Lav en tilbygning (streget) i et indre hjørne ifølge billede. Gammeldags glasveranda i stolpeværk.

Bandsvejset plade med minimal hældning på 5,7 grader. Snezonen 2.0-2.5. Taget hælder altså i 2 retninger.

Limtræsstrålen (grøn) længde bliver jo ca. 6,5m

Er 90x315 nok?
Skitse af tilbygning med mål, limtræsbjælke markeret i grønt, og tekst “Gammalt Originalhus” og “Befintlig tillbyggnad".

Eller bør jeg tænke på en anden løsning?
Hvordan konstruerer jeg et tag efter mine forudsætninger?
Fagværk?
Hvem kontakter jeg?

Havde egentlig tænkt at bygge noget enklere selv, da det er en veranda og også utilgængeligt med kranbil.

Der er ikke noget galt med din idé, men få hjælp af nogen, der kan hjælpe dig med at beregne bjælken fx der, hvor du tænker at købe bjælken. Det er ikke kun sneszonen som belaster bjælken, men der vil nok også være en snelomme på taget, eftersom den tilstødende bygning er højere.

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Leverandøren til bjælken plejer at levere beregninger til formålet. Det er bare at spørge din professionelle byggemarked.

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Tak for svarene. Har smidt nogle tråde ud til producenter/forhandlere, der skal vende tilbage.

Men alle er jo nichede inden for deres, dvs enten spær eller limtræ.

Nogen kyndig der kan hjælpe mig med at finde ud af den mest rimelige løsning for at kunne komme videre?
Købe en limtræsbjælke og derefter lægge tagspær selv?
Eller er der brug for spær?

Sparrenes retning?
Som det er nu bliver jo kortsiden opad i billedet desværre uden tagskæg.

Fået svar fra handler om at det var for svært at se ⁴regne på, og de anbefaler konstruktør.

Er der nogen konstruktør på forummet, der kan påtage sig dette (mod betaling)? Eller har nogen tips til en konstruktør?

En forhandler af limträ kan henvende sig til sin leverandør og få hjælp med dette.

• Synes
plan-g
  • Laddar…
P plan-g sagde:
Fået svar fra forhandler om, at det var for svært at bedømme ⁴regne på, og de anbefaler konstruktør.

Findes der en konstruktør på forummet, som kan påtage sig dette (mod betaling)? Eller har nogen tips til en konstruktør?
Måske kan dette link hjælpe dig med at komme videre. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
Det er ikke direkte særligt svært at beregne snelast og bestemme, hvilken nedbøjning konstruktionen tåler. Jeg forstår desværre ikke din tegning helt.

• Synes
Kallebo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.