Jeg har renoveret hele kælderen og fjernet alt beton og isoleret betonen med 200 pordrän og gulvvarme samt drænet og isoleret udvendigt med 200 pordrän, kælderen er knastør i øjeblikket og holder varmen godt under jorden (250 leca og 200 pordrän udvendigt).

Nu til problemet eller den bedste løsning sagt lidt lettere!?

Hvordan gør jeg for at bygge en tilstrækkelig stabil/fugtsikker kældervæg, som kan flisebelægges på?

El, vand og afløbsventilation kommer i loftet samt gulv, så en regelkonstruktion føles som den bedste løsning?

Alt 1. Pladeregelkonstruktion med vådrumsgips.
Alt 2. Plade/træregel konstruktion med osb, gips samt vådrumsgips i vådzoner. (Vovet i kælder afhængigt af tilskydende, kapillær og fugt i dampfase)
Alt 2. Spor og pudsearbejde. (Forringet konstruktion samt svært og omfattende?)
Alt 3. Spor og gipsarbejde. (Forringet konstruktion samt svært og omfattende?)
Alt 4. Vådrumsgips direkte på lecavæggen med fix/mørtel samt sømplug. (Virker dette?!)
Alt 5. Puds/gipsmørtel og udenpåliggende vand og el fra loftet (helst ikke)

Overvejer 45 pladeregel cc45 og dobbelt vådrumsgips samt vinkel midt på pladereglen som stabiliserer den mod lecavæggen, derefter evt. vådrumsmembran i hele eller kun rundt om afløb og i vådzoner (bad og bruser).
Bliver dette stabilt nok i henhold til gældende branchemæssige regler?

Meget taknemmelig for råd og tips og erfaringer da jeg tænkte at gå i gang i weekenden.

Hvorfor starter du to tråde med det samme indhold?

Vidste ikke hvordan man flyttede, hører bedre hjemme her synes jg, vil prøve at fjerne den anden

Vi vil flise direkte på nypudsede kældervægge og bygge bruseniche med metalregler samt mineritskive.

Ok gnuttisch, så har I ikke så meget el og vand i væggene, går jeg ud fra? Eller har I fræset for det hele?

Jeg tøver med at fræse, pudse og flise direkte på væggene med tanke på svækkelse og eventuelle revner, der kan opstå, og så revner fliserne vel også, går jeg ud fra?

Det føles som om to lag vådrumsgips på stålskelet kunne være en god løsning, men jeg ved ikke, om det er stabilt/godkendt nok til at flise på!?

Er der nogen, der har lavet skelettvægge i kælderbadeværelser, som kan svare på, hvordan man skal gøre, og hvilke materialer man bør anvende?

Nja jeg ved ikke, hvor meget el du havde tænkt dig at bruge?

Afløb og vand til toilet og badekar skal gå via gulvet og kommer op i gulvet. Vi havde tænkt os et væghængt toilet. I bruseren bliver der jo en specialbygget væg, hvor afløb og vand vil gå i.

Ellers den el vi skal trække er til badekarret, håndvasken og til en håndklædetørrer.

Men hvis jeg skulle have reglet alt, så havde jeg nok alligevel satset på stålregel og minerit for at være 100% sikker på at undgå skimmel, i betragtning af at det er bygget i en kælder.

Pudsede vægge med sporret el og udenpåliggende vand!

Alle former for reglar og plader er og vil altid være en risikokonstruktion, så hvorfor lave sådan en og få problemer. Vil også altid blive sat spørgsmålstegn ved ved salg og ved eventuel forsikringsskade.

Jeg er enig med oceanis!
Ved bruseområdet kan I "lime" vådrumspaneler og lægge tætningslag på, det giver lidt bedre stabilitet end at rulle tætningslag direkte på væggen.
Afhængigt af hvor stor overfladen er, kan I (da I har drænet, isoleret og gulvvarme) lægge tætningslag over hele gulvet.

Hej, oceanis.

angående vores idé, hvordan kan mineritskiva samt stålregel ses som en risikokonstruktion? hvad kan mugne?

Vi har også ny dræning og isolering af kælder, men med isodrän.

gnuttisch sagde:
Hej, oceanis.

gällande vår ide, hur kan mineritskiva samt stålregel ses som en riskkonstruktion? vad kan mögla?

Även vi har nygjord dränering och isolering af kælder fast med isodrän.
Stål kan begynde at ruste. Også skruer og søm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.