Skal bygge hegn af 45x28 stående, som fastgøres til 95x45.
Vil gerne have en glat overflade udad. Dette skal være trykimprægneret træ. Overvejer at fastgøre bagfra, men så er der kun 10-13 mm af 28 mm, som det fæstner i. Alternativer, jeg har kigget på, er Camo og fastgørelse fra siden? Men med 28 mm tykkelse kan man måske fastgøre det 45 grader fra siden uden hjælp fra Camo? Det skal være 50/50 lamel/spalte.
Det letteste er vel at trække skruen bagfra som du har tænkt, men at trække den dybere ned i 95x45, altså måske 10 mm ned. Man plejer jo også at trække skruen en smule ned i almindelige terrassegulve af trykimprægneret.
Det letteste er vel at trække skruen bagfra som du har tænkt, men at trække den ned dybere i 95x45, altså måske 10 mm ned. Man plejer jo også at trække skruen lidt ned i almindelige terrassegulve af trykimprægneret.
Ja det er klart. Brug 55 mm skrue og træk lidt mere. God idé. Skal bare have lidt føling, så man ikke trækker igennem.
Det letteste er vel at trække skruen bagfra som du har tænkt, men at trække den dybere ind i 95x45, altså måske 10 mm ned. Man plejer jo at trække skruen en smule ned i almindelige terrassegulve af trykimprægneret også.
Trækker man skruen ned i terrassebrædder, skabes der en fordybning, hvor vandet kan blive stående og ødelægge terrassebrædderne ret hurtigt. Ret uprofessionelt at fravige konstruktivt vandsikring.
Træk hellere fra siden, gerne lidt nedefra så vandet ikke bliver stående...
Klart at skrue giver bedre holdfasthed end dyckert (eller søm for den sags skyld), men et stakit udsættes vel ikke for så mange kræfter så længe man lader være med at klatre over det. Jeg gætter, at det gennem historien har været mere almindeligt med sømmede stakitter end skruede. Skulle jeg bygge et stakit hvor jeg vil have skjult fastgørelse ville jeg nok satse på dyckert diagonalt fra siderne.
Tak for alle svarene! Man skal vel vise, hvordan det blev også, selvom det er et år siden nu.
Endte med at bruge skjulte terrasse skruer, der blev skruet diagonalt. To i hver bærende bjælke. Det blev rigtig godt, synes jeg, og sidder godt et år efter også.
Tak for alle svarene! Man skal vel vise, hvordan det blev også, selvom det er et år siden nu.
Kørte til sidst skjult tralleskruer, der blev trukket på diagonalen. To i hver bærende bjælke. Blev rigtig godt, synes jeg, og sidder stadig godt efter et år.
[billede]
Er interesseret i et billede fra bagsiden, så man kan se, hvordan du har fastgjort hegnsreglerne til stolpen. Fastgjorde du dem foran stolpen, eller skar du ud, eller fastgjorde du dem på siden af stolpen?
Er interesseret i et billede fra bagsiden, så man kan se, hvordan du har fastgjort stakitbommen i stolpen. Fastgjorde du dem foran stolpen, eller lavede du indhak, eller fastgjorde du dem på siden af stolpen?
Tak for alle svarene! Man skal vel vise, hvordan det blev, også selvom det er et år siden nu.
Endte med at bruge skjulte terrasse skruer, som blev sat i diagonalt. To i hver bærende bjælke. Synes det blev rigtig godt, og det sidder godt efter et år også.
[billede]
Rigtig flot! Brugte du noget værktøj for at få vinklen rigtig i hver fjæl?
Jeg skal lige til at begynde montering af sømregel og fjæle på mit hegn og undrer mig derfor, hvordan du gjorde.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.