1,222 læst ·
2 svar
1k læst
2 svar
Hårdt materiale under pudset væg + ny puds
Hej!
Jeg har banket puds ned i min garage, eller i det mindste det yderste lag og/eller det, der sidder løst. I hoveddelen af rummet sidder pudset direkte på letbetonen, men i den bagerste del, der er blevet brugt som hobbyrum, sidder der noget mellem pudset og pudset. Er der nogen, der kan give et tip om, hvad det er, og om det kan blive siddende, inden ny puds påføres? Materialet er stenhårdt, og betonsliberen, jeg testede med, måtte arbejde hårdt for at komme en lille millimeter ind. Den tidligere ejer har tydeligvis haft fugtproblemer. Den ikke-fungerende dræning er nu blevet udbedret, og fundamentet isoleret med isodrän.
Vedlægger nogle billeder. På et billede ses saltudtræk. Skal det behandles på en særlig måde? Jeg overvejer ny puds og maling, der kan slippe fugt igennem.
Taknemmelig for svar / Frippe
Jeg har banket puds ned i min garage, eller i det mindste det yderste lag og/eller det, der sidder løst. I hoveddelen af rummet sidder pudset direkte på letbetonen, men i den bagerste del, der er blevet brugt som hobbyrum, sidder der noget mellem pudset og pudset. Er der nogen, der kan give et tip om, hvad det er, og om det kan blive siddende, inden ny puds påføres? Materialet er stenhårdt, og betonsliberen, jeg testede med, måtte arbejde hårdt for at komme en lille millimeter ind. Den tidligere ejer har tydeligvis haft fugtproblemer. Den ikke-fungerende dræning er nu blevet udbedret, og fundamentet isoleret med isodrän.
Vedlægger nogle billeder. På et billede ses saltudtræk. Skal det behandles på en særlig måde? Jeg overvejer ny puds og maling, der kan slippe fugt igennem.
Taknemmelig for svar / Frippe
Sidder det hårdt, er der vel ingen grund til at slibe det væk? Lokale høje punkter burde være meget lette at fjerne, hvis du bruger en vinkelsliber med diamantskive.
Letbeton skal man have lavalkalisk mørtel på. Tror det kan være nok med denne:
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/putsbruk-c-lagalkaliskt?id=5545505
Eller tilsvarende produkt fra weber.
Jeg har ikke pudset på netop letbeton indendørs, så jeg ved ikke, om der skal en form for priming på underlaget, om det skal grundes først, nettes osv. Der er lidt forskellige systemer, det er bedst, hvis du finder en arbejdsmåde til det system, du køber.
Letbeton skal man have lavalkalisk mørtel på. Tror det kan være nok med denne:
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/putsbruk-c-lagalkaliskt?id=5545505
Jeg har ikke pudset på netop letbeton indendørs, så jeg ved ikke, om der skal en form for priming på underlaget, om det skal grundes først, nettes osv. Der er lidt forskellige systemer, det er bedst, hvis du finder en arbejdsmåde til det system, du køber.
Hej! Tak for hurtigt svar! Mit spørgsmål var nok ikke 100%-igt. Tænkte mest, om det var et materiale, som forhindrer, at væggen ånder eller ej, fra aspektet fjerne eller ej. Det sidder som f..n, så bør jeg ikke fjerne det, så får det absolut blive siddendeB BSOD sagde:Sidder det stramt, er der vel ingen grund til at slibe det væk? Lokale høje punkter burde være meget lette at fjerne, hvis du kører med vinkelsliber med diamantklinge.
Letbeton skal man have lavalkalisk mørtel på. Tror det kan være tilstrækkeligt med denne:
[link]
Jeg har ikke pudset på netop letbeton indendørs, så jeg kender ikke til, om der skal foretages en form for primning af underlaget, om det skal grundes først, nettes osv. Der er forskellige systemer, bedst er, hvis du finder en arbejdsanvisning for det system, du køber.
Klik her for at svare