Hej.

Vi planlægger at bygge et sommerhavehus nu til foråret, som skal være uisoleret. Det skal ligge i en vinkel på huset, som det ses på billedet. 3,5x5m stort med ensidet tag.

Efter at have talt med diverse "eksperter" er jeg kommet frem til følgende:
Jeg fjerner de eksisterende bysten og bygger et fagværk direkte på sættegruset med trykimprægneret træ 45x90mm. Derpå lægger jeg trægulv af 28x120mm. Stolper til at bære taget bliver 3 stk. 115x115x2100. Som ramme til taget bygger jeg limtræ 56x270, dette for at undgå at have en midterstolpe i længden (5m). Bærelinjer til taget bliver 6 stk. 42x180, som fastgøres i den eksisterende tagkasse på huset. Som tag lægger jeg 16mm kanalplast. Glasdørene bestiller jeg fra "Glasin" målt efter mål, enkeltglas (6mm). Fordelen ved disse er, at vi kan skubbe hele langsiden til én side for maksimal åbning. (4 stk. døre).

Priser:
Trægulv: 4000:-
Limtræ: 7800:-
Tag: 8400:-
Glas: 20300:-
Tagrende: 1400:-
Diverse ca.: 3000:-

I alt: 45000:-

Nu til mine spørgsmål:
Har I nogle synspunkter/forslag til forbedringer?
Hvad synes I om budgettet?
Tips & Tricks?

MVH Fredrik

• 3D-illustration af et sommar-uterum ved et hus. Konstruktionen viser et pulpetak med spær, glasvægge og en åben side for døre, placeret i en husvinkel.
  • Gult hus med rødtaget i vinkel, terrasse med to hvide stole foran, grøn græsplæne omgivende området, skyfri himmel.
Hej Fredrik,
Kan du forklare lidt mere, hvor du ville fastgøre Bärliner til taget, som fastgøres i den eksisterende tagkasse på huset. Der bliver ikke nogen stor lofthøjde, når jeg ser på billederne. Hvor højt bliver det længst ude?

pgillner sagde:
Hej Fredrik,
Kan du forklare lidt mere hvor du ville fæstne Bärliner til taget, som fæstnes i den eksisterende tagboks på huset. Det bliver ikke nogen høj lofthøjde når jeg ser på billederne. Hvor højt bliver det længst ude?
Højden længst inde mod væggen bliver 2400 i underkant på tagbjælken.
Højden længst ude mod glasset bliver 2100 i underkant på tagbjælken.
(Tagbjælken = 180)
Hældning 100mm/m

Lyder dette for lavt?

MVH Fredrik

Jeg har lignende overvejelser hjemme hos mig. Er 2100 for lavt i underkant på tagbjælke. Hvis du kommer frem til et svar, modtager jeg det gerne.

Selv overvejer jeg at have transparent plast eller glas som tag, det forhøjer følelsen lidt. Udover dette har jeg overvejet at svejse hele taget, så går det godt med mindre dimensioner.

Du har ikke overvejet at have et valmet tag, ligesom huset. Sæt glas også i taget og gør det åbent som for et drivhus med automatisk åbning, når det bliver for varmt. Overvej også at lave et større udendørsrum med plads til et vildmarksbad eller mindre pool. Byg derefter terrassen ud yderligere, så du ikke mister så meget terrasseplads uden tag. Opvarm poolen med træpiller eller gas... Oj nu svævede jeg afsted.
/CC

Sørg for, at det bliver vindtæt, også nedefra. Isoler gerne med skumplast under trallen og overvej, om I ikke skal have lidt bedre isolering i glasmodulerne.
/CC

chris47 sagde:
Du har inte overvejet at have et valmt tag, ligesom huset.
Hvordan mener du? Huset har jo ikke valmt tag, og hvordan skulle man gøre det i så fald på udestuen? Det føles som om det ville blive lidt underligt.

Noget isoleret udestue bliver det ikke, og taget vil blive som planlagt.

MEN... som de siger på "lets dance"....

Bliver jeg nødt til at lægge noget under trætrallet som forhindrer kondensdannelse i rummet?

Behøver jeg at grundolie det trykimprægnerede træ for en sikkerheds skyld, eller er det "over kill"?

Taknemmelig for hjælp // Zkaning

zkaning sagde:
Behøver jeg grundolie det trykkede træ for en sikkerheds skyld, eller er det "over kill"?
Mener du for rådskyddets skyld? Nej, det er absolut ikke nødvendigt. Man olier trykket træ mest for at undgå grimme sprækker, ikke af holdbarhedsmæssige årsager.

Sadeltag mener jeg selvfølgelig. Ville se moderne ud.
/CC

chris47 sagde:
Sadeltag mener jeg såklart. Ville se moderne ud. /CC
Hvordan ville et sadeltag se ud, når det skal forbinde med 2 vægge i vinkel?

Jeg byggede en lignende løsning for et antal år siden. Jeg syntes, at taget ville blive for lavt og flyttede op altanens tag på husets og lavede en valmning i 16mm kanalplast, som derefter overgår i falsede pladetag, når jeg kom ind over huset. Dette gav en luftig følelse i stedet for en følelse af at være indelukket.

Hvis dette ligger mod syd, vil jeg advare dig om, at det vil blive meget varmt, derfor satte jeg røgfarvet kanalplast, det er jeg meget tilfreds med!

Jeg tog hjælp af to forskellige arkitekter for at komme frem til denne løsning og anbefaler dig det samme. Jeg fik en løsning, der højer følelsen af hele huset, hvor altanen blev en del af huset og ikke et vedhæng, der egentlig ikke passer ind...
For arkitekterne + tegneren, der udarbejdede byggeansøgningstegningerne, betalte jeg 12' + en whisky ;-)
Derefter kostede resten ~80'

jimnor sagde:
Jeg byggede en lignende løsning for et antal år siden. Jeg syntes, at taget ville blive for lavt og flyttede op altanens tag på husets og lavede en valme i 16mm kanalplast, som derefter overgår til et falsat pladetag, når jeg kom ind over huset. Dette gav en luftig fornemmelse i stedet for en følelse af at være indespærret.

Ligger dette i sydvendt placering, vil jeg advare dig om, at det vil blive meget varmt, derfor satte jeg røgfarvet kanalplast, og det er jeg meget tilfreds med!

Jeg fik hjælp fra to forskellige arkitekter for at nå frem til denne løsning og anbefaler dig det samme. Jeg fik en løsning, der forhøjer følelsen af hele huset, hvor altanen blev en del af huset og ikke et vedhæng, der egentlig ikke passer ind...
For arkitekterne + tekniker, der udarbejdede byggetilladelsestegninger, betalte jeg 12' + en whisky ;-)
Derefter kostede resten ~80'
Lyder som en perfekt og flot løsning.
Har du lyst til at lægge et billede ind (eller sende til mig via e-mail: patrik.gillner@comhem.se )

pgillner sagde:
Lyder som en perfekt og flot løsning.
Har du lyst til at lægge et billede ind (eller sende til mig via e-mail: patrik.gillner@comhem.se )
Jeg vil også gerne se et billede tak!

Jeg også, er i husbyggartanker på et lignende hus, og at få til et FLOT orangeri med et vinkelhus har været en af mine STORE overvejelser...

Ville VÆRE SÅÅÅÅ taknemmelig for at få se, hvordan du løste det.

Tak på forhånd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.