Hej, har et spørgsmål om bæreevnen på bjælker af forskellige dimensioner. Vi skal rive en væg i en lejlighed fra århundredskiftet. Væggen (planke væg) er ikke bærende i original, men "kan have fået bærende funktion" med tiden, da den har stået der længe. Se vedhæftet tegning.
Vores nabo lavede en åbning i en lignende væg og fik i udtalelse fra konstruktør anbefaling om at sætte en "limtræsbjælke L90x225 alt. stålbjælke HEA 120. Oplag for bjælker mindst 95x95 stolper...".

Vores nabo åbnede ca. 2,6 m i væggen, men vi vil fjerne HELE væggen (ca. 5,32 m) og undrer os nu over dimensionerne på bjælken. Det vi har overvejet er enten limtræ 140x360 eller 90x405 (eller tilsvarende) eller en stålbjælke HEA 160 for at undgå, at bjælken går så meget ned fra loftet.

Det jeg undrer over er dels, hvad I tror er en passende tykkelse på bjælken. Det andet spørgsmål er, om vi kan lægge en stålbjælke på to limtræsstolper, eller skal man have søjler i stål også da? I så fald hvilken type?

Taknemmelig for al input!

• Ritning av en sekelskifteslägenhet som visar placering av gipsvägg, plankvägg och tegeldelar i en 3-rumslägenhet på 71,1 kvm.
Velkommen til forumet,

For overhovedet at kunne udtale sig om dette, skal det fastslås, hvor meget belastning der kan tænkes at påvirke bjælken. Hvad er der oven over jeres lejlighed?

En HEA120 klarer ikke så enormt meget på 2,6m spændvidde, så jeg antager, at naboens konstruktør ikke regnede med nogen større belastninger.

Gabbe1 sagde:
For overhovedet at kunne udtale sig om dette, så skal det fastsættes, hvor meget last der kan tænkes at belaste bjælken. Hvad findes der ovenover jeres lejlighed?
Til det spørgsmål kommer: I hvilken retning ligger bjælkerne i loftet? Parallelt med eller vinkelret mod planke væggen?

Hej og tak for de hurtige svar!
Over lejligheden er der en tilsvarende lejlighed (med en tilsvarende plankevæg - blot med en lidt udvidet døråbning), vores lejlighed er på 1. etage af 3 (+ loft) i bygningen.

Under vores væg går der en bjælke, langsgående, i gulvet (væggen står præcis på bjælken). Vi mistænker, at der går en tilsvarende i loftet, men har ikke kontrolleret det endnu - vil sandsynligvis se på det i aften.

Eftersom dette ikke er en bærende væg, bør det i bedste fald slet ikke være nogen belastning (gætter jeg?), men vi vil sætte noget op for at være på den sikre side og undgå eventuelle sætninger.

Her er også et citat fra naboens vurdering: "Væggen har ikke primært bærende eller stabiliserende funktion for ovenliggende etagedæk eller vertikalt bærende elementer. De eksisterende etagedæk spænder mellem hovedvæg og ydervæg.
Selvom væggen ikke har primært bærende funktion, er der risiko for, at væggen har trukket vægt fra etagedækfladen nærmest væggen. Det er derfor hensigtsmæssigt at lægge en bjælke over åbningen for at bevare stivheden, så ovenliggende etagedæk ikke svajer ved væggen."

Jeg forstår jo, at det måske ikke kan bruge hans vurdering direkte (hans lejlighed er på 2. etage), men eftersom væggen er af samme type, burde det kunne give nogen information.

Der er for mange usikkerhedsfaktorer til at kunne svare på, om en HEA160 er egnet til denne opgave.

• Synes
Örjans
  • Laddar…
Jeg forstår, det var ærgerligt..

Og hvad synes du om ræsonnementet at "skalere op" fra naboens løsning? Hvis vi antager, at alt andet er lige. (For at finde en værdi brugte vi et dimensioneringsværktøj online for tagbjælker, så indtastede vi længden 2,6 m samt parametre der gav resultatet 90x225. Derefter beholdt vi øvrige parametre men øgede længden til 5,32 m. Så fik vi 140x360).

Og angående det andet spørgsmål, fungerer det godt at have en stålbjælke (f.eks. HEA 160) hvilende på to limtræs søjler?

Resonementet er vel ikke dumt, men det stemmer jo nødvendigvis ikke. Naboen bor, som jeg forstår det, højere oppe og hvis der er laster i væggen så er det sandsynligvis højere jo længere ned i huset man kommer.

Du kan absolut bruge søjler i limtræ sammen med en stålbjælke, tænk dog på at underlaget for søjlerne skal være dimensioneret til at tage disse punktbelastninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.