Kører I altid hele lister i loftet og hele sokler ved gulvet, eller sparer I nogle gange og samler to dele f.eks. og bruger latexfuge over samlingen? :cool:

Ola78
Forsøger så vidt muligt at bruge hele længder, synes det ser bedst ud sådan.

Kør også hele længder så godt det går.
Forsøg at sammensætte der, hvor jeg ved der kommer en møbel.

Sokler plejer jeg at køre hele. Med loftlister, derimod, synes jeg faktisk, at det nogle gange kan være lettere at få det pænt, hvis man deler dem op, når de er lange (fire meter og opad). Sådanne længder er svære at håndtere, hvis man arbejder alene, som jeg ofte gør. Deler jeg dem op, bliver de lettere at håndtere og passe til, og samlingen ses ikke meget, hvis man gerer 45 grader og maler bagefter. Med fabriks-malede lister ville jeg helt sikkert undgå det.

B
nogle gange skal man sætte delade.

W
I videst muligt omfang hele uanset hvor besværligt det er at håndtere dem i huset, men nogle gange går det ikke, for der findes ikke så lange lister, og da skarver jeg naturligvis der, hvor det er sandsynligt, at der kommer en møbel.

I der så vidt muligt kører med hele lister: Er det af princip, for at det skal være sådan, eller er der nogen fordel ved det sammenlignet med at dele (og spartle/male/fuge så samlingen bliver usynlig)?

Ola78
Gulvlister kan man måske dele, det er vel af ren vane man ikke gør det, samlingen kan gemmes bag fremtidige møbler som nogen skrev. Derimod har jeg svært ved at dele loftlister, medmindre man absolut skal, synes det er svært at få det rigtig godt trods latexfuge og maling, det ses ligesom altid alligevel hvor man har samlet synes jeg i hvert fald, måske har jeg gjort forkert:blushing:

Gulvlister i så lange dele som muligt. Loftlister plejer jeg at sammensætte, hvis det er nødvendigt. Skæring i vinkel og latexfuge er modellen. Malet derefter i samme farve som loftet. Når det gælder andre listeværker som fugenlister, foder og lignende, så foretrækker jeg uden sammensætninger.

Senest redigeret:
Milkshaken
Helst uden samlinger i loftet,,, ja selvfølgelig også på gulvet, men på gulvet er det lettere at "snyde" med samlingen....

Et tip til jer, der har svært ved at få succes med latex/akrylfuge....
Åben samlingen lidt mere ved at skære de skarpe kanter væk, hvor listerne mødes... Hvis man får mere akryl/latex i, plejer det også at "flyde ud" lidt mere.. Det er muligt at få en usynlig samling med dette....
Man gør jo på samme måde som når man åbner en generalsamling i gips.....

Lister er ingen som helst problem at sammensætte, hvis man skråtklipper (på fladen) samlingen og derefter limer den sammen i forbindelse med opsætning. Spartling og maling giver en usynlig og sprækfri samling.

Johan Gunverth sagde:
Listværk er ingen som helst problem at sammenføje, hvis man skråskærer (på planet) samlingen og derefter limer det sammen i forbindelse med montering. Spartling og maling giver en usynlig og revnefri samling.
Jeg regnede lidt på det der, og tager man 70-sokkel i fyr umalet på en eller anden billig byggemarked, så ligger de stadig lige under 20 kr/meter.. typisk 16-18 kr/lpm. Netop listværk synes jeg er vanvittigt dyrt generelt, især hvis man renoverer meget/et helt hus.

Jeg begyndte at regne, og det er et par hundrede kroner per vindue med smyg, lister osv., et par hundrede kroner per dørfoder og derefter trækker det fra for hvert rum. Har man mindre rum (som jeg), så bliver det pokkers meget spild med 4-meterslister. Flere rum er omkring 3x3m, og så bliver det 1-metersspild ved både gulv & loft, dvs. 8 meter spild på bare sokkel og loftliste i bare et rum, 140-150 kr at fyre med. Småpenge i et rum, men i et helt hus så bliver det et par tusinde i "spild".

Ola78
shadowfire sagde:
Jeg regnede lidt på det der, og hvis man tager 70-sokkel i fyr uhøvlet i et billigt byggemarked, ligger de alligevel lige under 20kr/meteren... typisk 16-18 kr/lpm. Jeg finder generelt listeværk ekstremt dyrt, særligt hvis man renoverer meget/et helt hus.

Jeg begyndte at regne, og det er et par hundrede kroner per vindue med smyg, foder osv., nogle hundrede kroner per dørfoder, og så stiger det for hvert rum. Hvis man har mindre rum (som jeg), så bliver der meget spild med 4-meterslister. Flere rum er omkring 3x3m, og så bliver der 1-meters spild både ved gulv og loft, dvs. 8 meter spild bare på sokkel og loftliste i kun et rum, 140-150 pix at brænde af. Småpenge i et rum, men i et helt hus bliver det et par tusinde i "spild".
Mange mere velassorterede trælasthandler har ofte lidt forskellige længder, så selvom de er lidt dyrere/m, kan det totalt set blive billigere, da der bliver mindre spild.

Milkshaken
Egentlig er det lidt mærkeligt, at de ikke findes i lidt længere længder flere steder.... Mange listeværk jeg har set, som har været fingerskarvede.... Går jo egentlig at lave i princippet så langt som helst da.....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.