mindre".
Over/underside er der den største tøjning/kompression sker og der stålet gør mest nytte.
Hvordan man regner på en sådan sandwich er dog over min formåen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg er ikke helt enig med hyggabus. Man udnytter stålens stivhed bedre ved at stille det på højkant.
Hvis du sætter et 120x6 pladestål på hver side af en 45x120 regel, bør det fungere. Jeg mistænker dog, at alle varianter hvor stål er inddraget, bliver ret dyre (og tunge).
Hvis du sætter et 120x6 pladestål på hver side af en 45x120 regel, bør det fungere. Jeg mistænker dog, at alle varianter hvor stål er inddraget, bliver ret dyre (og tunge).