Jeg skal tage ned en bærende letbetonvæg 150mm tyk og længden er 2500mm, lofthøjden er 2400mm. Ifølge tegning fra konstruktøren ville han bruge HEB140 bjælke med 200mm indfældet i væggen på hver side.
Derudover brandsikre bjælken med fx Gyproc fire 15.
Nu passer det ikke sammen med 140mm bjælken med Gyproc fire 15, da gipsen vil sidde uden for den indfældede bjælke med 10mm på hver side, hvilket ikke er specielt pænt midt på en væg.
Overvejer om det alligevel ikke bliver bedre med limtræ bjælke, selvom den kommer længere ned 300mm, så bliver det alligevel 2100mm i højde under bjælken. Nu vil konstruktøren have mere betalt for at regne på limtræ vs HEB bjælken.

Hvordan ville I have gjort, før jeg beslutter mig for at bede ham tegne på limtræ?
I ved måske også cirka, hvor stor limtræ bjælke jeg har brug for?

En HEB140 har næsten identisk bøjningsstivhed som en limtræsbjælke 115x315 mm. Den næste standardbredde på limtræ er 140 mm, hvis den bredde fungerer bedre, når det er træ i stedet for stål (ved ikke om den skal beklædes med samme materiale). 140x270 mm, som er det interessante alternativ, bliver svagere end de to andre alternativer men stivere end den nærmeste mindre stålbjælke (HEB eller HEA), så da skal man vide, hvor meget margin der er med HEB140 for at kunne afgøre, om det er ok.

• Synes
Fredde99
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.