32,555 læst ·
91 svar
33k læst
91 svar
Elevstøj og anden støj fra taget (bor øverst oppe)
Hej,
Flyttede for en måned siden ind i en helt nybygget lejlighed. Er meget tilfreds med det meste, bortset fra at jeg får støj ind fra mit loft, selvom jeg bor øverst. I øvrigt er lejligheden meget godt isoleret, hvilket bare forstærker det yderligere, når det først begynder at larme. Det der generer mest, er elevatoren, som jeg hører hver gang den starter, uanset etage. Det begynder med et bump, for derefter at brumme af motoren og slutte med endnu et bump og en høj kliklyd. Da de stadig er til stede og færdiggør ejendommen, har jeg talt med dem, og de har tjekket, at isoleringen er, som den skal være. Huset og mit loft er lavet i beton. Jeg bor ved siden af elevatoren, men det lyder også fra loftet i rum, der ikke er væg til væg med elevatoren. En interessant ting er, at min lejlighed fik ekstra høj loftshøjde (3,25m) pga hvad der virker som en fejl i tegningerne, som ifølge dem muliggjorde det. Om dette kan have noget med sagen at gøre, ved jeg ikke.
De borer også nede i kælderen, hvilket lyder meget højt inde i min lejlighed. Det mærkelige er, at det lyder som om de borer over mig, selvom jeg bor øverst på 7. etage. Borestøjen fra kælderen vil jo gå over, eftersom der stadig er bygningsarbejdere, der arbejder nu en måned mere fremover, så det er til at leve med. Men lyden fra elevatoren er utrolig forstyrrende, synes jeg, og det føles som om der er noget galt med isoleringen, når jeg hører begge disse lyde fra mit loft og ikke fra yderdøren, for eksempel.
Er der nogen der har en tanke om, hvordan lyden kan komme ind så let i lejligheden, og hvordan det kan løses? Bliver vanvittig af at høre den gå frem og tilbage hele dagene nu, når jeg desuden arbejder hjemmefra en måned fremover.
Flyttede for en måned siden ind i en helt nybygget lejlighed. Er meget tilfreds med det meste, bortset fra at jeg får støj ind fra mit loft, selvom jeg bor øverst. I øvrigt er lejligheden meget godt isoleret, hvilket bare forstærker det yderligere, når det først begynder at larme. Det der generer mest, er elevatoren, som jeg hører hver gang den starter, uanset etage. Det begynder med et bump, for derefter at brumme af motoren og slutte med endnu et bump og en høj kliklyd. Da de stadig er til stede og færdiggør ejendommen, har jeg talt med dem, og de har tjekket, at isoleringen er, som den skal være. Huset og mit loft er lavet i beton. Jeg bor ved siden af elevatoren, men det lyder også fra loftet i rum, der ikke er væg til væg med elevatoren. En interessant ting er, at min lejlighed fik ekstra høj loftshøjde (3,25m) pga hvad der virker som en fejl i tegningerne, som ifølge dem muliggjorde det. Om dette kan have noget med sagen at gøre, ved jeg ikke.
De borer også nede i kælderen, hvilket lyder meget højt inde i min lejlighed. Det mærkelige er, at det lyder som om de borer over mig, selvom jeg bor øverst på 7. etage. Borestøjen fra kælderen vil jo gå over, eftersom der stadig er bygningsarbejdere, der arbejder nu en måned mere fremover, så det er til at leve med. Men lyden fra elevatoren er utrolig forstyrrende, synes jeg, og det føles som om der er noget galt med isoleringen, når jeg hører begge disse lyde fra mit loft og ikke fra yderdøren, for eksempel.
Er der nogen der har en tanke om, hvordan lyden kan komme ind så let i lejligheden, og hvordan det kan løses? Bliver vanvittig af at høre den gå frem og tilbage hele dagene nu, når jeg desuden arbejder hjemmefra en måned fremover.
Er det ikke noget de kan dæmpe, mener du? Hvordan plejer man ellers at gøre? For jeg kan ikke forestille mig, at det lyder sådan, når man bor øverst, når elevatoranlægget er i nybyggede lejligheder.E etompau sagde:
Det føles helt urimeligt, at det skal lyde sådan i en nybygget lejlighed, jeg har betalt relativt mange penge for. Jeg har målt den knækkende lyd til knap 45 decibel (via mobilapp, så ikke superpålidelig), hvilket hvad jeg har forstået er i den højere ende for enkelthændelseslyde, og dette er jo gentagende.
Edit: Dette er en stor ejendom, så der er flere trappeopgange, og de har ikke modtaget klager fra andre, der bor øverst. Jeg kan ikke forestille mig, at det lyder ligesådan i deres lejligheder. Så antagelig har de fået det bedre til der, hvis det er tilfældet.
Elevatormaskineriet sidder i nærheden af din lejlighed, og når motoren starter, er det uundgåeligt, at der opstår diverse lyde.
At der skulle være ubalance eller andre fejl på maskinen er næppe sandsynligt, hvis elevatoren nu er åben for trafik.
At der skulle være ubalance eller andre fejl på maskinen er næppe sandsynligt, hvis elevatoren nu er åben for trafik.
Absolut larmer en hejs. Men at der skal komme så meget lyd ind, som der gør, tror jeg ikke er normalt. De skal komme og se på det og lytte i morgen. Kommer de ikke på en løsning, skal de ringe en ekspert inden for akustik i bygninger, så må vi se, hvad de har at sige.E etompau sagde:
Det er ikke sådan, at den tiltagne loftshøjde i din lejlighed fra starten var beregnet til lydisolering?
Jeg er ikke bygningsingeniør, jeg gætter bare...?
Jeg er ikke bygningsingeniør, jeg gætter bare...?
Hvor meget larmer det egentlig? Hvis du bruger arbejdsmiljøverkets støjapp, så plejer den faktisk at være overraskende pålidelig.
Hvis nu 45 dB passer, så er det ikke noget særligt bemærkelsesværdigt lyd.
For at sammenligne så må vi på arbejdet larme så meget om natten, at støjniveauet ligger på 42 dB i nærliggende lejligheder og betydeligt højere om dagen. 40-45 dB er også hvad samtaleniveau eller rigtig stille hvidevarer ligger på.
Hvis nu 45 dB passer, så er det ikke noget særligt bemærkelsesværdigt lyd.
For at sammenligne så må vi på arbejdet larme så meget om natten, at støjniveauet ligger på 42 dB i nærliggende lejligheder og betydeligt højere om dagen. 40-45 dB er også hvad samtaleniveau eller rigtig stille hvidevarer ligger på.
Lyder lidt mærkeligt.. Sikker på, at du ikke er 10 dB for højt nu i det, du skriver? I kan vel ikke larme så det lyder lidt højt som en samtale inde i andres lejligheder om natten? Elevator lyder betydeligt højere end køleskab m.m., når den kører i hvert fald. Den maksimale lyd ser desuden ud til at måtte være 45 dB fra, hvad jeg har forstået i soveværelse og stue.C C.Lundin sagde:Hvor meget larmer det egentlig? Bruger du arbejdsmiljøværkets støjapp, så plejer den faktisk at være overraskende pålidelig. Hvis nu 45 dB passer, så er det slet ikke noget videre bemærkelsesværdig lyd. For at sammenligne, så må vi på arbejde larme så meget om natten, at støjniveauet ligger på 42 dB i nærliggende lejligheder og betydeligt højere om dagen. 40-45 dB er også, hvad samtaleniveau eller virkelig stille hårde hvidevarer ligger på.
Uanset hvad, så lyder lyden over tv'et og musik, især det sidste knæk. Tror også, den lyd kan være højere end 45 dB, men at det netop er så kortvarigt, at appen ikke når at reagere helt. Men nej, det er jo ikke højt i sig selv, men tilstrækkeligt til at være enormt forstyrrende, når man sidder i et ellers helt stille hjem.
Helt sikker. Men på den anden side gik jeg nok op i tallet, du skrev, det kan jo lige så godt være målt helt galt.markaner sagde:
Lyder lidt mærkeligt.. Sikker på, at du ikke er 10 db for højt nu i det du skriver? I kan vel ikke larme, så det lyder lidt højt som en samtale inde i andres lejligheder om natten? Elevatoren lyder betydeligt højere end køleskab m.m., når den kører i hvert fald. Det maksimale lydniveau ser desuden ud til at være 45 db ud fra, hvad jeg har forstået i soveværelser og stuer.
Under alle omstændigheder, lyden lyder over tv'et og musik, især det sidste klik. Jeg tror også, at den lyd kan være højere end 45 db, men at netop det er så kortvarigt, at appen ikke når at reagere helt. Men nej, det er jo ikke højt i sig selv, men tilstrækkeligt til at være enormt forstyrrende, når man sidder i et ellers knystilfrit hjem.
Svært at vide, om det egentlig er normalt eller ej. Jeg har selv aldrig boet i en lejlighed med elevator i huset, men ofte været på besøg hos folk, og hvad jeg kan huske, så har elevatoren altid været hørbar, hvis lejligheden ligger nogenlunde tæt på skakten.
Okay! Jeg tror som sagt, at det lyder højere end hvad jeg har målt, men frem for alt er det en meget distinkt tone, som høres igennem hvad man nu end gør, medmindre man trommer på gryder og pander. Under alle omstændigheder har jeg ikke hørt elevatorer så tydeligt i andre lejligheder og ville blive overrasket, hvis dette er, hvad man bør forvente. Den største grund til, at jeg ville bo øverst oppe, var jo netop for at slippe for lyd fra personen ovenfor, men nu fik jeg en elevator, der lyder betydeligt værre. Får se hvad projektlederen siger i morgen tidlig, når de kommer her! Får krydse fingre for, at de også synes, det lyder for meget.C C.Lundin sagde:Helt sikker. Men på den anden side hængte jeg nok op på tallet du skrev, det kan jo lige så godt være målt helt forkert.
Svært at vide om det egentlig er normalt eller ej. Har selv aldrig boet i lejlighed med elevator i huset, men ofte været på besøg hos folk og hvad jeg kan huske så har elevatoren altid kunnet høres, hvis lejligheden ligger nogenlunde tæt på skakten.
Lyder den hele tiden, eller er det bare smældende kontaktorer ved start og stop? Nye elevatorer plejer at være ret stille bortset fra kontaktorer ved start og stop. Men de kan også lyde en del, hvis frekvensomriktaren ikke er rigtigt indstillet.
Den larmer hele tiden, men især ved start og stop.A Avemo sagde:
Under alle omstændigheder blev det meget fokus på elevatoren. Det lyder samtidig fra mit loft, når arbejderne lægger værktøj på jorden i kælderen 8 etager under mig. Så jeg er ikke helt overbevist om, at det er elevatoren i sig selv, der larmer for meget, men det kan meget vel være sådan, at al lyd resonerer ind i min lejlighed gennem mit loft af en eller anden mærkelig grund?
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 039 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,039 indlæg
Jeg ved ikke, hvad regler om max støj osv. siger, men for mig lyder det der helt uacceptabelt, og jeg ville ikke give mig før det var blevet udbedret (alternativt flytte). Har boet i to lejligheder med elevator (ikke øverst, men med skakten ved siden af), en bygget i 1974 og en bygget i 2006, og hørte sjældent eller aldrig noget fra elevatoren, selv når det var helt stille ellers (derimod ikke sjældent støj fra naboernes lejligheder og udefra). I den nyere (nybygget lejebolig) var der i starten en lyd, som jeg troede kom fra elevatoren, men viste sig at komme fra en trappe inde i etagelejligheden overfor, og forsvandt helt, da de strammede nogle bolte, som tilsyneladende ikke sad fast ordentligt.
Lyden, som du hører ved start og stop fra elevatoren, er bremserne. Afhængigt af fabrikat på elevatoren kan det i visse tilfælde være muligt at justere slaglængden på bremserne, mindre slaglængde = mindre lyd.markaner sagde:
Hej,
Flyttede for en måned siden ind i en helt nybygget lejlighed. Er meget tilfreds med det meste bortset fra, at jeg får ind støj fra mit loft, selvom jeg bor øverst. I øvrigt er lejligheden meget godt isoleret, hvilket kun forstærker yderligere, når det først begynder at larme. Det, der generer mest, er elevatoren, som jeg hører hver gang, den starter, uanset etage. Dette begynder med et dunk, for derefter at rumle af motoren og slutte med endnu et dunk og en høj klikkende lyd. Da de stadig er på plads og færdiggør ejendommen, har jeg talt med dem, og de har tjekket, at isoleringen er, som den skal være. Huset og mit loft er lavet i beton. Jeg bor ved siden af elevatoren, men det lyder også fra loftet i rum, der ikke er væg ved væg med elevatoren. En interessant ting er, at min lejlighed fik ekstra høj loftshøjde (3,25m) på grund af, hvad der ser ud til at være en fejl i tegningerne, som ifølge dem muliggjorde det. Om dette kan have noget med sagen at gøre, ved jeg ikke.
De borer også nede i kælderen, hvilket lyder meget højt inde i min lejlighed. Det underlige er, at det lyder som om de borer ovenover mig, selvom jeg bor øverst på etage 7. Borrestøjen fra kælderen vil jo gå over, da det stadig er bygningsarbejdere, der arbejder nu i en måned fremover, så det går at leve med. Men elevatorstøjen er utroligt generende, synes jeg, og det føles jo som om, at der er noget galt i isoleringen, når jeg hører begge disse lyde fra mit loft og ikke fra hoveddøren eksempelvis.
Er der nogen, der har en tanke om, hvordan lyden kan komme ind så let i lejligheden, og hvordan det kan løses? Jeg bliver tosset af at høre den gå frem og tilbage hele dagene nu, når jeg desuden arbejder hjemmefra en måned fremover.
Elevatorer har i dag ikke længere et maskinrum "på loftet", men maskine og al elektronik sidder i skakten på øverste plan.
Hvis det ikke er korrekt udført med gummibøsninger mm., bliver det meget let til strukturlyd.
Hvis der findes flere opgange, der er bygget på samme måde, foreslår jeg, at du tjekker, om du kan få lov at komme ind hos en nabo og prøvelytte.
Derefter opfatter vi mennesker lyd meget forskelligt; det nogen måske synes er utroligt generende mærker en anden slet ikke. /Hilsner Claes